Karrock
Problemet med rörmokare är enligt min uppfattning att man förhållandevis ofta anlitar dem när saker gått åt helvete. Fler tänker på att lusläsa offerter om de ska göra ett badrum för 400 000 än om det sprutar vatten om ett sprucket rör. "det kostar ett par tusen och måste bli gjort" tänker man kanske. Röris vet detta och ser till att när han kan kräma ut både hög timpeng, akutavgift, dyr bildebitering, hyra för egna verktyg och ett 30% påslag på ahlsells ockerlista. Fakturan landar tre gånger högre än man tänkte, och man vänder sig hit och får veta att man är en idiot som inte tog in tre offerter. Man kan se det som lärpengar och en möjlighet att odla ett förakt för opportunistiska yrkeskårer.

• Gilla
  • Haha
Pastor Zakilowskij och 35 till
  • Laddar…
Fairlane
F Festlund skrev:
Jag har lite insyn i omkostnader för små lastbilar, tänk budbilar, och där kan vi prata om kostnadshöjningar. Så 950:- tyckte jag inte var mycket för servicebilen, beroende på såklart hur långt det är.

I bara dom tre kostnadspunkterna för leasing, diesel och skatt så har vi en kostnad på ca 20-26.000:- per bil och månad. Då är det inte medräknat verktyg, slitagedelar, om något går sönder, service etc.

Så utan att ha mer info så kanske det låter mycket bara rakt av, men jag tycker inte det låter helt uppåt väggarna även om det är på den höga sidan.

Men då vet vi som sagt inte vad som blivit överenskommet och diskuterat innan.
Något säger mig att en budbil rullar några mil mer varje månad än rörmokarens bil. Det borde ju påverka kostnaden rätt mycket.

• Gilla
  • Haha
spaceas och 10 till
  • Laddar…
A
S Sir Duke skrev:
Ja i mitt fall tar han 950 kr för servicebilen. Dyrt, och jag fattar inte vad jag får för de pengarna. Jag fattar att firman debiterar restid om de måste åka och handla eller hämta grejer. Men inte på vanliga uppdrag.
Hur långt har han till dig? Vi betalade 400 för rörmokarens servicebil i skåne, mindre än en mil. Helt rimligt, istället för att han ska köra fram och tillbaka hela tiden har han allt i bilen.

Att äga bil idag är dyrt, det är med all sannolikhet mycket dyrare i sthlm.

• Gilla
husbil2015 och 4 till
  • Laddar…
V
Karrock Karrock skrev:
Problemet med rörmokare är enligt min uppfattning att man förhållandevis ofta anlitar dem när saker gått åt helvete. Fler tänker på att lusläsa offerter om de ska göra ett badrum för 400 000 än om det sprutar vatten om ett sprucket rör. "det kostar ett par tusen och måste bli gjort" tänker man kanske. Röris vet detta och ser till att när han kan kräma ut både hög timpeng, akutavgift, dyr bildebitering, hyra för egna verktyg och ett 30% påslag på ahlsells ockerlista. Fakturan landar tre gånger högre än man tänkte, och man vänder sig hit och får veta att man är en idiot som inte tog in tre offerter. Man kan se det som lärpengar och en möjlighet att odla ett förakt för opportunistiska yrkeskårer.
Man har ju möjligheten att laga sitt rör själv. Eller hur?

Då slipper man betala den så kallade ockern, bilen, gubben, verktygen, hyran mm

• Gilla
  • Haha
Bittanbej och 18 till
  • Laddar…
@Sir Duke det är, som flera redan påpekat, helt omöjligt att bedöma vad som är rimligt eller ej om du inte redovisar vad som är fakturerat.

• Gilla
Mrjayser och 6 till
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
@Sir Duke det är, som flera redan påpekat, helt omöjligt att bedöma vad som är rimligt eller ej om du inte redovisar vad som är fakturerat.
Precis, men det verkar ju vara hemligstämplade uppgifter.

• Gilla
  • Haha
Mrjayser och 8 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Något säger mig att en budbil rullar några mil mer varje månad än rörmokarens bil. Det borde ju påverka kostnaden rätt mycket.
Absolut, det påverkar mängden diesel och slitagedelar. Men staten ska ändå ha sin beskärda del i skatt och leasing är lika dyr för bilen har ändå en prislapp. Verktygen kostar lika också, oavsett hur många mil bilen rullar.

Så jag säger inte att det är 100% rimligt agerat av firman, jag säger bara att jag har förståelse för vissa delar av faktureringen. Men allt handlar om vad som är överenskommet.

• Gilla
Tairon och 2 till
  • Laddar…
Karrock
V Villaägarenr1 skrev:
Man har ju möjligheten att laga sitt rör själv. Eller hur?

Då slipper man betala den så kallade ockern, bilen, gubben, verktygen, hyran mm
Klart "man" har. Trådstartaren verkar dock inte ha haft möjligheten eller intresset av att spola sitt avlopp själv.

• Gilla
  • Haha
Mrjayser och 2 till
  • Laddar…
perra i skogen perra i skogen skrev:
Precis, men det verkar ju vara hemligstämplade uppgifter.
Hahha!!

• Gilla
  • Haha
Tairon och 1 till
  • Laddar…
Rörmokare är kända för kräma ur en, tyvärr är det normalt med flera poster på fakturan men som fler påpekat känns det dubbelbetering för spolning och timpris.

Ring rörisen, var lugn säg du känner dig lurad om han tar bort spolning posten så betalar du direkt och lämnar bra omdöme (vilket så klart du inte ska göra). Tror det går lösa dom blir glada när dom hör pengar.

• Gilla
  • Haha
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
F Festlund skrev:
Jag har lite insyn i omkostnader för små lastbilar, tänk budbilar, och där kan vi prata om kostnadshöjningar. Så 950:- tyckte jag inte var mycket för servicebilen, beroende på såklart hur långt det är.

I bara dom tre kostnadspunkterna för leasing, diesel och skatt så har vi en kostnad på ca 20-26.000:- per bil och månad. Då är det inte medräknat verktyg, slitagedelar, om något går sönder, service etc.

Så utan att ha mer info så kanske det låter mycket bara rakt av, men jag tycker inte det låter helt uppåt väggarna även om det är på den höga sidan.

Men då vet vi som sagt inte vad som blivit överenskommet och diskuterat innan.
Du kanske ska skippa 20” fälgarna och v8 på nästa bil. 950 spän för en sketen minibus är gräsligt dyrt!

• Gilla
  • Haha
  • Arg
ch75 och 14 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Men vad ingår i timlönen 900 kr? Är det kalsongerna?

Jag köper ju en komplett tjänst. Då ska han väl ha grejer. En snickare tar inte hyra för en skruvmejsel.
900 i timen? Då har man valt fel branch.
5 år högskola tjänar typ 800 som utvecklare av 5G Radio ASIC...

• Gilla
  • Haha
Bllomqvist och 8 till
  • Laddar…
boihus123 boihus123 skrev:
900 i timen? Då har man valt fel branch.
5 år högskola tjänar typ 800 som utvecklare av 5G Radio ASIC...
Anställd eller egen företagare?

perra i skogen perra i skogen skrev:
Anställd eller egen företagare?
Egen konsult.
Dock är det ju 100% teckning på en månad, kanske en hantverkare inte normalt ha 100% av arbetstid fakturerbar?

• Gilla
  • Haha
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Frågan är hur man ska skriva när man invänder. För det känns som bedrägeri. Men vad ska man slå ner på.
Skriv en invändning med tat du uppfattade att spolningen ingick i arbetet och därmed bör ingå i timtaxan helt ewnkelt ?

J Jontha skrev:
.... Detta pga av det idiotiska rotavdraget som idioterna moderaterna införde. Hur fan går det ihop deras ideologi egentligen? Staten betalar?

Nu sitter dom i skiten iom att marknaden åter fått den jämvikt som var innan rotavdraget, då svart arbetskraft valdes framför vit. Har folk betalat 100 000kr för en tjänst tidigare och priset sedan "sänks" 25% kan man alltså höja priset till dess att man träffar taket för vad svensken tål.
ROT-avdraget har ju fått ned den svarta arbetskraften, men visst kan det ha drivit upp priserna lite.
Däremot är det ju helt i ilinje med M's ideologi, det är ju INTe ett bidrag, det är ett skatteavdrag - dvs man betalar mindre skatt = högerns linje.

• Gilla
husbil2015 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.