Jag vill koppla in 2 st ballofix-ventiler innan min blandare i handfatet. Jag kör med gängtejp och har fått en tät. Den andra har jag testat 4 ggr utan att få tät. Det droppar inre mycket men ändå runt 1 droppe varannan minut. Vad gör jag för fel?
Jag lindar medurs, tar mycket (ca 15 varv) och spänner den lite grann över gängorna. Jag har inte vågat rispa i gängorna då jag är rädd att förstöra dem. När jag skruvar av för att försöka igen ligger tejpen som små korvar, inte mycket kvar i spåren (förväntat?)
Nån som vet en bra guide eller kan ge några bra tips?
Jag är amatör och ska bara lyckas få dit 2 ventiler så lin och grejer känns som överkurs (eller?)
Tack!
Jag lindar medurs, tar mycket (ca 15 varv) och spänner den lite grann över gängorna. Jag har inte vågat rispa i gängorna då jag är rädd att förstöra dem. När jag skruvar av för att försöka igen ligger tejpen som små korvar, inte mycket kvar i spåren (förväntat?)
Nån som vet en bra guide eller kan ge några bra tips?
Jag är amatör och ska bara lyckas få dit 2 ventiler så lin och grejer känns som överkurs (eller?)
Tack!
Produkter som diskuteras: "gängtejp"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Vad är det för kopplingar? Jag förutsätter att det inte är järnrör, så frågan är om det ens ska vara gängtape.
Ballofixen sätts på en t-koppling där vattnet kommer in så inga rör inblandade där ja pillar nu. Men runt om är det kromade kopparrör (tror jag).D Daniel 109 skrev:
Jag köpte ballofixen på just Rinkaby rör. Han som hjälpte mig sa att "man ska ta dubbelt så mycket gängtejp som man tror". Men är det bara mängden som är grejen? Eller är det andra grejer man också ska tänka på? Hur man lindar och hur man sen skruvar på ballofixen...?
Känns väldigt skakigt att hur tät en koppling blir beror på hur väl man lyckas med att pilla in grejer (tejp, lin, pasta,...) i gängorna. Är inte materialet mer exakt en så..?
Moderator
· Stockholm
· 56 238 inlägg
Gängtejp är jättesvårt att få tätt. Jag har gjort några hundra rörkopplingar i vårt hus. Ca 10 är med gängtejp. De fick jag göra om typ 5 ggr vardera innan de blev täta. Sedan började jag använda lin och pasta. Där händer det att jag misslyckas, men det märks direkt när man skruvar ihop kopplingen. Har man lagt på för mycket lin så hamnar den inte i gängan utan skjuts framför gängan, bara att göra om. Och har man för lite, så märks det också direkt när man börjar skruva ihop kopplingen att den glappar.
När jag väl lycksts få ihop en koppling med lin, så är det alltid tät direkt på första försöket. Jag har aldrig behövt göra om en lintätad koppling när jag väl lyckats få ihop den.
Det finns några trick som gör det lättare att lyckas med lin, finns några långa trådar här i forumet med bra tips. Sök.
Ett generalmisstag med gängtejp är att man får aldrig backa, då läcker det garanterat. Med lin är det inga problem att backa om man råkat skruva ihop för långt.
När jag väl lycksts få ihop en koppling med lin, så är det alltid tät direkt på första försöket. Jag har aldrig behövt göra om en lintätad koppling när jag väl lyckats få ihop den.
Det finns några trick som gör det lättare att lyckas med lin, finns några långa trådar här i forumet med bra tips. Sök.
Ett generalmisstag med gängtejp är att man får aldrig backa, då läcker det garanterat. Med lin är det inga problem att backa om man råkat skruva ihop för långt.
Själv är jag inget jättefan av gängtejp utan använder heller lin och locherpasta.
Oavsett, jag brukar repa gänorna lite genom att skära med en vass kniv tvärs gängorna på 3-4 ställen runt gängan, det krävs inte speciellt mycket. När man lindar gängtejp en ska den vara sträckt hela tiden (5-10%?)och så många varv med tejp. När man väl har dragit en koppling med gängtejp går det inte att efterjustera den utan behöver den justeras i efterhand får man helt enkelt börja om, till skillnad mot en linad koppling som går att efterdra.
Edit: @hempularen skriver snabbare än jag...
Oavsett, jag brukar repa gänorna lite genom att skära med en vass kniv tvärs gängorna på 3-4 ställen runt gängan, det krävs inte speciellt mycket. När man lindar gängtejp en ska den vara sträckt hela tiden (5-10%?)och så många varv med tejp. När man väl har dragit en koppling med gängtejp går det inte att efterjustera den utan behöver den justeras i efterhand får man helt enkelt börja om, till skillnad mot en linad koppling som går att efterdra.
Edit: @hempularen skriver snabbare än jag...
Har du bild på komponenterna du försöker sätta ihop? Enklare att guida om man vet vad som ska ihop med vad. Är det klämring inblandad så ska du inte använda gängtejp alls då det är ringen som tätar.
Skicka upp en bild eller två så ska du få ett bättre svar
Skicka upp en bild eller två så ska du få ett bättre svar
M MangeByggare skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här ser det ut under handfatet. Den vänstra kopplingen har jag fått tät men inte den högra för varmvattnet.
Ett problem är att det hela tiden rinner ut lite vatten när jag jobbar (jag har stängt huvudkranen) så jag tänker att jobba med lin blir svårare då den kommer bli blöt direkt. Själva självläkandeförmågan förloras väl om linet är blött redan när jag gängar på?
Bästa svaret
Måste faktiskt slå ett slag för loctite gängtätningssnöre. lika bra som lin, o lika enkelt som gängtejp. du lindar på en massa varv hur du vill på gängorna. ingen pasta. skruva på, KLART. ps det går att backa med. efter jag upptäckte denna produkt tittar jag inte ens åt lin o pasta längre.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Använder också Loctite, bra grejerM meckis skrev:
Man påför dock inte ”massa varv”, tror det var 5 varv om jag kommer ihåg rätt.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 359 inlägg
På den större tuben står det antal varv i relation till vilken storlek på gängan man har =)
Har kört det på vårt trädgårdsvatten-system, en del gängade galvade rör till utkastarna.
Men skulle säga att även här är det viktigt med att raspa gängorna, annars glider snöret lätt med.
Har kört det på vårt trädgårdsvatten-system, en del gängade galvade rör till utkastarna.
Men skulle säga att även här är det viktigt med att raspa gängorna, annars glider snöret lätt med.
Tack för tipsen.
Jag inser att jag behöver raspa gängorna. I mitt fall blir det på t-kopplingen som sitter monterad under handfatet. Hur gör jag detta bäst? Vilket verktyg? Hur mycket?
Jag vill inte göra fel och förstöra gängorna och få ett än större tätningsprojekt
Jag inser att jag behöver raspa gängorna. I mitt fall blir det på t-kopplingen som sitter monterad under handfatet. Hur gör jag detta bäst? Vilket verktyg? Hur mycket?
Jag vill inte göra fel och förstöra gängorna och få ett än större tätningsprojekt