3 477 läst ·
46 svar
3k läst
46 svar
Hur många ampere behöver man i en mindre bostadsrätt?
När jag var barn på 60,- talet hade vi gasspis med gasugn i Biskopsgården Göteborg.
Man köpte gaspolleter på lokala tures livs ...
Så, varför inte gå gas på ugnen också, det fungerar jättebra,jag har gasugn i båten!
Man köpte gaspolleter på lokala tures livs ...
Så, varför inte gå gas på ugnen också, det fungerar jättebra,jag har gasugn i båten!
Renoverare
· Stockholm
· 21 235 inlägg
Den här finns fortfarande i mitt kök, men plomberad nu förstås.D Dilato skrev:
Ni är något på spåren… Jag är så lycklig över att ha gasspis, men ugnen…nja. Mamma (salig i åminnelse) berättade att på 50-talet så kom en gaskonsulent hem till henne och visade hur man kunde baka kakor i gasugn. Men den jag har nu har rostat ihop så den ska bytas ut i samband med köksrenoveringen. Elugn plus gashäll. Tror det blir en bra kombo. Men som sagt. Jag hade 10A i min stuga tidigare och det blev till att välja vad man ville använda för apparat. Men eftersom el är så dyrt numera så vill man ju dimensionera smart.
Och i restaurangvärlden så är gas som värmekälla given. Förmodligen även där Anders tar sina vinluncher. Förresten, vad säger Anders arbetsgivare/uppdragsgivare om att han tar vinluncher på arbetsdagar? 🤔😀D Dilato skrev:
Infälld central ser mest bara muppigt ut.
Jag tycker personligen infälld central är snyggast, men det är klart att alla har rätt till sin åsikt. 🙂
Renoverare
· Stockholm
· 21 235 inlägg
Mycket snyggare med infällt. Scrolla ner några bilder så ser du hur bra det blirR Renoveringstjejen skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threa...genhet-och-villa.229497/page-261#post-5829753
Om du ska ha elugn så vill man att den har 16A och då skulle jag vilja ha så det räcker för övrig el. Brukar man inte ha minst 25A i enfaslägenheter? Det blir med 25A huvudsäkring ca 2 kW över för resterande konsumtion när ugnen går för fullt. Du kanske slår på en vattenkokare när du bakar? Med 20A har du bara 0,9 kW kvar. Med 16A 0 kW.R Renoveringstjejen skrev:Ni är något på spåren… Jag är så lycklig över att ha gasspis, men ugnen…nja. Mamma (salig i åminnelse) berättade att på 50-talet så kom en gaskonsulent hem till henne och visade hur man kunde baka kakor i gasugn. Men den jag har nu har rostat ihop så den ska bytas ut i samband med köksrenoveringen. Elugn plus gashäll. Tror det blir en bra kombo. Men som sagt. Jag hade 10A i min stuga tidigare och det blev till att välja vad man ville använda för apparat. Men eftersom el är så dyrt numera så vill man ju dimensionera smart.
Brukar inte huvudsäkringar i lgh sitta utanför själva bostaden?