Pratade med vår hussäljare idag och kom in på värmebiten. Han menade på att det räcker med den frånvärmepump som ingår (tillsammans med vattenburen golvvärme) för vårt hus (ca 120 kvm + oinredd vind på 65kvm).

Frånluftsvärmepumpen är väl ganska elintensiv och i dessa tider när elpriserna verkar stiga för varje dag, så undrar jag om det är rätt att förlita sig på den. Vi har tänkt att ha en braskamin, men vill nog ändå hitta ett annat komplement till värmen än direktel.

Hur har folk här på sajten löst sin värmefråga? Vår säljare sa att en pelletspanna eller bergvärme är för stora investeringar och att det inte skulle löna sig. Vore tacksam för lite olika synpunkter!

//Cissi och Johan

JohanochCissi skrev:
Pratade med vår hussäljare idag och kom in på värmebiten. Han menade på att det räcker med den frånvärmepump som ingår (tillsammans med vattenburen golvvärme) för vårt hus (ca 120 kvm + oinredd vind på 65kvm).

Frånluftsvärmepumpen är väl ganska elintensiv och i dessa tider när elpriserna verkar stiga för varje dag, så undrar jag om det är rätt att förlita sig på den. Vi har tänkt att ha en braskamin, men vill nog ändå hitta ett annat komplement till värmen än direktel.

Hur har folk här på sajten löst sin värmefråga? Vår säljare sa att en pelletspanna eller bergvärme är för stora investeringar och att det inte skulle löna sig. Vore tacksam för lite olika synpunkter!

//Cissi och Johan
Det gamla ordspråket "egen härd är guld värd" gäller än i dag. någon form av fastbränsle eldning är nog inte helt fel som ett komplement. Kanske en pelletskamin eller braskamin som du själv var inne på.

Tyvärr håller ju inte värmepumpar för evigt och Elkostnaderna ökar lavinartat om man ser till det senaste året.

Jag för egen del skulle nog se till att jag har någon form av tillskott/backup om värmepumpen lägger av. Det pratas ju även om "elransonering" och att hushållen måste minska sin elanvändning.

Har man möjlighet att elda själv så klarar man sig alltid även vid längre strömavbrott och liknande.

Kanske något att fundera på iaf.

Stefan

JohanochCissi skrev:

//Cissi och Johan
självklart lönadsig det inte med en värmepump, eller pelletspanna, om du tänkt att elda upp, eller på annat sett riva huset efter 5 år.
men ska du bo länge i huset så är det väll den totala kostnaden som är intresant...

Vad säger han att du kommer ha för värmeförbrukning med den pumpen? vid en innetemp på 20 grader?

Måste han ju veta efter som han säger att det räcker gott med en frånluft pump..!

Per-Erik skrev:
Vad säger han att du kommer ha för värmeförbrukning med den pumpen? vid en innetemp på 20 grader?

Måste han ju veta efter som han säger att det räcker gott med en frånluft pump..!

vam har så kalt som bara 20 grader?

nja man måste ju ha något snitt värde.. 20 grader är ju ganska enkelt att räkna på.. :)

vam har så kalt som bara 20 grader?
Vi... :D Är 20 grader kallt? :-? Själv har jag exempelvis svårt att sova i ett rum som är varmare 18 grader. Hälsar jag på nån kompis i lägenhet med 24-25 grader mår man ju rent illa. Temperatur är väldigt mycket en vanesak.

Men - vore inte en pelletskamin en bra lösning för Cissi och Johan? Under förutsättning av planlösningen är hyfsat öppen. Relativt praktiskt om man inte är van vid vedhantering/eldning. Ett litet nödströmsaket så fixar sig värmen en tag vid strömavbrott.

Skulle satsa på en hygglig kamin att elda ved i.

S
Moelk skrev:
Skulle satsa på en hygglig kamin att elda ved i.
Ja me....

Jodå, jag med. Men det hänger ju på tillgång till ved och/eller om man vill ta jobbet med vedhanteringen. Men i så fall borde ju en täljstenskamin eller liknande som kan lagra värmen vara ett bra alternativ.

Vi har tänkt oss en täljstenskamin i vardagsrummet. Vi kommer ha en ganska öppen planlösning på undervåningen(entreplan) och helt öppet till att börja med på övervåningen då den kommer vara oinredd. Tillsammans med värmepumpen kanske detta räcker till ett en och halv plans hus på 180 kvadrat med golvvärme i hela undervåningen. Vi fick inga siffror på hur hussäljaren har räknat, men nån av er kanske har det? Tacksam för svar. Tack för alla åsikter och synpunkter.

Hussäljaren är ju just hussäljare - tänk på det......

Min åsikt är att det är ett oskick med bara en flvp i ett nytt hus. Att komplettera med en vedkamin eller pelletskamin är nog det enklaste och med lägst investeringskostnad.

Om ni har ett förråd där en pelletspanna skulle passa (i huset eller i en närliggande bod) får ni bidrag till installationen. En högre investeringskostnad men långsiktigt ett lågt elberoende vilket ni kommer ha nytta av.

En speciallösning av kamin är en s.k. kakelugnspanna, en kakelugn med 600 l vatten i sig (finns kanske varianter) som kopplas till värmesystemet. Två brasor om dagen gör susen.

Sen vill jag rekommendera att ni förbereder huset med värmestammar upp till er oinredda vind så att ni enkelt kan hänga in vattenburen värme i övervåningen när ni kommer dit.

Be säljaren om husets beräknade energiförbrukning i olika temperaturscenarios, samt med några varianter av uppvärmning. Tänk på de långsiktiga besparingarna!

Lycka till!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.