kamilenski skrev:
En tallriksventil?
Är ju ett alternativ, men det verkar inte som om tilluft behövs alls?
Kanske att det till och med rekommenderas att man inte ska ha alls?
 
savio skrev:
Är ju ett alternativ, men det verkar inte som om tilluft behövs alls?
Kanske att det till och med rekommenderas att man inte ska ha alls?
Jag tänker mest på föreningens krav. Har man murat är det ingen återvändo. Med ventil kan man alltid öppna. En del föreningar kräver tillgång till ventiler för besiktningens skull.
 
Sätter du dit en ventil, har du inte förändrar ventilationen nånting alls, vilket är bra, om/utifall att föreningen inte gillar igenmurning.

Men det är också bra i det perspektivet att du då kan göra det snyggt utan att behöva tapetsera något mera. Och du kan ha ventilen stängd då du inte längre har något skafferi.

Redigering/Tillägg:
Du kan ju ha den "nya" ventilen stängd då du har spaltventiler i fönstren...
 
Eftersom detta är en skafferiventilation så mura igen. Vad jag kan se på bilden i ditt första inlägg räcker det att du köper en lecasten. Mät hur djupt hålet är, tror du klarar dig med en sten som är 19 cm tjock. Bearbeta stenen så den går att stoppa in i hålet och att du har möjlighet att trycka in murbruk runt omkring. Det är bra om stenen inte sticker ut utanför väggen. Då får du göra stenen tunnare. Du kan mura detta med Serpo 224. Går även att putsa med den. Annars kan du bredspackla sedan murningen torkat. Vet inte om du är tvungen att köpa en hel 25 kg säck med bruk eller om det finns mindre förpackning. En säck kostar drygt 60 kronor så det är inga stora pengar. Känns bara lite onödigt när du inte behöver så mycket. Har du en hel tapetvåd över, så undvik om du kan att skarva tvärs väggen.
 
Börja med att fråga BRF! Sen kan du besluta!
 
Eftersom jag själv sitter som ordförande i min förening och vi har diskuterat detta med skafferiventilation tyckte åtminstone vi att det fanns ingen anledning att inte få mura igen från insidan om man renoverade köket. Ventilen finns kvar på utsidan så något ingrepp i fasaden görs inte. Denna ventil har ingenting med ventilationsanläggningen att göra utan är rätt och slätt ett "fattigmans kylskåp". Faktiskt riktigt praktiskt och funktionsdugligt.
 
JanneL skrev:
Eftersom jag själv sitter som ordförande i min förening och vi har diskuterat detta med skafferiventilation tyckte åtminstone vi att det fanns ingen anledning att inte få mura igen från insidan om man renoverade köket. Ventilen finns kvar på utsidan så något ingrepp i fasaden görs inte. Denna ventil har ingenting med ventilationsanläggningen att göra utan är rätt och slätt ett "fattigmans kylskåp". Faktiskt riktigt praktiskt och funktionsdugligt.
I så fall bör TS be om skriftligt tillstånd från BRF

och sen bara mura med utsågat leca och putsa.
 
Jag har fått kontakt med föreningen och väntar nu på att en besiktningsman ska komma.
Jag återkommer med information när han har varit på besök!
 
Uppdatering:
Jag väntar fortfarande på besiktningsmannen so mverkar ta god tid på sig.

Däremot så såg jag att jag inte hade ngn spaltventil vid fönstret.
Det enda som jag har i köket är med andra ord:
Kolfilterfläkt
Frånluftsventil som går runt i huset
Det sista hålet ut mot gatan som jag ännu inte bestämt vad jag ska göra med.


Frågan är hur jag ska göra med det sista hålet?
 
Besiktningsman kommer att kunna ge dig tips. Så att du ska inte oroa dig om det du gör är rätt.
 
Det är nog inte meningen att du ska ha spaltventil i fönstret i köket, utan du ska ta in luft i sovrum och vardagsrum och ut i kök och badrum.
 
Hej.

Jag har ett liknade problem.

Även jag skall sätta in kolfilterfläkt i mitt kök. Vi har idag självdragssystem och idag har jag ett vanligt spjäll.

Jag vill sätta en ventil som jag kan öppna och stänga när jag själv önskar i det befintliga hålet. Jag har för mig att det finns väggventiler med dragsnören, men jag kan inte hitta någon.

Var kan jag hitta en sådan ventil, och vad kallas den typen av ventil??
 
Uppdatering:

Idag har äntligen besiktningsmannen varit här och gått igenom allt.

Gällande hålet i köket som jag funderat mest på så tyckte han precis som de flesta här att jag skulle stänga igen hålet helt, sen om jag murar igen det eller kör täckplatta verkade inte spela ngn större roll.
Hursomhelst så ska det inte komma in ngn luft utifrån i köket.

Så, hur stänger jag igen där smidigast?
Är det bara till att köa en säck murbruk och trycka in?
Sen sätta en (ful) täckplatta över?


De nämnde även att det gjordes en OVK-besiktning för ngt år sedan, verkar vara dags hyfsat snart igen, de visste inte riktigt när dock.

Gällande kolfilter-fläkten som ngn undrade om så är det pga att det är ett gemensamt fläkttrymme som går runt i huset och upp genom taket tydligen.
Där sitter idag ett frånluftsdon, detta ska jag byta till ett nytt eftersom det är gammal och äckligt.
 
Hej!

Tillåt mig att ställa ett par snabba frågor angånende den skafferiventil som diskuteras i tråden:

Jag renoverar köket i lägenheten hemma och då hittade jag bakom ett av skåpen denna "skafferiventilation" som nämns i tråden. Den var i princip helt igenbommad av skåpet. Det är en luftkanal från köket direkt ut till gatan. Huset är från 1940-talet.

Från hålet så strömmar det in luft i köket nu när det är helt öppet. Min tanke var då att koppla en frånluftsköksfläkt direkt till detta hål och sen täta. Är det dumt? Jag förmodar att fläkten måste orka trycka ut luft för att motverka det sug som finns idag? Jag förmodar att det kommer bli väldigt kallt på vintern?
 
Surmur skrev:
Hej!

Tillåt mig att ställa ett par snabba frågor angånende den skafferiventil som diskuteras i tråden:

Jag renoverar köket i lägenheten hemma och då hittade jag bakom ett av skåpen denna "skafferiventilation" som nämns i tråden. Den var i princip helt igenbommad av skåpet. Det är en luftkanal från köket direkt ut till gatan. Huset är från 1940-talet.

Från hålet så strömmar det in luft i köket nu när det är helt öppet. Min tanke var då att koppla en frånluftsköksfläkt direkt till detta hål och sen täta. Är det dumt? Jag förmodar att fläkten måste orka trycka ut luft för att motverka det sug som finns idag? Jag förmodar att det kommer bli väldigt kallt på vintern?
Gör inte det! Låt luften komma in den vägen. Fläkten kan hända (beroende hur det ser ut) du får ansluta mot kanalen uppe i taket. Men det är inte säkert. En del använder kolfilterfläktar. Pga att om man blåser in "matost" i kanalen, vet alla att du lagar mat och vad :-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.