Hej, håller på att skissa på bygge. Men funderar hur man löser avloppet i förhållande likt detta.
Jag har en avloppsbrunn som pumpar iväg dagens avlopp. Skulle jag bygga ett hus så kommer det på högre placering. Jag skulle tippa på att det diffar 2-3m i höjd förhållanden, och skulle vara ca 20m mellan hus och brunn.
Vad jag läst skall ju lutet vara 2cm/m för rätt fall. Men hur gör man vid dessa förhållanden?
Vitt prick mitt i är brunnen och streckad linje avlopp (?)
Jag har en avloppsbrunn som pumpar iväg dagens avlopp. Skulle jag bygga ett hus så kommer det på högre placering. Jag skulle tippa på att det diffar 2-3m i höjd förhållanden, och skulle vara ca 20m mellan hus och brunn.
Vad jag läst skall ju lutet vara 2cm/m för rätt fall. Men hur gör man vid dessa förhållanden?
Vitt prick mitt i är brunnen och streckad linje avlopp (?)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Husägare
· Stockholm
· 715 inlägg
Svårt att påvisa frånvaron av något, t ex är detta skälet till att naturvetenskapen inte kan avvisa existensen av Gud.N Nygge72 skrev:
Men läser du i instruktionen från avloppsrörstillverkarna så kommer de att ange en minimal lutning för avloppsrören men ingen maximal sådan. Samma med andra branschstandarder.
(Man kan ju också gissa vad denna myt har kommit ifrån. Jag tror att den kommer från när man lägger långa avloppsledningar i kommunala sammanhang. Då vill man inte ha för hög lutning för det driver upp hastigheten på avloppsvattnet. Det sliter på ledningar och orsakar skumning och ljud.)
Det är ju mycket större risk att papper och "mojs" blir kvar med liten lutning... Nästa gång ett lass kommer så kommer det att trycka iväg allt ju bättre lutning det är.N Nygge72 skrev:
Snålspolande toaletter är ett större problem, eller att man använder knapp #1 när man gjort #2...
Läste precis någon som hade 30 graders lutning och aldrig haft problem, så bör nog funka bra då 😁Claes Sörmland skrev:
Ja den har jag läst om med att för lite vatten ställer till detanders07 skrev:
Klicka här för att svara