108 285 läst ·
327 svar
108k läst
327 svar
Hur många olika poster får hantverkaren ta betalt för?
Med tanke på hur de debiterar restid så skulle det inte förvåna om hantverkare kommer upp i över 100% debiteringstid.boihus123 skrev:
Tänk flera kunder som bor nära inte blir det restid från kund till kund då utan det blir givetvis från kontoret istället.
Sen detta med att de minimidebiterar en timme också.
Sen verkar det ju ofta vara kötid på månader för hantverkare så då borde de inte gå och skrota särskilt mycket på kontoret.
Om vi tar det steg för steg:
- Timpriset, det är ju kul att en rörmokare kan debitera mer än t.ex. de flesta IT-konsulter med 4-5 årig högskola och andra. Jag själv skulle aldrig anlita en röris för detta pris, runt 5-600 inkl moms kanske. Någon rim och reson får det vara.
- Servicebil för 950 spänn? Åter igen, totalt orimligt, senast betalde jag 250 kr för rörisens servicebil.
- Arbetet personen gör ska utan tvivel ingå i det ohemult höga timpriset. Det spelar ingen roll om denne målar en vägg, böjer rör eller monterar ett handfat. Det säger sig självt, du kan ju inte ta betalt för jobbet två gånger. Även administration ska ingå i timpriset, antingen om de lägger på detta som overhead på timpriset eller om de debiterar en halvtimme extra.
- En vågdammsugare ska absolut ingå i en rörmokares uppsättning verktyg. Har denne mot förmodan inte en sån går de att hyra för 250 kr per dag eller nåt, inga stora summor med andra ord. Är det specialgrejor såsom grävmaskiner och annat får man ju såklart betala extra, kanske diamantkapskivor, hålborrar, rejäla pumpar och maskiner och annat dyrt special.
Summa summarum, låter som en riktig skojare, lär ju knappast bli långvarig.
Och som IT-konsult kan jag givetvis försöka ta betalt för precis vad jag vill och sätta vilka priser jag vill, men kunden skulle antagligen be mig dra åt h**vete och sen hade jag inte hittat några jobb i den staden mer, djungeltelegrafen går fort...
/S
- Timpriset, det är ju kul att en rörmokare kan debitera mer än t.ex. de flesta IT-konsulter med 4-5 årig högskola och andra. Jag själv skulle aldrig anlita en röris för detta pris, runt 5-600 inkl moms kanske. Någon rim och reson får det vara.
- Servicebil för 950 spänn? Åter igen, totalt orimligt, senast betalde jag 250 kr för rörisens servicebil.
- Arbetet personen gör ska utan tvivel ingå i det ohemult höga timpriset. Det spelar ingen roll om denne målar en vägg, böjer rör eller monterar ett handfat. Det säger sig självt, du kan ju inte ta betalt för jobbet två gånger. Även administration ska ingå i timpriset, antingen om de lägger på detta som overhead på timpriset eller om de debiterar en halvtimme extra.
- En vågdammsugare ska absolut ingå i en rörmokares uppsättning verktyg. Har denne mot förmodan inte en sån går de att hyra för 250 kr per dag eller nåt, inga stora summor med andra ord. Är det specialgrejor såsom grävmaskiner och annat får man ju såklart betala extra, kanske diamantkapskivor, hålborrar, rejäla pumpar och maskiner och annat dyrt special.
Och som IT-konsult kan jag givetvis försöka ta betalt för precis vad jag vill och sätta vilka priser jag vill, men kunden skulle antagligen be mig dra åt h**vete och sen hade jag inte hittat några jobb i den staden mer, djungeltelegrafen går fort...
/S
Marknaden med marginalprissättning innebär att folk kommer betala det pris som man kan. Om en hantverkare gav en offert som kostade 100 000kr som folk betalade för att få genomförd kommer ett ROT-avdrag endast verka tillfälligt. Eftersom marknaden känner till det högsta pris någon är beredd att betala, kommer 100 000:- inkl ROT fortfarande vara acceptabelt. Har du sedan ett underskott av hantverkare (vilket ROT skapat) kommer denna jämvikt att uppnås snabbare då efterfrågan är högre än utbudet.klaskarlsson skrev:
Det som blir kvar är en massa värdelösa fuskare som pga efterfrågan på tjänster får fler jobb. Jag har ingen statistik alls, men jag kan slå vad om att reklamationer har ökat eller kommer att öka i en omfattning som inte ligger i linje med tidigare statistik. Så även om du tillfälligt gräver upp svartarbete till ytan kommer den snart vidta i takt med att priserna pressas upp.
Känner att vi kanske kommit av ämnet en bit så jag väljer att vila mitt case.
Servicebil 900kr är ju sinnesjukt dyr. Senast jag anlitade (duktiga) hantverkare tog snickaren 350 kr/dag för servicebil och elektrikern tog 400 kr/dag och det var i Stockholm för ett år sen drygt. Det tycker jag var rimligt.
Hyra för våtdammsugare låter ju också märkligt då det är standardutrustning för en rörmokare, rimligtvis.
Hyra för våtdammsugare låter ju också märkligt då det är standardutrustning för en rörmokare, rimligtvis.
så du anser att med hans timdebitering så ska han: Tanka bilen, serva bilen, köpa nya verktyg, laga gamla verktyg, köpa arbetskläder, ta ut lön, betala skatt, arbetsgivaravgifter, försäkringar, kollektivavtal kostnader och säkert ett gäng andra punkter som jag missat..S Sir Duke skrev:
Du måste väll ändå förstå att det inte går ihop?
Försök och hitta en hantverkare som INTE tar betalt för bilen han kommer ut till dig med. Speciellt med dagens drivmedelspriser..
Fick du ROT avdrag? Isf måste han särskilja kostnaderna för material, arbete samt transport för att få betalt av skatteverket.
Mitt tips till dig är att nästa gång det geggar ihop sig i rören, åk till närmsta swedool, köp en högtryckstvätt med tillbehör för att kunna spola avloppsrör. Sen drar du fram vatten och står där upp till fotknölarna i skit medans du spolar, MEN, du slipper betala för servicebilkostnader
Ja, vad är det som är så konstigt med det? Man får ha sådan timdebitering så det täcker kostnaderna.J jani84 skrev:
När man tar betalt för servicebil, är det då normalt per dag, jobb eller timme? Om man tar 950 kr för servicebilen för varje jobb blir det ju rätt stora pengar om man hinner med fyra jobb på en dag.
För att sätta det i relation, min elektriker tar 150 kr/besök för servicebilen oavsett om det är heldag eller kortare tid han kommer på besök...
För att sätta det i relation, min elektriker tar 150 kr/besök för servicebilen oavsett om det är heldag eller kortare tid han kommer på besök...
Per jobb skulle jag säga.krillek skrev:
När man tar betalt för servicebil, är det då normalt per dag, jobb eller timme? Om man tar 950 kr för servicebilen för varje jobb blir det ju rätt stora pengar om man hinner med fyra jobb på en dag.
Man kan kalla det många saker.
Servicebil, framkörningsavgift, startavgift osv.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 904 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 904 inlägg
Om halva timpenningen räcker för en elektriker, varför skulle det inte räcka menar du?J jani84 skrev:
kan du inte lägga upp en bild på fakturan för det låter ju som du nog missförstått faktura specifikationen.S Sir Duke skrev:Hej alla!
Hade en rörmokare hemma pga stopp i avloppet.
Han vill nu ha betalt både för servicebil, för nedlagd restid och arbetstid, samt för arbetsmomenten (spolning, filmning och våtsugning). Dessutom hyra för våtdammsugaren.
Men alltså blir inte det dubbel och trippeldebitering?
Vad betyder ens servicebil?
Och för timpengen 900, sitter han bara på en stol och rullar tummarna då, och om han ska resa sig och göra något så blir det en separat tjänst som jag ska betala extra för?
Och hyra, vad f-n han hade sin egna dögamla garanterat avskrivna dammsugare som knappt funkade. Han hyr väl inte sina egna grejer, och jag köper ju honom inklusive vanlig utrustning som han behöver för att han ska kunna göra sitt jobb?
Eller vad är det man betalar för?
Hur hade ni reagerat, och formulerat någon invändning?
Tack på förhand!
Medlem
· Stockholm
· 1 022 inlägg
Det är som om att en konsultprogrammerare skulle ta betalt för:H hempularen skrev:Vissa maskiner är väl rimligt att hantverkare tar hyra för (oavsett om han hyr den av sig själv), antag att hantverkaren behöver en lyftkran, och äger en sådan. Eller en plattsättare som behöver pumpa in 2 ton flytspackel, betongpumpen lär inte ingå i timpriset.
Men en dammsugare känns som dels rätt billig, dels en standard apparat.
tangentbordsanvändning 10h á 2kr/h
Stolsittning 160h á 12kr/h
Skärmanvändning. Ljusstyrka 40% medger rabatt. 50kr
Mus, 400 meter rörelser. 50kr/km
Dator, 160h á 25kr/h
Allt detta ska rymmas inom timtaxan.
Det här är ett sätt som inflationen yttrar sig på utan att se höjer sina timtaxor. Det är löjligt. Och oärligt.
Håller med. Givetvis tar man in offert för större jobb, men inte för såna här små jobb.Karrock skrev:
Problemet med rörmokare är enligt min uppfattning att man förhållandevis ofta anlitar dem när saker gått åt helvete. Fler tänker på att lusläsa offerter om de ska göra ett badrum för 400 000 än om det sprutar vatten om ett sprucket rör. "det kostar ett par tusen och måste bli gjort" tänker man kanske. Röris vet detta och ser till att när han kan kräma ut både hög timpeng, akutavgift, dyr bildebitering, hyra för egna verktyg och ett 30% påslag på ahlsells ockerlista. Fakturan landar tre gånger högre än man tänkte, och man vänder sig hit och får veta att man är en idiot som inte tog in tre offerter. Man kan se det som lärpengar och en möjlighet att odla ett förakt för opportunistiska yrkeskårer.
Jag tog in en rörmokare för byte av expansionskärl. Tog väl en timme ungefär, men jag blev positivt överraskad faktiskt. Det var inte hutlösa priser för varken bil, arbete eller material. Arbetet blev bra gjort. LÄTT att jag anlitar honom igen.
Men iallafall, frågar man om pris för såna här jobb så vet sällan rörmokaren det. Jag brukar få svaret, ”vet inte riktigt, men det är nog snabbt avklarat” utan att få något pris, utan det är någon annan som sätter priset från företaget, rörmokaren gör jobbet. Blir ju bara löjligt att skriva ”vad säger offerten” för ett avloppsstopp. Än mindre ta in offerter från flera företag för nåt sånt här. Men det ska ju alltid härjas om det här på byggahus, för alla är så duktiga och begär det. Tyvärr dyker nog inte hantverkarna upp om man tjatar om offert för såna här jobb.
Kan inte du ta och utbilda dig till rörmokare så har jag en jäkla massa jobb åt dig att göraS steve5432 skrev:Om vi tar det steg för steg:
/S