54 118 läst ·
332 svar
54k läst
332 svar
Hur lönsamt är solceller? Hur snyggt? Hur miljövänligt?
Ingen risk att privatpersoners försäljning av överproduktion blir så stor. Plus att efterfrågan av el kommer öka med tiden…S SueCia skrev:Det som oroar mest när det gäller solceller är att det har blivit som en masspsykos och folk utan någon som helst kunskap ska nu ha solceller på taket. Fortsätter det såhär så måste det komma ett tillfälle när vi har en grotesk överproduktion av el i södra Sverige på sommaren. Jag misstänker att det kommer bli vätgasen som är nästa sektor att blomma ut. Fast jag har inte den tekniska kunskapen som krävs för att förstå hur en sån infrastruktur skulle se ut. Men vätgas är ett bra ställe att stoppa in överproduktion av el, eller tänker jag fel?
Skulle jag vilja lägga 200k på grön teknik investering idag tror jag valen hade stått mellan:
solcellsaktier
Solcellsinstallation
Laddstolpsaktier
Vätgasaktier
Någon mer som tror att nuvarande solcellsboom är en del i ledet för att bana väg för storskalig vätgassatsning?
Instämmer. Hela Sveriges solelproduktion är ca 1.5% av totalen. Om det produceras under sommarhalvåret så är det 3% under sommaren. Antag sedan 8 tim per dag då är vi uppe i 9%. Det är ett bra tillskott men alldeles för litet för att påverka priserna mer än marginellt.Jonatan79 skrev:
Sen att kärnkraft är fossifri? Knappast om man räknar in uranutvinning och slutförvaring...F fsn skrev:Det finns rätt påkostad desinformation från fossilindustrin med och förhållandet är sådant att det har satsats betydligt mer pengar från fossilindustrin för att presentera ”oberoende forskning”.
Du kan knappast mena allvar med att det är solelen som driver upp priset på el, där får du ta med vind i en nordeuropeiskt global perspektiv samt generell svensk energipolitik. Priset hade sett precis lika illa ut vintertid med eller utan solceller på några villatak.
Svärfar installerade solceller för 300k och är självförsörjande på en villa på 340kvm. Med dagens spotpris så är den avbrtsld på 1,5 år. Är relativt okunnig inom detta men intressant minst sagt !
Värderade om villan i samband och ökade från 11,2 till 18,7 miljoner. Men allt är relativt, uppblåst men intressant
Värderade om villan i samband och ökade från 11,2 till 18,7 miljoner. Men allt är relativt, uppblåst men intressant
Jag tycker du skall försöka läsa på lite, vara lite källkritisk och fundera på rimligheten i uppgifterna. Låter nåt orealistiskt bra så är det ofta just orealistiskt.Danieldndnbd skrev:
Svärfar installerade solceller för 300k och är självförsörjande på en villa på 340kvm. Med dagens spotpris så är den avbrtsld på 1,5 år. Är relativt okunnig inom detta men intressant minst sagt !
-Självförsörjande. Ett slarvigt uttryck som används helt fel. Med en investering på 300kkr är han inte självförsörjande inden mening att han kan gå off-grid. Däremot så producerar svärfar säkert mer på årsbasis än han förbrukar men det är som sagt en helt annan sak än självförsörjande.
- Betalt på 1,5år. Fråga dig själv…. Tror du svärfar betalar 200kkr/år för elen? Och då han inte heller är off-grid så är det ju 200kkr + fasta avgifter. Känslan är väl kanske mer att det ligger närmare 20kkr än 200kkr.
-Fråga dig själv om det är rimligt att en investering på 300k skulle rendera i en ökan värdering på 7,5 miljoner? Skulle säga att med rätt lata köpare så kanske +1 miljon är mer rimligt, det är också bra.
Det är därför min tråd blivit delad i än så länge två trådar, blir troligen fler, för nu är orginaltråden nerskräpad med offerter ocksåM MrUnited91 skrev:
Ekonomisk vinst är naturligtvis rätt sätt att räkna. Jag ser det som en pensionsförsäkring, nytt tak, solpaneler, ny panel på huset, nya energisnålare fönster, kanske sätter vi in kamin igen snart. Allt för att kunna bo kvar utan bekymmer den dagen man blir änka och går från två inkomster på brutto 70-80 000 till en pension på enligt dagens beräkningar ca 20-22 000. Dröjer förhoppningsvis många år, men frö mig innebär den tryggheten livskvalitet som inte en ny bil eller svindyr semesterresa kan ge.F fsn skrev:
Du byter inte förrän de du har inte fungerar längre. för även om nya paneler är effektivare så tjänar du fortfarande lika mycket som förut på de du har.M Mekanikles skrev:
precis, och det är en ekonomisk trygghet att veta att man har låga löpande kostnader.Anna_H skrev:
Ekonomisk vinst är naturligtvis rätt sätt att räkna. Jag ser det som en pensionsförsäkring, nytt tak, solpaneler, ny panel på huset, nya energisnålare fönster, kanske sätter vi in kamin igen snart. Allt för att kunna bo kvar utan bekymmer den dagen man blir änka och går från två inkomster på brutto 70-80 000 till en pension på enligt dagens beräkningar ca 20-22 000. Dröjer förhoppningsvis många år, men frö mig innebär den tryggheten livskvalitet som inte en ny bil eller svindyr semesterresa kan ge.
Det beror på. Man får 60öre tillbaka på skatten för varje såld kWh. Skatten man betalar är 45öre för en köpt kWh. Sen finns det en överföringsavgift och den varierar, jag betalar 20,75öre/kWh. Sen har jag 5öre mer betalt för en såld kWh än för en köpt (vilket är dåligt, många har 4ggr så mycket). Så summera det och du kommer nog fram till att det är betydligt smartare att sälja el för 150öre/kWh dagtid och flytta den förbrukning man enkelt kan styra till natten istället då det ofta är priser på 3-10gånger lägre pris.J jack23 skrev:
Roffe_riff skrev:
Själva kärnbränslet och energiutvinningen är nog inte fossila nej.F fsn skrev:
Men som nämnt sker stor förbrukning av fossila bränslen och utsläpp av koldioxid vid brytning och byggande av slutförvaring.