11 611 läst ·
29 svar
12k läst
29 svar
Hur många ledare kan man koppla i kulodosa?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 216 inlägg
Vad använder du för typ av toppklämma då? Ubåt? Wago 773 9 hål? 
//Patrik
//Patrik
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Är Elkos kulodosa med snabbplint något att ha? Har aldrig provat
U-båt....kan bli tight med wago kanske...
Tänk om den släpper i båda ändar då..:xGlufsglufs skrev:
Om man gör rätt från början släpper den inte
Ja, klart man kan. Vad skulle kunna vara olagligt med detta?d^_^byxis skrev:
Jag har bestämt för mig att även avskärmningen blir bättre av att ansluta i båda ändar. Avskärmningen blir sällan/aldrig bättre av att minska kopplingen mot jord.mycke_nu skrev:
Om den släpper så har man inte gjort rätt vare sig man kopplar in i en eller två ändar men släpper en så är kontakten i hela kabeln kvar samt om du får yttre påverkan på kabeln som skulle kapa biledaren och den bara är kopplad i ena änden så har du tappat all kontakt i den ena delen av kabeln, detta undviker man om båda ändor är inkopplade.Räv3n skrev:
Jo det blir den.ampz skrev:
Ansluter man skärmen i båda ändar går det ström genom den, och denna ström inducerar spänning i signalledaren man försöker skydda.
Ni får ursäkta att jag som trådskapare varit lite osynlig men jag har haft fullt upp med att koppla
Jag har kört med Eljos kulodosa och jag fick till det till slut men ska testa Elkos variant med plint nästa gång för det blev trångt. Jag kopplade biledaren i båda ändar och isolerade denna med gul/grön "slang" och jag tror det är själva slangen som gör det extra trångt. Använder ni sådan eller skippar ni den om det blir trångt?
Jag har kört med Eljos kulodosa och jag fick till det till slut men ska testa Elkos variant med plint nästa gång för det blev trångt. Jag kopplade biledaren i båda ändar och isolerade denna med gul/grön "slang" och jag tror det är själva slangen som gör det extra trångt. Använder ni sådan eller skippar ni den om det blir trångt?
Som bara elektriker så säger jag ja, använd slang men som elektriker med erfarenhet så nä...skippa....
Renoverare
· Gävleborg
· 8 216 inlägg
Jag skippar att isolera biledaren i dosor, men i centraler däremot..
//Patrik
//Patrik
Redigerat:
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Skippar att isolera menar du?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 216 inlägg
Klicka här för att svara