H Hammarspik skrev:
Hur många kwh använder ni just nu om dagen?
Vad är ni uppe i totalt denna månaden?

känner för att jämföra lite så man inte använder mycket mer än andra, isf kanske något är galet
Genomsnitt i september fram till den 18/9 är 20 kwh/dag.

Familj på 4 personer, Huddinge, 1.5 plansvilla 2004, frånluftsvärmepump, 145 kvm. Men då ligger jag -7 i förskjutning från min värmekurva och bara ett steg över vad vi hade på semestern i somras. Gradvis måste jag nu höja den i takt med att det blir kallare och förbrukningen kommer att öka. Har dock sänkt vanlig inomhustemperatur vi alltid haft på ca 23 grader ned till ca 19 grader tillsvidare samt stängt av all golvvärme i badrummen.

• Gilla
Håkan Sandell
  • Laddar…
4-9 kWh om dagen 115 kWh hittills denna månad. Förra månadens 58 kWh utan påslagen värme. Brukar ligga på 120 kWh på vintern men då eldar jag också .

• Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
L LaoLars skrev:
Nyfiken på var ni bor där LVP är billigare än fjärrvärme. Här i Västerås betalar vi (än så länge) 0,7kr/kWh för fjärrvärmen men 3-4kr/kWh för el inkl nätavgift. För att LVP ska löna sig måste den ge mer än 4 ggr input.
Kanske har billigare el. Jag betakar ca.1,7kr/kWh med alla avgifter inräknat.

• Wow
jawen och 1 till
  • Laddar…
Hittills 304 KWh denna månad vilket gör i snitt 15,2 per dag. Stockholm.

Stapelgraf som visar daglig elanvändning i kWh från 1 till 20 september 2022 för villa i Stockholm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

125+125m2 villa i Sthlm. Tre personer i hushållet. Bergvärme, FTX.
Det som troligtvis drar en stor del av förbrukningen är poolpump samt ett 1100L saltvattensakvarium där bara belysningen är på 1100w vid full effekt samt elektrisk golvvärme i badrummet i källaren (oisolerad platta).

MickeTyr MickeTyr skrev:
[bild]

125+125m2 villa i Sthlm. Tre personer i hushållet. Bergvärme, FTX.
Det som troligtvis drar en stor del av förbrukningen är poolpump samt ett 1100L saltvattensakvarium där bara belysningen är på 1100w vid full effekt samt elektrisk golvvärme i badrummet i källaren (oisolerad platta).
Fy fan.

Då ligger man själv relativt bra till.

Villa 170m2 det som drar dagligen nu är poolpumpen och lite golvvärme, sen har jag laddat bil ett par gånger och ni kan nog gissa vilka dagar.
Stapeldiagram som visar daglig elanvändning i kWh för en villa under september 2022 med toppar för biladdning.
Skapa konto

• Gilla
guggen
  • Laddar…
L LaoLars skrev:
Nyfiken på var ni bor där LVP är billigare än fjärrvärme. Här i Västerås betalar vi (än så länge) 0,7kr/kWh för fjärrvärmen men 3-4kr/kWh för el inkl nätavgift. För att LVP ska löna sig måste den ge mer än 4 ggr input.
Bor i Norrbotten så förra månaden kostade elen 1,18 inklusive nätet och allt sådant. Då kör jag rörligt via det lokala elbolaget och är nöjd med att få allt på samma faktura.

Kanske skulle kunna spara några hundralappar om jag bytte men det är bekvämt med en faktura för fjärrvärme, el och elnät.

Har även billig fjärrvärme men på hösten är det lönt att köra pumpen istället fjärrvärme. vi har annars pumpen bara för att körs ac i hela huset under sommaren.

Skåne, hus byggt 1932, 125m2 boyta samt källare och vind. Ingen elbil. Odränerat och i stort oisolerat. Originalfönster. Gaspanna samt LLVP EcoAir 107 från tidigt 2000-tal.
Ca 30kWh per dygn med värme påslaget. Har sänkt till 20C.
Har beställt ny LLVP + innedel då vi idag endast har 50L acc tank.
Gammal kyl, annars gissar jag på cirkulationspumpar samt avfuktare som de största förbrukarna.

Rapport från oavänd lägenhet i Stockholmstrakten augusti (bortrest)
2 st kyl/ frys 180 cm och router, allt annat avstängt. Rörligt elpris.
93 kw till en kostnad strax över 600:- totalt.
95 kw förra året strax under 200:-

• Wow
yonna
  • Laddar…
Njingan Njingan skrev:
Vi har förbrukat 7-8kwh/dag om vi inte är hemma och med luftvärmepumparna avslagna.

De dagar vi varit hemma och haft luftvärmepumparna påslagna har vi förbrukat mellan 30-40kwh/dag.

Luftvärmepumparna är inställda på 20 grader och vi har en laddhybrid vi laddar vissa nätter.
Golvvärme samt handdukarork i badrum är avslaget.

I vårt 70tals dåligt isolerat hus innebär detta att det är svalt i sovrummen på nätterna då luftvärmepumparna inte når in dit.
Frun pratar redan om element:surprised:
Se till att luftvärmepumpen blåser så högt som möjligt når längre då

G
Bor i 110 kvm timrad 50-talskåk med självdrag i Västerbotten med bergvärme. 2-glasfönster överallt. 2 vuxna, 2 småbarn, 2 frusna katter (jo, en del katter saknar täckhår och det är såna vi har här). Garaget är fristående och saknar värme där i dagsläget (läs: vi kanske drar en kulvert dit framöver från bergvärmen men än så länge finns det mycket annat som behöver översyn -som alltid med hus).

Ingen pool, ingen elbil el golvvärme/handukstork som drar extra ström .1 äldre kyl/frys samt en A-klassad diskmaskin i köket samt 2 stora frysboxar fyllda till brädden redan nu i källaren samt tvättmaskin och torktumlare (alla A-klassade i källaren). Räknar med 20-22 graders innetemp när Kung Bore väl drar in, och vi brukar ha runt 20-25 minus ute i dec-mars varje år i utomhustemp. You do the math. Vi brukar landa på 1000-1200 kWh/månad under riktiga vintermånaderna utan nån lyx överhuvud taget -trots/tack vare bergvärmen. Det är "bara" kupévärmarna till våra 2 bensinbilar som går på timer 3 timmar innan avfärd som vi unnar oss).

Denna månads elförbrukning ligger på 223 kWh, dvs 11,15 kWh/dag hittills och nu märks det faktiskt att bergvärmepumpen kickar in emellanåt när utomhudtempen kryper under nollan. Förra månaden landade på totalt 135 kWh (4,35 kWh/dag) - och det lär vi inte se igen förrän i maj/juni igen. Det är härligt att bo i Norrland.

Vi kanske skulle kunna trimma in bergvärmepumpen lite bättre, samtidigt som det är skönt att slippa fundera över värme el varmvatten (med legionellakörning etc) så vi låter det vara som det är.

• Gilla
Karlpedal40 och 1 till
  • Laddar…
M
Ca 3,63kWh i snitt under 20 dagar i September i en hyresrätt.
Stapeldiagram som visar daglig energiförbrukning i kWh över 20 dagar i september med trendlinje.
Skapa konto

529 kW/h till dags datum i September. Bor i Skåne i 1,5-plans hus med luft/vatten-värmepump och två plugin-hybrider som laddas typ 5/7 dagar (11 + 9 kWh batterikapacitet). Om man drar bort laddning av bilarna landar förbrukningen på ca 285 kW/h till den 20:e September.

Nu är jag nere på 6 kWh/dygnet och ska idag testa bastun inkl dusch och hårtork så att jag kan planera vinterns överlevnad ... (värme körs med pellets).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.