3 477 läst ·
46 svar
3k läst
46 svar
Hur många ampere behöver man i en mindre bostadsrätt?
Om det rör sig om en skiljevägg mellan lägenheter så är det definitivt inte något man ska bila i utan tillstånd då den vanligtvis ligger utanför vad medlem har underhållsansvar/nyttjanderätt för.AndersMalmgren skrev:
Ändringarna i Bostadsrättslagen om förverkande gör det vanskligt att skita i tillstånd nuförtiden.
Renoverare
· Stockholm
· 21 235 inlägg
Sitter stigarna någonsin på en skiljevägg, aldrig gjort i något av mina boenden iallafall. Men det är väl en brandvägg får man hoppas, dessa är rätt fetaC cotillion skrev:
Infäld elcentral räknas inte som omfattande ändring. De bygger nästan inget, såhär enkelt är det
https://www.byggahus.se/forum/threa...agenhet-och-villa.229497/page-25#post-2178009
Redigerat:
Vad menar du med huvudsäkring? Själva elmätaren sitter i källaren tillsammans med övriga lägenheters mätare. Men huvudsäkringen sitter väl alltid i bostaden?D datja skrev:Om du ska ha elugn så vill man att den har 16A och då skulle jag vilja ha så det räcker för övrig el. Brukar man inte ha minst 25A i enfaslägenheter? Det blir med 25A huvudsäkring ca 2 kW över för resterande konsumtion när ugnen går för fullt. Du kanske slår på en vattenkokare när du bakar? Med 20A har du bara 0,9 kW kvar. Med 16A 0 kW.
Brukar inte huvudsäkringar i lgh sitta utanför själva bostaden?
Jag har aldrig i någon av mina eller mina vänners lägenheter i stan sett att man fällt in säkringsskåpet. Varför skulle man det? Det finns ändå så mycket konstiga saker i gamla lägenheter. Det är väl lite av charmen? Konstiga vinklar, platsbyggda elementskydd med en massa jäkla spröjs som man måste slipa till förbannelse när man ska måla dem, golvsocklar med hur många lister som helst för att inte tala om panelerna.AndersMalmgren skrev:
Huvudsäkringen eller huvudsäkringarna sitter alltid separat från elcentralen. Ibland inne i lägenheten och ibland nere i källaren. Oftast tillsammans med elmätaren. Har du elmätaren i källaren verkar det högst troligt att huvudsäkringen också sitter där.R Renoveringstjejen skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 21 235 inlägg
Elementskydden är bara riva ut. Klassiska radiatorer är snygga, samt du hämmar värmespridningen.R Renoveringstjejen skrev:Jag har aldrig i någon av mina eller mina vänners lägenheter i stan sett att man fällt in säkringsskåpet. Varför skulle man det? Det finns ändå så mycket konstiga saker i gamla lägenheter. Det är väl lite av charmen? Konstiga vinklar, platsbyggda elementskydd med en massa jäkla spröjs som man måste slipa till förbannelse när man ska måla dem, golvsocklar med hur många lister som helst för att inte tala om panelerna.
Lådor på väggarna fäller man dock med fördel in i väggen.
Jag använder nog fel term. Jag menar den säkring på 10A som sitter i min elcentral.A Avemo skrev:
Är det en 10 A säkring som går till belysning och vägguttag i köket? Jag tycker inte att du skall lägga ugnen på den gruppen. Om du bara skall ha el till ugn kan du dra fram en ny 16 A grupp till ugnen. Att även för övrigt ha mer än en grupp till uttag i köket skadar inte. Men det går att leva med en också.R Renoveringstjejen skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 2 533 inlägg
Den viktigaste frågan är väl om du har möjlighet att få in trefas i lägenheten eller inte? Om nu en hel del grannar har det så kan det ju finnas förutsättningar. Det hade jag satt som prio ett att reda ut innan det övriga planeras och räknat som en grund värd att satsa på framför andra detaljer i en renovering.
Mina grannar har 3-fas. Det är jag som tills nu inte behövt fundera över saken.R Räknenisse skrev:Den viktigaste frågan är väl om du har möjlighet att få in trefas i lägenheten eller inte? Om nu en hel del grannar har det så kan det ju finnas förutsättningar. Det hade jag satt som prio ett att reda ut innan det övriga planeras och räknat som en grund värd att satsa på framför andra detaljer i en renovering.
Jag skulle försöka få det också. Personligen skulle jag nog inte överväga att köpa en bostadsrätt om lägenheten enbart har 1-fas. Infälld eller utanpåliggande elcentral skulle dock kvitta för mig.R Renoveringstjejen skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 2 533 inlägg
Men går det att dra in det till dig, eller finns det någon knäpp teknisk begränsning som hindrar att det går att få fram det till just din lägenhet?R Renoveringstjejen skrev:
Det blir ju rätt dumt om du spårar och drar ny el nu och sedan ska nästa ägare ändra på elsystemet senare bara för att du inte drog fram trefasen innan du planerade kökselen. Om du inte vill göra den delen är det väl bättre att i så fall köra med utanpåliggande el som är lättare att göra justeringar i senare?