S Sir Duke skrev:
Tack för förslag

Men jag fattar inte. Han äger själv dammsugaren, det sa han till och med "vi har den här och en mindre". Är det han som hyr sin egen dammsugare, eller jag som hyr den av honom? Men jag köper ju den kompletta tjänsten rörjobb och betalar med timpriset!
Du borde kunna hävda att dammsugaren tillhör standarduppsättningen verktyg man kan förvänta sig att en hantverkare har. Hade han gjort ett rörjobb så hade han väl debiterat hyra för rörtången med.

• Gilla
gasell och 5 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Ersättning för bilen har man fått betala för långt innan ROT avdraget infördes. Det har kallats lite olika saker genom åren, och det har varierat mellan hantverkarbranscher hur hårt de tar betalt för bilen. Och en del hantverkare bakade in det i timpriset. Men detta har inget med ROT att göra, utom att det nu måste finnas en kostnad för bilen separat på fakturan.

Och ROT har haft avsedd effekt i samhället, idag är svartarbete relativt ovanligt såvitt jag kan bedöma. Det har gått från att vara "standard" och socialt accepterat att anlita hantverkare svart, till att vara något en seriös privatperson inte vill befatta sig med. En hantverkare som accepterar att arbeta svart skulle jag inte lita på. Fuskar man med skatten så ligger det nära till hands att fuska med arbetet också.
Jag tror du missuppfattade det jag skrev. Servicebil är något dom kryddar sina inkomster med. Dom älskar att "hinna med" flera jobb på geografiskt nära platser då servicebilens "intäkter" då trumfar andra intäkter.

Och jo, faktiskt tycker folk det börjat bli dyrt igen. Har en i bekantskapskretsen som tagit in en fuling för gjutning och plattning pga att priserna skenat de senaste åren.

Jag har stor kunskap om ekonomi. Andra som också har det förstår hur prissättning sker efter tillgång/efterfråga samt vad en jämvikt i ekonomi innebär. Att svart arbetskraft uppstår är pga att människor som inte har ekonomi för renovering gör det ändå. Går staten in och sänker priset ökar efterfrågan. Det innebär att priset måste öka för att jämvikt ska uppnås. Med ROT har en rubbning uppstått i marknaden vilket jag tror fått fler usla hantverkare in i branschen.

• Gilla
  • Haha
gasell och 15 till
  • Laddar…
J Jontha skrev:
Jag tror du missuppfattade det jag skrev. Servicebil är något dom kryddar sina inkomster med. Dom älskar att "hinna med" flera jobb på geografiskt nära platser då servicebilens "intäkter" då trumfar andra intäkter.
Ja i mitt fall tar han 950 kr för servicebilen. Dyrt, och jag fattar inte vad jag får för de pengarna. Jag fattar att firman debiterar restid om de måste åka och handla eller hämta grejer. Men inte på vanliga uppdrag.

• Wow
  • Gilla
  • Haha
gasell och 3 till
  • Laddar…
J Jontha skrev:

Och jo, faktiskt tycker folk det börjat bli dyrt igen. Har en i bekantskapskretsen som tagit in en fuling för gjutning och plattning pga att priserna skenat de senaste åren.

Jag har stor kunskap om ekonomi. Andra som också har det förstår hur prissättning sker efter tillgång/efterfråga samt vad en jämvikt i ekonomi innebär. Att svart arbetskraft uppstår är pga att människor som inte har ekonomi för renovering gör det ändå. Går staten in och sänker priset ökar efterfrågan. Det innebär att priset måste öka för att jämvikt ska uppnås. Med ROT har en rubbning uppstått i marknaden vilket jag tror fått fler usla hantverkare in i branschen.
Håller med. All subventionering leder efter ett tag till att totalpriset ökar.

• Gilla
JustDoIt och 3 till
  • Laddar…
Är det inte enklare med en bild på fakturan? Svårt läsa sig till exakt vad som fakturerats.

• Gilla
Mrjayser och 5 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Men vad ingår i timlönen 900 kr? Är det kalsongerna?

Jag köper ju en komplett tjänst. Då ska han väl ha grejer. En snickare tar inte hyra för en skruvmejsel.
Fast det beror ju på vad ni kommit överens och avtalat om. Eller ringde du bara upp och sa ”kom hit” utan att ta reda på kostnad?

Det är inte ovanligt att kostnader utöver timlön debiteras, så upp med offert och faktura så kan man tyda bättre om det kan anses rimligt eller ej.

• Gilla
Mrjayser och 2 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Ja i mitt fall tar han 950 kr för servicebilen. Dyrt, och jag fattar inte vad jag får för de pengarna. Jag fattar att firman debiterar restid om de måste åka och handla eller hämta grejer. Men inte på vanliga uppdrag.
Hur föreslår du att han ska få betalt för bilen? Han får inte baka in det i timpenningen och om du inte vill hämta honom i din bil så behöver han en bil. Om priset 950kr är rimligt vet jag inte.

• Gilla
Niclas1 och 7 till
  • Laddar…
Kostnaden för servicebil och hyrverktyg/utrustning har spårat ut. Om varje kund ska betala 950 kr för servicebilen och rörmokaren är hos 2 kunder om dagen (det är lågt räknar tycker jag) då drar servicebilen in 41.800 kr per månad (räknar på 22 arbetsdagar/månad) dvs en halv miljon om året! Och ändå ska rörmokaren promt ha betalt för hyra av hans gamla våtdammsugare, det är girigt!

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
gasell och 39 till
  • Laddar…
V
em72 em72 skrev:
Kostnaden för servicebil och hyrverktyg/utrustning har spårat ut. Om varje kund ska betala 950 kr för servicebilen och rörmokaren är hos 2 kunder om dagen (det är lågt räknar tycker jag) då drar servicebilen in 41.800 kr per månad (räknar på 22 arbetsdagar/månad) dvs en halv miljon om året! Och ändå ska rörmokaren promt ha betalt för hyra av hans gamla våtdammsugare, det är girigt!
Genialt (y)

Tänk på resultatet!

• Gilla
JustDoIt och 6 till
  • Laddar…
V
S Sir Duke skrev:
Du får en bil med verktyg mm i.

Be honom ta bussen nästa gång så får du betala den resan (y)

• Gilla
gasell och 11 till
  • Laddar…
em72 em72 skrev:
Minus bränsle, skatter, försäkring, service, reparationer, avbetalningar, osv osv. Är ju inte 42 tusen rakt in på kontot.

• Gilla
Niclas1 och 5 till
  • Laddar…
V Villaägarenr1 skrev:
Du får en bil med verktyg mm i.

Be honom ta bussen nästa gång så får du betala den resan (y)
Vi tar 500 kr för bilen.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
perra i skogen perra i skogen skrev:
Minus bränsle, skatter, försäkring, service, reparationer, avbetalningar, osv osv. Är ju inte 42 tusen rakt in på kontot.
självklart så måste man dra bort omkostnaderna, men dessa kommer inte upp i en halv miljon om året för bilen. Och därmed så tycker jag att om man betalar 950 kr för servicebilen så ska vanlig utrustning ingå och inte läggas på som extra kostnad på faktura.

• Gilla
husbil2015 och 6 till
  • Laddar…
E Elajomannen skrev:
Vi tar 500 kr för bilen.
Det känns som en rimlig kostnad, inget att klaga på så länge det anges i offerten (om nu kunden bett om en sådan).

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
em72 em72 skrev:
självklart så måste man dra bort omkostnaderna, men dessa kommer inte upp i en halv miljon om året för bilen. Och därmed så tycker jag att om man betalar 950 kr för servicebilen så ska vanlig utrustning ingå och inte läggas på som extra kostnad på faktura.
Jag har lite insyn i omkostnader för små lastbilar, tänk budbilar, och där kan vi prata om kostnadshöjningar. Så 950:- tyckte jag inte var mycket för servicebilen, beroende på såklart hur långt det är.

I bara dom tre kostnadspunkterna för leasing, diesel och skatt så har vi en kostnad på ca 20-26.000:- per bil och månad. Då är det inte medräknat verktyg, slitagedelar, om något går sönder, service etc.

Så utan att ha mer info så kanske det låter mycket bara rakt av, men jag tycker inte det låter helt uppåt väggarna även om det är på den höga sidan.

Men då vet vi som sagt inte vad som blivit överenskommet och diskuterat innan.

• Gilla
Mattoak och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.