Slingan är inte av, jag får signal oavsett var jag mäter, men tydligen har jag en dålig skarv nånstans för laddstationen blinkar trots bytt kretskort. Den lyser helt grönt om jag "kortsluter" den mha en kort kabelslinga. Finns det nåt sätt att ringa in var felet ligger och hur gör man i så fall/vilken utrustning behöver man?

Jag fick liknande problem när jag tillslut skarvat för många gånger.

Jag sökte med både handhållen AM-radio och svärfars Uni-T sökare, men lyckades bara få en för svag signal hur jag än gjorde.

Det slutade med att jag plockade upp kabeln där jag hade någorlunda hum om var skarvar låg och började göra om dom.

När jag till slut bytte den bristande skarven, blev det dundersignal på en gång, både basstationen och från sökverktyget.

Ingen enkel lösning tyvärr, för mig var det primitiv komponentbytning som gällde.

Nej, ingen enkel lösning... Jag har inte gjort några ändringar på länge och har tyvärr inte dokumenterat var alla skarvar finns så jag skulle få tvingas gräva upp väldigt mycket tråd, även med en binärsökning.
Jag hade hoppas att det fanns en mer vetenskaplig metod. Jag har testat med kabelbrottsökare, men den piper i princip lika mycket överallt så den ger ingen ledtråd.

Vet du åtminstone åt vilket håll från laddstationen felet är? Om inte så borde du kunna resistansmäta slingan åt höger och vänster för att åtminstone halvera sökområdet.

B Bonzo2000 skrev:
Vet du åtminstone åt vilket håll från laddstationen felet är? Om inte så borde du kunna resistansmäta slingan åt höger och vänster för att åtminstone halvera sökområdet.
Hur gör jag en resistansmätning?

Bästa svaret

FemTummar FemTummar skrev:
Hur gör jag en resistansmätning?
Med en multimeter, inställd på resistans (ohm).

Nu är jag rätt ny på robotklippare så jag vet inte om alla funkar på samma sätt, men om jag antar att du har en slinga med två ändar och en guidekabel vid stationen så gör du enligt följande.

Ta loss alla tre kablar från stationen. Mät resistansen mellan guidekabel och begränsningskabel åt vänster. Gör sedan detsamma mellan guide och kabel åt höger.

Om du har högre värde på ena mätningen så vet du att felet ligger på den delen. Om du får samma värde åt båda hållen så borde felet ligga i kopplingen mellan guide och begränsningskabel.

Hm... Och i tillfälle man inte har någon guidekabel..?

FemTummar FemTummar skrev:
Hm... Och i tillfälle man inte har någon guidekabel..?
Ja, då är det såklart svårare så då återstår nog bara de tips du redan fått.

C
Har fixat många avbrott på slingan genom åren, varav ett antal "nästan avbrott". Och de är verkligen en royal pain att lokalisera, men felet har för mig aldrig legat i ett skarvdon. Så mitt tips är att inte ta för givet att det är en skarv som är problemet.

Jag gav upp till slut och köpte den lite mer avancerade slingsökaren som finns (MS6818). Kostar en slant, men beroende på hur man värderar sin tid är det nog värt det. Även med denna sökare är det en konst att lokalisera "nästan avbrott" då signalen naturligt varierar rätt kraftigt längs slingan, men den underlättar.

En ohmmätning av slingan är nog också nästan ett måste, även om man inte har begränsningsslinga, för att veta vad man letar efter.

En rejäl funderare på vad man gjort i trädgården sen sist är också ett ovärderligt verktyg. I mitt fall har det alltid funnits en förklaring till avbrotten, även om det någon gång visats sig först ett par år senare.

• Gilla
Knutslunda
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Har fixat många avbrott på slingan genom åren, varav ett antal "nästan avbrott". Och de är verkligen en royal pain att lokalisera, men felet har för mig aldrig legat i ett skarvdon. Så mitt tips är att inte ta för givet att det är en skarv som är problemet.

Jag gav upp till slut och köpte den lite mer avancerade slingsökaren som finns (MS6818). Kostar en slant, men beroende på hur man värderar sin tid är det nog värt det. Även med denna sökare är det en konst att lokalisera "nästan avbrott" då signalen naturligt varierar rätt kraftigt längs slingan, men den underlättar.

En ohmmätning av slingan är nog också nästan ett måste, även om man inte har begränsningsslinga, för att veta vad man letar efter.

En rejäl funderare på vad man gjort i trädgården sen sist är också ett ovärderligt verktyg. I mitt fall har det alltid funnits en förklaring till avbrotten, även om det någon gång visats sig först ett par år senare.
Löder alltid alla skarvar.
Har dock slarvat lite med nedgrävningen där har mowern ibland gnagt duktigt. De "nästan avbrotten" är lätta att hitta och skarva.

Har man en slinga och guidekabel så kan man hitta i vilken hälft av slingan felet är genom resistansmätning. Sedan brukar jag lägga (inte gräva ned, bara ytligt) en ny kabel från stationen till ungefär hälften av den dåliga hälften, kapa begränsningskabeln där och mäta igen båda halvor med den nya kabeln. Så kan man fortsätta tills man har ett kort avsnitt av begränsningskabeln där felet måste ligga. Men kan måste göra en massa skarvar sedan.
Jag brukar göra mina skarvar med biltemas röda kontakthylsor för crimp och två lager krympslang med lim inuti. Ingen har blivit dålig.
Däremot finns vissa kablar som är helt dåliga, med en ledare gjort på koppar och aluminium. Dom korroderar väldigt!

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
C
De "vanliga" 3M Scotchlok 314-skarvdonen är dock alldeles utmärkta, det är väldigt sällan det är där problemet ligger.

Sen är det så klart upp till var och en om man vill experimentera med alternativa skarvmetoder, men jag skulle vilja påstå att det inte löser några problem.

• Gilla
etompau
  • Laddar…
Det kräver en viss vana och erfarenhet att löda ihop kablar eller använda crimptång, krympslang etc.
Det går inte att begära att den vanlige robot-användaren ska besitta dessa kunskaper, då funkar 3M-kopplingarna bra. Svårt att göra fel och en beprövad konstruktion.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C cpalm skrev:
De "vanliga" 3M Scotchlok 314-skarvdonen är dock alldeles utmärkta, det är väldigt sällan det är där problemet ligger.

Sen är det så klart upp till var och en om man vill experimentera med alternativa skarvmetoder, men jag skulle vilja påstå att det inte löser några problem.
Jag hade problem med ett Scotchlok häromdagen. Det fungerade när jag klämde kabeln, men några dagar senare slutade det att fungera. När jag isolerat att det var den skarven så drog jag rejält i trådarna och efter det så har det fungerat, gissningsvis dålig kontakt till en början. Jag hade inga nya skarvar hemma, men de kom från Amazon igår kväll så till veckan gör jag om den skarven.

Redigerat:
E etompau skrev:
Det kräver en viss vana och erfarenhet att löda ihop kablar eller använda crimptång, krympslang etc.
Det går inte att begära att den vanlige robot-användaren ska besitta dessa kunskaper, då funkar 3M-kopplingarna bra. Svårt att göra fel och en beprövad konstruktion.
Om man som jag bor på västkusten och har mycket salt i luften så rekommenderar jag inte lödning om man inte också har krympslang. De lödda skarvarna håller iofs bra, men tråden bredvid äts upp av oxidation väldigt snabbt. Samma om man får hack genom plasten, på ett till två år så kommer tråden att ha oxiderat av där. Jag tror inte att det är ren oxidation, utan det är i kombination med växelspänningen inträden som den äts upp. Lödda skarvar ovan mark håller väldigt bra (jag har ett par sådana, exempelvis en på guiden där den går ut från laddstationen för andra gången och då går under altanen - ja, jag använder en guide i två riktningar på tomten, det fungerar det också).

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.