A.Holm skrev:
Imorgon blir det troligtvis uppstart av den röde...
Kopplade in den mot systemet förra helgen. Återstår att koppla lite el, konfigurera styrningen och tända upp...
Vad Kul!

När den "gule" är inkopplad hos mig ska jag ställa mig sida vid sida på startlinjen.. ;)

Elffors skrev:
Det verkar nästan som om det installeras mer pannor mitt i vintern än på sommarn på detta forum.
Kommer vintern som en överraskning?
Nä, men en av huvudkandidaterna börjar tillverkas i jan 2013...........

• Gilla
Jannez69
  • Laddar…
A.Holm skrev:
Imorgon blir det troligtvis uppstart av den röde...
Kopplade in den mot systemet förra helgen. Återstår att koppla lite el, konfigurera styrningen och tända upp...
Nu är det igång, några dagar försenat.
Den som skulle hjälpa mig att konfigurera via telefon var upptagen med annat så det fick lov att vänta.
Eldade lite försiktigt igår, för att torka keramiken, skulle tydligen vara bra.
I morse eldade jag upp tankarna som man skall, blev lite mer än ett halvt vedinlägg för attt värma 1700L
Funkade kanon, inge krångel med luft eller så.
Har byggt med svart 48-rör ut från pannan, ett par dm efter pannan har jag ett T-rör med ett rör som går upp till en automatisk avluftare. Luftfälla med andra ord. Verkar fungera.

Måste säga att det är melodin med en styrd panna, även fast jag bara eldat en enda gång.
Lägg in ved, så mycket som du tror går åt, tänd upp, vänta några minuter tills det tagit sig, slå igen och låt automatiken sköta resten. Gå ner nästa dag och upprepa proceduren.
Man vet att det brinner optimalt.
Skulle man råkat lagt i för mycket ved går pannan ner i effekt strax innan tanken är full. Blir tanken full ändå så går den ner i fyrhållning, Den låter det ligga och glöda tills det finns plats i tanken för mer värme, då drar den på igen och laddar tanken.
Har inte monterat automattändningen än, det blir lite längre fram.

En sak som slår en är att det är så odramatiskt. Man hör ju inte ens att det brinner, förutom nåt litet sprak om man har nån bit granved i pannan. Annars hör man bara rökgasfläkten...
Är supernöjd.

ETA *
Fröling *
Hargassner *
Herz *
Hoval
Guntamatic
Ligno
SolarFocus
Strebl
Windhager

http://www.perhofer.at

Vedpannornas vedpanna gul å grann.. ;) ETA Touch

ETA.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dessutom med RJ-45 kontakt:wow:

Utan att ha minsta belägg för det. Så undrar jag om inte vi har den mest robusta av österrikarna där, i de gula kläderna. Men jag kan ha fel förstås.

rca1959 skrev:
Dessutom med RJ-45 kontakt:wow:
Vad är fördelen med RJ-45 kontakt? Eller vad är det för något..? :D

RJ-45 är den standardkontakt som man ansluter nätverk med. I klartext internetstyrning. Kanske inte så användbart på den rena vedpannan, men däremot på den ved/pellets kombinationen som jag är intresserad av.

Se denna länk:

http://eta.co.at/257.0.html

Lösenordet är demo

Redigerat:
Majgårdarna
Är det spjällmotorerna som sitter utanpå ETA pannan? Vad händer om man tappar en björkklabbe på dom där? Känns inte så robust

Hansson har en poäng. Kanske är det som med rören på gamla engelska hus: Varför sitter rören på utsidan husen? Jo, därför att det är så lätt att byta rören om dom fryser!

• Gilla
kulle
  • Laddar…
Fördelen med spjällmotorerna på sidan jämfört fram är i mina ögon att tändluckan verkar större hos ETA än på andra pannor jag sett. På ETA går även luckan jäms med botten av vedmagasinet så pannan är nog enkel att rengöra.

Är man rädd att stöta till spjällmotorena är det nog enkelt att bocka till ett tunt plåtskydd över.

Av de pannor jag sett till pris, uppbyggnad, funktion, användarvänlighet och effektivitet så sitter ETA sh på vedpannetronen. Det är min personliga uppfattning.

rca1959 skrev:
Nu finns ved ETA:n med ETA Touch på hemsidan:

[länk]
Och även ny pannkropp med större vedmagasin på >40kW nu, där tvålar dom till Hargassner med 1lit

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.