L
L Lärospånet skrev:
Tack för tipset - var får man tag på vinklad stång? Jag hittar mest dushdraperiskenor, träningsutrustning och kamingnistgaller när jag letar på det.
Man får söka sig till där branchen själv handlar t.ex. Jag handlade hos Norrköpings Handelsstål. Men det skulle nog gå att handla hos vilken plåtslagare som helst där du bor. Jag var tvungen att köpa minst 6m, men de kunde kapa så jag fick in det i bilen. Som sagt vagnen kommer bli ordentligt ruggad och du kan lasta mer än den var dimensionerad ifrån början för. Men det skulle ev. gå att gå ner något i dimension så det blir lite nättare.
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
G
useless useless skrev:
Ta den till nån som kan svetsa. Stoppa in några rörstumpar inuti rören innan så blir det hållbarare och enklare att svetsa utan att bränna hål.
Ovanstående är ju snyggaste lösningen.

Men har du inte tillgång till svets så kan man ju bulta ihop originalröret med det istoppade mindre röret med en m6 bult. Och hittar du inte någon lämplig rörstump i rätt dimension så går ju originalrören att bulta ihop överlappande varandra.
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
L
S Strontus skrev:
Vinkenstång/vinkeljärn finns även att köpa t ex här: [länk]
Tack - aha - det var sådan som menades! Då vet jag ju :)
 
L
G Gnor skrev:
har du inte tillgång till svets så kan man ju bulta ihop originalröret med det istoppade mindre röret med en m6 bult.
Det är stag - så alltså inte ihåliga rör tyvärr.
 
Kapa av stängerna och svetsa omlott, det är enklare att hitta en svetsägare än att få ihop det på något annat sätt. Slipa av galven innan!
Det är inte rostfritt förresten?
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
G
L Lärospånet skrev:
Det är stag - så alltså inte ihåliga rör tyvärr.
Då trär du ett större rör utanpå och bultar ihop. Är de solida så behövs ingen hylsa om du hittar en svetskunnig.
 
Redigerat:
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Höj upp tvättmaskinen istället.
Då slipper du böja dig.
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
L
Fotografen Fotografen skrev:
Kapa av stängerna och svetsa omlott, det är enklare att hitta en svetsägare än att få ihop det på något annat sätt. Slipa av galven innan!
Det är inte rostfritt förresten?
Det är lackat stål - gissar på rostfritt men vet inte.

Tack för tips :)
 
L
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Höj upp tvättmaskinen istället.
Då slipper du böja dig.
Det är faktiskt inte så tokigt, har funderat lite i de banorna också. FInns det någon "Svensk standard" om optimal matningshöjd?
 
L Lärospånet skrev:
Var är i så fall bästa stället att svetsa den på? Spontant tänker jag att man borde lossa stagens nedre svetspunkter, sänka och kapa stagen nedifrån, och därefter svetsa på stagen på vagnen igen därnere.
enklaste är nog att kapa bort en bit halvvägs mellan basen och korgen och sen bara svetsa ihop stången ende mot ende.
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Om du kapar de "långa" stående rören kommer ju korgen komma lite längre bak, kommer du kunna komma tillräckligt nära tvättmaskinen med den då? Ett glapp är ju skitjobbigt, för det kommer onekligen hamna tvätt på golvet. :(

Om du ska korta där borde du kunna skaffa ett rör med yttre diameter ungefär som befintligt rörs inre och trä dem på varandra. Fäst med popnit eller skruv.
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
F
L Lärospånet skrev:
Det är lackat stål - gissar på rostfritt men vet inte.

Tack för tips :)
Troligtvis inte rostfritt av två anledningar, kundvagnar brukar vanligtvis inte vara i rostfritt och det finns få incitament att lägga pengar på lackering på rostfritt. Men sätt en magnet på det så vet du, suger den fast bra så är det inte rostfritt. Fastnar den inte alls så är det nåt annar material (tex rostfritt) och kan du förnimma nån svag, nästan inbillad magnetism så är det väl rostfritt då.
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
N
"Jag sprang på gammal kundvagn"

Sprang du med den hem sen?
 
  • Haha
Lärospånet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.