8 899 läst ·
3 svar
9k läst
3 svar
Hitta elkablar i marken?
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Undrar om nån har tips på hur man enklast hittar var elkablar går i marken utan att gräva? Skulle behöva märka ut hur kablagen går från mitt hus till trädgårdsbelysning och uteförrådet, dessa finns inte dokumenterade. Har ingen aning om hur djupt de ligger. Finns det några mätinstrument som går hyra / låna?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Fluke har ett sådant mätinstrument. Om det går att hyra och vart har jag ingen aning om, tyvärr.
//Patrik
//Patrik
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Energiverket mm har såna där och brukar själv stå för kostnaden om man vill ha fram en kabel. Jag vet att vi aldrig tog någon kostnad för kabelvisning dock kunde vi ta om det var längre sträckor eller privata kablar som det söktes efter.
Vi hade två instrument en tog i princip allting och var lite osäker om det just var kablar eller rör och den andra hängde man på en handske på någon ändå på kabeln man sökte efter och sen gick man och svepte längsmed där man trodde kabeln låg och lyssnade sig till pipen hur närma man var etc.
Vi hade två instrument en tog i princip allting och var lite osäker om det just var kablar eller rör och den andra hängde man på en handske på någon ändå på kabeln man sökte efter och sen gick man och svepte längsmed där man trodde kabeln låg och lyssnade sig till pipen hur närma man var etc.
Klicka här för att svara