54 749 läst ·
332 svar
55k läst
332 svar
Hur lönsamt är solceller? Hur snyggt? Hur miljövänligt?
lilytwig skrev:
Jag har korrigerat i ett tidigare inlägg.
Det rätta är att du kan som privatperson sälja upp till 30 000 kWh och få skattereduktion, men en del elbolag tillåter inte att du säljer mer än du köper.
Du kan inte leverera ut mer än vad din huvudsäkring tillåter. Det du säger är att man kan säkra upp, men det är ju huvudsäkringen som byts till en med högre ström, så det är fortfarande huvudsäkringen som bestämmer.
Jag håller fullständigt med omD djac skrev:
Det stämmer, åtminstone delvis. Det finns möjlighet att ha två olika säkringsklasser, en för inmatning och en för utmatning. Den möjligheten används ofta av lantbrukare med stora takytor och mindre eget förbrukningsbehov. Nätbolagen är inte förtjusta i denna möjlighet och gör ofta sitt bästa att inte informera om den. Jag tar för givet att det i praktiken innebär att huvudsäkringen byts mot en större men att inmatningen inte ökat i kostnad utan stannar på den gamla säkringsklassen. Det verkar mindre rimligt att nätbolaget lägger ned en ny ledning parallellt med den gamla.lilytwig skrev:
Jag har korrigerat i ett tidigare inlägg.
Det rätta är att du kan som privatperson sälja upp till 30 000 kWh och få skattereduktion, men en del elbolag tillåter inte att du säljer mer än du köper.
Du kan inte leverera ut mer än vad din huvudsäkring tillåter. Det du säger är att man kan säkra upp, men det är ju huvudsäkringen som byts till en med högre ström, så det är fortfarande huvudsäkringen som bestämmer.
Naturligtvis lägger inte nätägaren ner en ny ledning. Men det är klart att man har två olika säkringsgrupper.D DanielEr1ksson skrev:Jag håller fullständigt med om
Det stämmer, åtminstone delvis. Det finns möjlighet att ha två olika säkringsklasser, en för inmatning och en för utmatning. Den möjligheten används ofta av lantbrukare med stora takytor och mindre eget förbrukningsbehov. Nätbolagen är inte förtjusta i denna möjlighet och gör ofta sitt bästa att inte informera om den. Jag tar för givet att det i praktiken innebär att huvudsäkringen byts mot en större men att inmatningen inte ökat i kostnad utan stannar på den gamla säkringsklassen. Det verkar mindre rimligt att nätbolaget lägger ned en ny ledning parallellt med den gamla.
? ..Avser du att alla som har elbil har timdebitering och drar nytta av lägre elpris nattetid och därmed inte laddar kl 16-18 när de flesta kommer hem och drar igång matlagning, eller vad? När solen står högt laddar dom inte bilen i vilket fall. Fler och fler som värmer hus med värmepump samt laddar bilen nattetid lär ge högre spotpriser nattetid i förlängningen. Energikrävande industri kör ju dygnet runt i vilket fall. Att kunna lagra sin egenproducerade el dagtid för att själv nyttja kväll och natt borde va det bästaJ jack23 skrev:
D DanielEr1ksson skrev:Jag håller fullständigt med om
Det stämmer, åtminstone delvis. Det finns möjlighet att ha två olika säkringsklasser, en för inmatning och en för utmatning. Den möjligheten används ofta av lantbrukare med stora takytor och mindre eget förbrukningsbehov. Nätbolagen är inte förtjusta i denna möjlighet och gör ofta sitt bästa att inte informera om den. Jag tar för givet att det i praktiken innebär att huvudsäkringen byts mot en större men att inmatningen inte ökat i kostnad utan stannar på den gamla säkringsklassen. Det verkar mindre rimligt att nätbolaget lägger ned en ny ledning parallellt med den gamla.
För kommersiella producenter gäller andra regler. För privatpersoner så ska in och utmatningspunkt vara densamma. Ska gå igenom en mätare med "dubbla räkneverk"F fsn skrev:
Fastprisavtal i sin nuvarande form är snart död och i kombination med en genomtänkt effekttariff så kommer det nog att styra över de som tänker efter mot nattladdning.T Träkåk skrev:? ..Avser du att alla som har elbil har timdebitering och drar nytta av lägre elpris nattetid och därmed inte laddar kl 16-18 när de flesta kommer hem och drar igång matlagning, eller vad? När solen står högt laddar dom inte bilen i vilket fall. Fler och fler som värmer hus med värmepump samt laddar bilen nattetid lär ge högre spotpriser nattetid i förlängningen. Energikrävande industri kör ju dygnet runt i vilket fall. Att kunna lagra sin egenproducerade el dagtid för att själv nyttja kväll och natt borde va det bästa
Du har uppenbarligen inte koll, har inget med kommersiella producenter att göra. En ”genomtänkt” anslutningspunkt för produktionen med egen säkring bara. Och ansluten mellan säkring och mätare. Jag förstår inte vad det är som gör detta omöjligt att förstå?lilytwig skrev:
Det fungerar uppenbarligen då jag känner två st som har detta.
Redigerat:
Medlem
· Södermanland
· 658 inlägg
Absolut, har själv installerat några sådana arrangemang på villor.F fsn skrev:Du har uppenbarligen inte koll, har inget med kommersiella producenter att göra. En ”genomtänkt” anslutningspunkt för produktionen med egen säkring bara. Och ansluten mellan säkring och mätare. Jag förstår inte vad det är som gör detta omöjligt att förstå?
Det fungerar uppenbarligen då jag känner två st som har detta.
Sveriges elsystem har motsatt behov, alltså att lagra på natten och ladda ur på dagen. För varje batteri som en solcellsägare köper så behöver SVK köpa ett batteri som jobbar i motfas för att kompensera. För privatpersonen kan det kanske gå att räkna hem på grund av minskade skatter.T Träkåk skrev:
Ett privat inköpt batteri innebär alltså:
- Staten betalar bidrag då batteriet köps.
- Staten (SVK) behöver köpa motsvarande mängd batterier för att de skall arbeta i motfas alternativt acceptera en ojämnare belastning på elnätet.
- Staten får varje år mindre skatteinkomster ända tills batteriet slutar fungera.
Dyrt för staten, dyrt för miljön, tveksam investering för privatpersonen.
Så till skyhöga överföringstaxor kommer man att införa även skyhöga månadsavgifter kanske, för om någon blir i princip självförsörjande på el och inte bidrar till att hålla balans i nätet dag/natt, ska denne straffas kan tänkas? Vi vet inte mycket hur det kommer att bli och så har det alltid varitS STB skrev:Sveriges elsystem har motsatt behov, alltså att lagra på natten och ladda ur på dagen. För varje batteri som en solcellsägare köper så behöver SVK köpa ett batteri som jobbar i motfas för att kompensera. För privatpersonen kan det kanske gå att räkna hem på grund av minskade skatter.
Ett privat inköpt batteri innebär alltså:
- Staten betalar bidrag då batteriet köps.
- Staten (SVK) behöver köpa motsvarande mängd batterier för att de skall arbeta i motfas alternativt acceptera en ojämnare belastning på elnätet.
- Staten får varje år mindre skatteinkomster ända tills batteriet slutar fungera.
Dyrt för staten, dyrt för miljön, tveksam investering för privatpersonen.
Tyvärr gör skatteeffekter att systemet som helhet blir suboptimalt. Varje enskild individ ser givetvis till sitt eget bästa och optimerar efter det. Dock är det så att samhället som helhet behöver få in skatt för att finansiera skolor, sjukvård, infrastruktur mm. Varje skattekrona som inte kommer in från el kommer behöva tas från någon annan skatt. Jag förstår inte vad du menar med "straffas", men till slut är det ändå varje enskild person som i större eller mindre grad måste bidra till vår gemensamma välfärd.T Träkåk skrev:
Solceller och batterier kopplade till solcellerna gör generellt så att staten får in mindre skatt och gör därmed att alla de som inte har solceller är tvungna att betala mer.
Bor man i lägenhet, har villa med fjärrvärme eller ved/pelletsuppvärmning, ingen AC för kyla och inte kör elbil, utan bara en en kyl/frys och lite småelektronik som står på dygnet runt, finns ju inget att hämta med timdebiterad el eller rörliga avtal, varken för den enskildes ekonomi, nätbalansen eller miljön. Människan äro lat också så även med elbil väljer nog många hellre ett mångårigt fastprisavtal, så vet man sin kostnad och kan ägna sig åt annat än att sitta med mobilen och fippla med en massa appar för att styra tillslag av prylar just när elen spås bli billig ett visst klockslag, eller investera i automatiserad styrning av diverse förbrukare att följa spotpriserna.F fsn skrev:
1. siten heter ”Bygga hus”, inte ”bo i lägenhet”T Träkåk skrev:Bor man i lägenhet, har villa med fjärrvärme eller ved/pelletsuppvärmning, ingen AC för kyla och inte kör elbil, utan bara en en kyl/frys och lite småelektronik som står på dygnet runt, finns ju inget att hämta med timdebiterad el eller rörliga avtal, varken för den enskildes ekonomi, nätbalansen eller miljön. Människan äro lat också så även med elbil väljer nog många hellre ett mångårigt fastprisavtal, så vet man sin kostnad och kan ägna sig åt annat än att sitta med mobilen och fippla med en massa appar för att styra tillslag av prylar just när elen spås bli billig ett visst klockslag, eller investera i automatiserad styrning av diverse förbrukare att följa spotpriserna.
2. Jag tror du missförstår mig. Det är inte konsumenterna som kommer att bestämma detta utan elbolagen. Med de priser vi haft nu så har elbolag i hela europa straffats hårt för sina fastprisavtal. Det har i tex Tyskland och GB varit konkurser. Elbolagen har inte som ambition och affärsmodell att ge bort pengar så nytecknade attraktiva fastprisavtal är historia. Och även i lågflrbrukande hushåll där uppvärmning tex är pellets så kan det dyka upp en elbil som drar 20kWh 5 dagar/vecka.
Sen kan man ju fundera på det logiska med fastprisavtal med samma pris hela dygnet. Jag tror det finns potential för fastprisavtal med differentierade priser över dygnet. Men igen, det är en svunnen tid att skriva fastpris för 3år för 34öre/kWh.
Jag laddar min elbil nu och det kostar mig för tillfället ingenting för solen lyser och jag har solpaneler på taket. Det täcker även hushållets el samt poolen 
Jag värderade huset innan solpanelerna åkte upp och även efter och de är återbetalda och mer därtill.
Vissa tycker att solpaneler är fula. Ja, smaken är som baken. Jag tycker att grannens staket är skitfult men småler ändå för jag vet att han får betala både en hög elräkning här i Skåne samt sin Diesel-bil.
Jag värderade huset innan solpanelerna åkte upp och även efter och de är återbetalda och mer därtill.
Vissa tycker att solpaneler är fula. Ja, smaken är som baken. Jag tycker att grannens staket är skitfult men småler ändå för jag vet att han får betala både en hög elräkning här i Skåne samt sin Diesel-bil.