45 718 läst ·
189 svar
46k läst
189 svar
Hur många österrikiska vedpannor finns det egentligen?
Nu är det igång, några dagar försenat.A.Holm skrev:
Den som skulle hjälpa mig att konfigurera via telefon var upptagen med annat så det fick lov att vänta.
Eldade lite försiktigt igår, för att torka keramiken, skulle tydligen vara bra.
I morse eldade jag upp tankarna som man skall, blev lite mer än ett halvt vedinlägg för attt värma 1700L
Funkade kanon, inge krångel med luft eller så.
Har byggt med svart 48-rör ut från pannan, ett par dm efter pannan har jag ett T-rör med ett rör som går upp till en automatisk avluftare. Luftfälla med andra ord. Verkar fungera.
Måste säga att det är melodin med en styrd panna, även fast jag bara eldat en enda gång.
Lägg in ved, så mycket som du tror går åt, tänd upp, vänta några minuter tills det tagit sig, slå igen och låt automatiken sköta resten. Gå ner nästa dag och upprepa proceduren.
Man vet att det brinner optimalt.
Skulle man råkat lagt i för mycket ved går pannan ner i effekt strax innan tanken är full. Blir tanken full ändå så går den ner i fyrhållning, Den låter det ligga och glöda tills det finns plats i tanken för mer värme, då drar den på igen och laddar tanken.
Har inte monterat automattändningen än, det blir lite längre fram.
En sak som slår en är att det är så odramatiskt. Man hör ju inte ens att det brinner, förutom nåt litet sprak om man har nån bit granved i pannan. Annars hör man bara rökgasfläkten...
Är supernöjd.
http://www.perhofer.at/perhofer/prospekt/prospekt_kombi-v30.pdf
Ved/pellets kombi!
Får hoppas att tomten kommer med min splirrans ETA snart.. Kört in 10 kubik björkved i pannrummet idag så den får gosa till sig i värmen några veckor tills pannan kommer
Ved/pellets kombi!
Får hoppas att tomten kommer med min splirrans ETA snart.. Kört in 10 kubik björkved i pannrummet idag så den får gosa till sig i värmen några veckor tills pannan kommer
Medlem
· Västerbotten
· 241 inlägg
Utan att ha minsta belägg för det. Så undrar jag om inte vi har den mest robusta av österrikarna där, i de gula kläderna. Men jag kan ha fel förstås.
RJ-45 är den standardkontakt som man ansluter nätverk med. I klartext internetstyrning. Kanske inte så användbart på den rena vedpannan, men däremot på den ved/pellets kombinationen som jag är intresserad av.
Se denna länk:
http://eta.co.at/257.0.html
Lösenordet är demo
Se denna länk:
http://eta.co.at/257.0.html
Lösenordet är demo
Redigerat:
Fördelen med spjällmotorerna på sidan jämfört fram är i mina ögon att tändluckan verkar större hos ETA än på andra pannor jag sett. På ETA går även luckan jäms med botten av vedmagasinet så pannan är nog enkel att rengöra.
Är man rädd att stöta till spjällmotorena är det nog enkelt att bocka till ett tunt plåtskydd över.
Av de pannor jag sett till pris, uppbyggnad, funktion, användarvänlighet och effektivitet så sitter ETA sh på vedpannetronen. Det är min personliga uppfattning.
Är man rädd att stöta till spjällmotorena är det nog enkelt att bocka till ett tunt plåtskydd över.
Av de pannor jag sett till pris, uppbyggnad, funktion, användarvänlighet och effektivitet så sitter ETA sh på vedpannetronen. Det är min personliga uppfattning.