vi ska ha 14 mm parkett i v-rum och forbo marmoleum click 9 mm i köket. hur löser man nivåskillnaden eller kan den vara som den är?

Tror det finns golvlister av aluminium eller liknande som kan lösa problemet.

Behöver också lösa en nivåskillnad mellan befintligt och pålagt "klickgolv".

Vet någon om det finns nivålister som är längre än 180 cm ? Behöver 2 meter och vill inte gärna ha en skarv på.

Ska du ha någon stegdämpning under parketten så den faktiskt kommer bygga mer än de 14 själva parketten är? Om så måste du räkna med den med.

Min spontanta tanke är annars att antingen spelar höjdskillnaden ingen större roll och då kör man en nivålist. Eller så stör man sig på det mycket och då kör du någon 1-2 mm stegdämpning under parketten och lägger 6 mm gips under din marmoleum.

// Mats

tack för tipsen! stegdämpning ska ju till också, och det behövs ju inte under clickgolvet tydligen. Egentligen vet jag inte om nivåskillnaden spelar någon roll, men det kan ju vara bar att ha lite lösningar på det om vi kommer på att vi inte vill ha så stor skillnad ;-) 6 mm gips kan ju vara en bra lösning då!

JonasP skrev:
Behöver också lösa en nivåskillnad mellan befintligt och pålagt "klickgolv".

Vet någon om det finns nivålister som är längre än 180 cm ? Behöver 2 meter och vill inte gärna ha en skarv på.
De längder som är bland de vanligaste är 1m, 2m, 2,7m och 3m. Har även sett längder på 5m.

Det finns nivålister av trä (ek, ask, bok m.m ) också, även varianter utan skruv. Dessa brukar vara på 2m. Nackdelen med dessa är att de ger en liten förhöjning mitt på skarven jämfört med metall.

Paul-Staffanstorp
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.