Krilleman
J jonaserik skrev:
Det är en klassiker att käglan kan fastna, det beror på att alla ska mer eller mindre dra till så hårt det går, inte jag som gjort den men ungarna.Lika med tappkranar, bara dra så det inte droppar, då är det tätt. Och då bövs ingen smörja
Vanligt hederligt underhåll har jag alltid rekommenderat och kommer fortsätta med att göra. Många av alla våra produkter i vardagen skulle hålla längre om alla tänkte så. Allt gummi i en vattenutkastare mår bra av en "dutt" armaturfett årligen.

Precis så som tillverkaren levererar vattenutkastaren med infettade gummipackningar, allt för att produkten ska hålla inom garantitiden.

Men det kanske mest beror på okunskap i dagens samhälle?! 🤔

Bara för någon generation sedan var det kutym att sköta och underhålla allt man ägde utan behovet att slå på saker med större tillhygge...

Men på den tiden var det även vanligt att man förstod sakers funktion och konstruktion. Det verkar inte vara på det sättet längre.

Redigerat:
Farstatjej90
Krilleman Krilleman skrev:
Vanligt hederligt underhåll har jag alltid rekommenderat och kommer fortsätta med att göra. Många av alla våra produkter i vardagen skulle hålla längre om alla tänkte så. Allt gummi i en vattenutkastare mår bra av en "dutt" armaturfett årligen.

Precis så som tillverkaren levererar vattenutkastaren med infettade gummipackningar, allt för att produkten ska hålla inom garantitiden.

Men det kanske mest beror på okunskap i dagens samhälle?! 🤔

Bara för någon generation sedan var det kutym att sköta och underhålla allt man ägde utan behovet att slå på saker med större tillhygge...

Men på den tiden var det även vanligt att man förstod sakers funktion och konstruktion. Det verkar inte vara på det sättet längre.
Det är inte en grej med Vatette då? Att du är van att man får underhålla mycket för det ska funka?

Krilleman
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det är inte en grej med Vatette då? Att du är van att man får underhålla mycket för det ska funka?
Nej absolut inte. Det gäller alla vattenarmaturer. Tex vilka blandare eller vattenutkastare som helst för exempel.

Just grejen med Vatette är din egen vendetta mot mig och min yrkesmässigt erfarenhet kring Vatette. Den erfarenheten har jag skaffat mig över decennium av rörmokande, är att Vatette är bäst av alla kopplingar på marknaden.

Men din vendetta verkar vara en helt annan orsak som bara du kan svara på...

Åter till ämnet:
Ta vilken vatten vattenutkastare som helst. FMM, Mora, Oras, Vatette.

Den är infettad vid leverans, just på grund av att tillverkaren har ett garantiansvar, oftast i 2 år.

Jag fettade alltid in mina egna utkastare årligen när jag konntollerade spindlarnas kondition varje vår. (Huset är numera sålt)

Enkelt och extremt billigt.

Men som tidigare nämnt så krävs det lite systemkunskap och viljan att läsa på om man inte vet.

En tub räcker snudd på i oändlighet för löpande underhåll en normal villa.
https://www.k-rauta.se/produkt/armaturfett-glidex-unipack-30g/5708923210036

Tub med Glidex armaturfett på 30g för underhåll av vattenarmaturer, passar EPDM- och NBR-gummi.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.