54 750 läst ·
332 svar
55k läst
332 svar
Hur lönsamt är solceller? Hur snyggt? Hur miljövänligt?
Snyggt med solceller! Tack för att du delar med dig. Vi har bestämt oss för solceller i samband med takbyte. Anledningen är att vi vill ha (1) ett snyggt tak jämfört med gamla betongpannor och rostiga plåtdetaljer och (2) dra nytta av solenergin som träffar taket. Känns coolt att producera egen el.A Argastesnickaren skrev:Och jag kör också en bensin bil
Men precis som alexn72 var inne på så alla köp vi gör behöver och ska inte generera vinst.
När jag byggde hus så prioriterade jag sånt som är svårt att ändra utan stora kostnader.
Storlek, isolering i väggar bra fönster, solceller där vi kunde gömma undan allt kablage i väggarna osv.
Att under 8-9 månader om året producerar mer el än jag använder för att sen köpa något litet under vintern är värt en slant för mig
Då jag tänkt att detta blir mitt sista hus så kommer jag också att få nytta av mina solceller under lång tid.
Kostnaderna? Månatligen kommer det förmodligen gå jämt upp dvs energibesparing täcker räntekostnaden. En bra investering? Nja, det höjer värdet på huset från 51 årigt betongpannetak men alternativintäkten med investeringspengarna hade varit betydande. Dock inget som slår ut de två ovan anledningar till beslutet.
A Anders99999999 skrev:
Är man inte kreditvärdig får man inte lån, eller är det annnorlunda om man lånar till solceller???A Anders99999999 skrev:
Enligt eon kostar 20.000kWh mer än 20.000kr från 1 juli, man kan kolla här: https://www.eon.se/el/elnat/kostnadF fsn skrev:
Ja, jag är inte jätteintresserad av det, jag får ju betala det som de begär på räkningen, oavsett hur de räknar men du har rätt att det är 70öre det kostar per kWh i överföring, den slipper man ju när man använder sin egen el?F fsn skrev:
men läs vad jag skrev igen då, du får till att börja med ofta bättre betalt för såld el och du får 60 öre tillbaka på skatten. Så det faktum att elen är 50, 100 eller 200 öre billigare på natten måste väl ändå få dig att begripa att det ur ett ekonomiskt perspektiv är mycket bättre att sälja max på dagen och köpa max på natten? Det är årskurs 7 matte + sunt förnuft.D djac skrev:
Vi kan ta ett räkneexempel. Anta att spotpriset är 100 öre på dagen och 50 på natten. I mitt nät är överföringsavgiften 18 öre och nätnytta 5 öre. Elhandlarnas "inköpspris" brukar vara spotpris+10% (finns en förklaring till detta men det är en annan diskussion).D djac skrev:
En kWh kostar då på dagen 216 öre och på natten 148 öre. En såld kWh på dagen får man 165 öre för.
Köpt kWh: spotpris + 10% + skatt + överföringsavgift + moms på allt.
Såld kWh: spotpris + nätnytta + statens allmosa.
Räkneexemplet gäller om man har timavläst debitering. Har man rörligt eller fast är det bättre att låta solen ladda.
F fsn skrev:Det beror på. Man får 60öre tillbaka på skatten för varje såld kWh. Skatten man betalar är 45öre för en köpt kWh. Sen finns det en överföringsavgift och den varierar, jag betalar 20,75öre/kWh. Sen har jag 5öre mer betalt för en såld kWh än för en köpt (vilket är dåligt, många har 4ggr så mycket). Så summera det och du kommer nog fram till att det är betydligt smartare att sälja el för 150öre/kWh dagtid och flytta den förbrukning man enkelt kan styra till natten istället då det ofta är priser på 3-10gånger lägre pris.
Dock verkar det som om nattpriserna börjar närma sig dagspriserna vissa dagar.F fsn skrev:Det beror på. Man får 60öre tillbaka på skatten för varje såld kWh. Skatten man betalar är 45öre för en köpt kWh. Sen finns det en överföringsavgift och den varierar, jag betalar 20,75öre/kWh. Sen har jag 5öre mer betalt för en såld kWh än för en köpt (vilket är dåligt, många har 4ggr så mycket). Så summera det och du kommer nog fram till att det är betydligt smartare att sälja el för 150öre/kWh dagtid och flytta den förbrukning man enkelt kan styra till natten istället då det ofta är priser på 3-10gånger lägre pris.
Det går upp och ner. Just nu tittar du på en helgdag under en långhelg, hade du förväntat dig nåt annat? Titta över en månad eller tcvå veckor istället. Som en refrerens, 8 April så var lägsta 2,18 öre och högsta 98,83 öre. 7 April 28/155 öre, 6 April 24,30/185öre.J jack23 skrev:
Blåser det så ser man det direkt på priserna, det finns mycket vindkraft i norra europa.
"Förfular" är ett helt subjektivt begrepp liksom alla övriga utseenden på ett hus.Grizzlybjörnen123 skrev:
Tror inte att du vet vad du pratar om.
Solpanelerna ger bäst avkastning på sommaren då ditt behov är lägst och du säljer din överblivna el till elbolaget för en billig peng.
På vintern ger solpanelerna dålig avkastning då ditt behov är som störst och elpriset är som högst.
Dålig investering som förfular.
Om staten tog bort subventionerna på solpaneler och satsa dom på kärnkraft skulle vi ha billig el året runt.![]()
(Som t.ex fula energisparfönster..)
200kkr är inte så representativt belopp heller.
Vi monterade vårt för under 100kkr och det ger oss gratis el från vår leverantör under tiden april - december. Utöver detta får vi några 1000-lappar av skattemyndigheten.
Dessutom en mindre ersättning från linjeägaren. Allt skattefritt. Mycket väl använda pengar för oss jämfört med eventuell (!) vinst i värdepapper som dessutom beskattas.
Hur definierar du "fulhet"??S SueCia skrev:Man gör ju huset rejält mycket fulare så avkastningen måste vara ganska mycket högre än börsen för att det ska vara värt det.
Smäller man in 200k på börsen idag eller installerar solceller för samma summa så tar det ju hela solcellens livslängd innan du vet om det var ett bra beslut. Under den tiden har du ett fulare hus med fler saker som kan gå sönder.
Att köpa solceller är i stort sett exakt samma sak som att köpa aktier, du spekulerar på framtiden. Säger inte att det är sämre än aktier, diversifiering är såklart bra.