Och rörande trådens huvudfråga...

Jag lägger in en extra stump på 2-3 decimeter i alla Scotchlok-skarvarna på tomten, på detta sätt får jag en mätpunkt och även en möjlighet att snabbt tvinna in en avstängning för en del av tomten. Det har räddat mig många gånger, så sent som häromdagen då jag snabbt insåg att det var den nya skarven efter en avklippning som var ett av problemen (den hade 16 ohm i resistans, inte mycket men tillräckligt för att det inte skulle fungera). Nu hade jag ett problem till också och det var bara två meter bort, men på slingan i den andra riktningen. Där hade det blivit en skada på tråden och den hade oxiderat av. Men eftersom jag för att kunna göra lagningar har lagt tråden trippel under en meter med ca tio-tjugo meters intervall så är det aldrig långt till lite extra tråd när man måste skarva. Hursomhelst. Nu har jag snart två blindtarmar med bara två meters mellanrum så det blir nu väldigt lätt att stänga av den delen av gräsmattan (som utgör ca 65% av totalarean).

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Vad är det för material i tråden som oxiderar?
Min original Bosch tråd som följde med indegon är jättebra isolerad och förtennad och jag har aldrig haft något avbrott( förutom när jag klippte av den med minigrävare).
Den skadan lödde jag och två lager krympslang.

I stället för att klippa av slingan för att mäta så sticker man en synål genom plasten

• Gilla
Ranko
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
I stället för att klippa av slingan för att mäta så sticker man en synål genom plasten
Det kan man göra. Men en perforerad isolering kan leda till snabb korrosion, i a f där jag bor.

• Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Min original Bosch tråd som följde med indegon är jättebra isolerad och förtennad och jag har aldrig haft något avbrott( förutom när jag klippte av den med minigrävare).
Jag har gjort en del kontrollerade experiment i mitt labb. Det finns trådar med en kombination av aluminium och kopper. Dödsdömt. Premiumtrådar har ofta förtennd kopparkärna, bra.
Nu gjorde jag mina experiment med lätt saltat vatten föra att a) det motsvarar min verklighet, b) det accelererar processen.

D Dilato skrev:
Husqvarna standardtråd. Dvs, enligt deras egen beskrivning:
förtennad kopparkabel med aluminiumkärna med diametern ⌀2,7mm
@Thomas_Blekinge har med stor sannolikhet testat med samma tråd som jag har erfarenhet av. Tråden är väldigt bra så länge som den inte utsätts för vatten, salt och syre i kombination...

Jag har även testat med vanlig koppartråd (FK), den tål mycket mer, men den är känslig för oxidation på ytan. Och isoleringen släpper igenom fukt. Men där jag har denna tråd så fungerar det faktiskt väldigt bra, så länge som man har Scotchlok-skarvar (men det måste man ju ha med Husqvarna-kabel också). En annan tråd jag testat med var en rostfri ståltråd. Dyr, men väldigt bra. Jag hade dock problem med att den var så pass tunn (för att hålla nere priset per meter) att den var omöjlig att ta upp igen när man behövde. Den gick av väldigt lätt i den situationen, även om den var nästintill omöjlig för klipparen att förstöra.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Det kan man göra. Men en perforerad isolering kan leda till snabb korrosion, i a f där jag bor.
Vulktejp 😉

D Dilato skrev:
Vulktejp 😉
funkar bra på tjockare trådar, men hur gör du för att få dit den på rätt sätt på en begränsingstråd?

Jag har över kilometern med kabel i trädgården för klipparen. De få gånger jag haft "nästan kabelbrott" har jag kunnat pejla in det med AM-radio. Jag har haft signal i hela slingan, men det har ändå gått att höra var det blir en skillnad. Vid de tillfällena har det faktiskt varit kass 3M-skarv. Men de är ändå såpass tillförlitliga att jag använder dom. Har säkert 70-80 sådana skarvar, och kanske två som varit tveksamma under alla år.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
C
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag har gjort en del kontrollerade experiment i mitt labb. Det finns trådar med en kombination av aluminium och kopper. Dödsdömt.
Kommer inte ihåg om det var du som postade några bilder för några år sedan? Hur som helst har jag försökt återskapa det experimentet med lite olika kablar.

När jag fått korrosion i "fält" har HQ:s originalkabel som är någon sorts mystisk (aluminium?)-legering betett sig på ett väldigt specifikt sätt, och det är att kardelerna faller sönder i en massa korta stumpar som i sig förefaller ganska opåverkade.

Jag har inte lyckats återskapa detta med saltvatten. Har haft två kabelstumpar av varje sort - en med utspridda kardeler och en mer representativ som bara är skalad rakt av. Visst får man reaktion, men den avstannar efter några dagar utan någon direkt uppenbar skada på kabeln annat än att kardelerna i HQ:s kabel blir lite spröda.

Så jag är också inne på att det är en mer aktiv elektrokemisk process eller pH eller nåt med jorden som gör det.

Angående skarvdonen är det för 3M-skarvarna två saker man kan misslyckas med -
- Att inte kabeln är fullt inskjuten när man klämmer (lätt att den glider ur under själva klämningsförfarandet)
- Att donet inte kläms helt i botten (lätt hänt om man inte har "rätt" verktyg)

Finns en tredje sak som jag drabbades av senast, den är klämd i botten men tråden har på något sätt "glidit undan" i skarven. När jag drog i trådarna så minskade resistansen från 16 och till 0,5 ohm.

Tråden kan ha varit lite klämd just där, något som aldrig varit problem innan.

Ned rätt verktyg menar du naturligtvis polygrip? Det är vad jag använder och jag har bara misslyckats en enda gång.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.