P
hebret är 15 m2 och två våningar.
Vad kan det väga? Så man vet vilken domkraft man skall ha. Och hur gör man?
Den står på en platta så det går inte att sätt domkraften under stommen.
Fäster man en 90x90 på utsidan eller gör man hål i botten och trär in en 90x90 där?

Det hjälper dig förstås ingenting, men här i Dalarna kallar man det härbre.

Ska du lyfta det för att rikta det? Eller lyfta det för att transportera det?

P
Jag vet inte hur man stavar det:)
Jag har tänkt att bara lyfta det ca 10 cm för att kunna lägga in en syll under hela och då höja hela härbret 10 cm och få en 10 cm högre inre takhöjd. Det kommer inte se snyggt ut men senare kommer jag att tilläggsisolera hela byggnaden utifrån.

Man använder barackdomkrafter finns att hyra på hyrfirmorna, det blir stadigare med såna i stället för pelardomkrafter.
Lyft en sida i taget och lägg dit nya syllen.

• Gilla
1
  • Laddar…
P
Perfekt!
Men vart lyfter man? För härbret står på en platta.
Det sticker ut syllar på knutarna men tveksamt om dom klarar den belastningen?

När jag lyft har jag satt en regel på utsidan och en regel på insidan och dragit ihop dem med gängstång/bricka/mutter och sedan lyft i regeln.

/ATW

• Gilla
1
  • Laddar…
Du får borra hål genom timret, låta kraftiga gängstänger gå igenom och dra fast 10x10cm träbitar på varje sida. Hoppas du förstår av den dåliga förklaringen.

• Gilla
1
  • Laddar…
P
Då klarar jag mig med två domkrafter. Och det bör inte ta mer än några timmar typ?
Jag förstår förklaringarna:)
Tack så mycket!

Hellre en domkraft för mycket än en för lite och säkra med nåt allteftersom du lyfter... Shit happens.

Gängstång går av / domkraft sjunker/ glider av regel osv
/ATW

P
Nu fortsätter jag frågandet!
Tänkte lyfta det 20~30 cm. Känns som om lecablock blir den smidigaste och billigaste lösningen. Eller? 95x95 tryckat blir dyrare och lite rangligt kanske? Funderar även på tegelstenar?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.