12 473 läst ·
33 svar
12k läst
33 svar
Hur många "belastningar/ledningar" rekommenderar Ni i ett kök?
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Läser man TS första inlägg så står det "en 3 fas-25A säkring in till köket"
Detta får mig att misstänka att det bara är i fas in i lägenheten och den nämda säkringen är huvud säkringen.
Jag har aldrig sett någon lägenhet som haft mer än 3x16A in vid 3 fas matning.
En bild på propp skåpet hade get klarhet i hur det igentligen förhåller sig.
Detta får mig att misstänka att det bara är i fas in i lägenheten och den nämda säkringen är huvud säkringen.
Jag har aldrig sett någon lägenhet som haft mer än 3x16A in vid 3 fas matning.
En bild på propp skåpet hade get klarhet i hur det igentligen förhåller sig.
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Bra poäng, jag har inte reagerat på "en" innan.
Kanske blir problem med smuts även där?Glufsglufs skrev:
Om man sätter en hörnbox så bör man nog låta slang/rör sticka upp någon centimeter inne i boxen och silikontäta mellan slang och skiva ifall slangen/rören kommer upp genom skivan. (Om slangen/röret kommer ut genom väggen bör den komma ut en bit ovanför skivans nivå). Min tanke med detta är att om man spiller något som rinner in under kanten till boxen så når det inte ledningarna och kan inte heller rinna in i slang/rör.
Vad gäller faser/säkringsstorlekar så är 3*25A till en hel lägenhet inte så ovanligt i vissa delar av landet. Folk använder de prylar de använder oavsett säkringarnas storlek, snedlast går på ett ut fördelat över flera dussin lägenheter så enda kostnaden att ha större säkringar till varje lägenhet är att det går åt lite grövre ledningar inom husen, men ger fördelen att huvudsäkringarna för varje lägenhet "aldrig" lär lösa ut.
Däremot lär det vara 3*10A/3*16A eller 1*16/1*20A från centralen till spisen.
Om centralen sitter i köket så kan det förstås beskrivas som 3*25A till köket? Eller menas 3*16A + 3st 10A enfasgrupper?
eller kanske en trefackram och bara ett uttag, fast det är väl smaksak...sam820921 skrev:En sak som jag precis kom på är att jag ändå ska ha en strömbrytare (för ljuset under överskåp) och dimmer (för ljuset ovanför överskåp) när man kommer in. Alltså till höger om fläkten. Då kan jag likväl installera ett fyrfack kombinationsram och då har jag plats för 2 uttag? Känns väl som den vettigaste lösningen?
Elektrikern hos mig sa att kyl/frys måste ha egen fas i försäkringssyfte..
Exempelvis ifall proppen går när du är borta några dagar och smältvattnet orsakar vattenskada.
Då kommer du inte få ut full ersättning just pga att kyl/frys inte har egen matning.
Tyckte det lät rätt logiskt.
Exempelvis ifall proppen går när du är borta några dagar och smältvattnet orsakar vattenskada.
Då kommer du inte få ut full ersättning just pga att kyl/frys inte har egen matning.
Tyckte det lät rätt logiskt.
Också ett alternativt så klart. Men med täcklock då så klart.Glufsglufs skrev:
Göran.W Jag reagerade på att det var 25A till köket.
Brukar vara 20A vid 1 fas matning och 3x10 vid 3 fas till köket i lägenheter.
Det kan mycket väl stämma. När jag startade tråden var jag hemma hos mina föräldrar och därmed skrev jag av deras grupper i skåpet. Jag kommer inte ihåg exakt hur stora säkringar var i proppskåpet hemma i lägenheten. Om det du nämner är det "normala" så kan det mycket väl stämma. Kommer tyvärr inte vara hemma på ett tag så kan ej tyvärr ta bilder.
lägenheten är från -70-talet och de drog om kablar och bytte till "automatiskskåp" för några år sedan.
MVH Samuel
Det har jag oerhört svårt att tro.Fookmi skrev:
Nedsättning i ersättningen kan nog bara ske utifrån de generella aktsamhetskraven som åligger försäkringstagaren.
Det kan knappast anses vara oaktsamt att inte veta hur någon elektriker någon gång har dragit elsystemet.
Men att däremot ha låtit motorvärmassladden ligga i snöslasket på marken, så att utlöst JFB gjort hela huset strömlöst har kanske en liten chans att anses vara oaktsamt handlat.
Likaså att låta dörren till frysen stå öppen.
Sen kan man ändå sträva att sätta kyl/frys på egen grupp, ty det är ju enklast här i livet att inte behöva anlita försäkringen alls någon gång.
Bra ideér med hörnboxen som sitter en bit ovanför diskbänken. Då samlar sig inte smuts, och framförallt ingen kontakt med rinnande vatten från bänkskivan. Elektriken får dra kabeln så att den kommer ut i rätt höjd från väggen, så slipper jag att kabel kommer nerifrån diskbänken.
Det kan mycket väl stämma. När jag startade tråden var jag hemma hos mina föräldrar och därmed skrev jag av deras grupper i skåpet. Jag kommer inte ihåg exakt hur stora säkringar var i proppskåpet hemma i lägenheten. Om det du nämner är det "normala" så kan det mycket väl stämma. Kommer tyvärr inte vara hemma på ett tag så kan ej tyvärr ta bilder.
lägenheten är från -70-talet och de drog om kablar och bytte till "automatiskskåp" för några år sedan.
MVH Samuel[/QUOTE]
MVH Samuel[/QUOTE]
Det fanns olika säkringar (4 st?) som gick till ex. belysning, uttag, badrum etc, kom ej ihåg kabelarean eller säkrings storlek.Göran.W skrev:
Sedan är det med största sannolikhet 3 fas till köket (spisen) då det är en perilexuttag. Om det var svaret på frågan?
Men jag är alltså osäker, kommer att åka förbi på söndag och ta ett kort?
Men varför är detta intressant för tråden? Ändrar det antalet grupper jag ska ha??
MVH
Samuel
Nja, inte så mycket.sam820921 skrev:
Men om någon skrivit "på olika faser", går ju inte det. Men "på olika grupper" går ju lika bra.
Sen råd om att dra 5g2,5 faller ju, - istället blir det 3g4 , avsäkrat 20A men fortfarande 20mm rör.
Om man fäster något mot en bänkskiva så brukar iaf jag dra en sträng silicon eller latex runt så att det inte tränger in något under. Att slangen kommer fram på de sätt du beskriver ser jag mer som en självklarhet.yxis skrev:Kanske blir problem med smuts även där?
Om man sätter en hörnbox så bör man nog låta slang/rör sticka upp någon centimeter inne i boxen och silikontäta mellan slang och skiva ifall slangen/rören kommer upp genom skivan. (Om slangen/röret kommer ut genom väggen bör den komma ut en bit ovanför skivans nivå). Min tanke med detta är att om man spiller något som rinner in under kanten till boxen så når det inte ledningarna och kan inte heller rinna in i slang/rör.
Vad gäller faser/säkringsstorlekar så är 3*25A till en hel lägenhet inte så ovanligt i vissa delar av landet. Folk använder de prylar de använder oavsett säkringarnas storlek, snedlast går på ett ut fördelat över flera dussin lägenheter så enda kostnaden att ha större säkringar till varje lägenhet är att det går åt lite grövre ledningar inom husen, men ger fördelen att huvudsäkringarna för varje lägenhet "aldrig" lär lösa ut.
Däremot lär det vara 3*10A/3*16A eller 1*16/1*20A från centralen till spisen.
Om centralen sitter i köket så kan det förstås beskrivas som 3*25A till köket? Eller menas 3*16A + 3st 10A enfasgrupper?
I Uppsala stad är det samma pris för en 25A som en 16A huvudsäkring....så även små ettor har 25A.
Och om en JFB eller huvudsäkring går då?Fookmi skrev:
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Finns det bara 4 säkringar totalt är det en fas som går till spisen som då säkerligen är avsäkrad med 16A eller 20A
Den stora skillnaden är att man måste köpa vit varor som går att köra på en fas 230v annars är det väl inga konstigheter.
Den stora skillnaden är att man måste köpa vit varor som går att köra på en fas 230v annars är det väl inga konstigheter.