24 811 läst ·
33 svar
25k läst
33 svar
Hur ljudisolera Nibe Fighter 310P
pekk@13
Jävla bra gjort!!!
Jag vill bara tillägga att om man har öppnat så mycket, bör man rengöra centrifugal vinget från damm. Då detta skapar vibration med tiden och även leder till att lagren knäcks.
Även slangen ner (under värmeväxlaren) kan rengöras! Man trär en tråd rakt ner genom slangen ner till behållaren i botten av pannan. Knyter en bit kökssvamp där uppe och drar denna genom slangen.
Vattnet från kondenseringen kommer att flytta lättare ner. Man sliper risken att täppa till slangen.
Jävla bra gjort!!!
Jag vill bara tillägga att om man har öppnat så mycket, bör man rengöra centrifugal vinget från damm. Då detta skapar vibration med tiden och även leder till att lagren knäcks.
Även slangen ner (under värmeväxlaren) kan rengöras! Man trär en tråd rakt ner genom slangen ner till behållaren i botten av pannan. Knyter en bit kökssvamp där uppe och drar denna genom slangen.
Vattnet från kondenseringen kommer att flytta lättare ner. Man sliper risken att täppa till slangen.
Någon som roat sig med att byta lager till frånluftsfläkten i Nibe 310p också? Eldkraft sålde bara komplett fläktenhet för 1595 kr. Går det att veta exakt vilka lager som sitter i min fläkt utan att jag behöver demontera (och plocka ihop) den innan beställning?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
OK, beställde 608 2Z. Plåttätningar är tydligen det vanliga enligt kullagret.com. Kostar en hundring med lev i kuvert så det var ju billigt.
Josth skrev:
Nu har jag bytt vibrationsdämpare, fick borra och skruva dit fästen som följde med i satsen då jag en äldre variant. Vilken jäkla skillnad! Nu är det ett mycket lägre helt jämnt brum av kompressorn, som av ett lite ljudligare kylskåp. Helt OK att ha dörren öppen in mot köket. Jag ljuddämpade en sidoplåt med 50x80 cm 3 mm bitumen och även lite inne nära kompressorn också. Nu är ljudet helt jämnt och inget durr eller skaller i plåtar. Har inte haft tid att byta lager på fläkten men den verkar helt OK så det får bli senare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det var ju fantastiskt lyckosamt. Jag har samma problem. Vad var det för vibrationsdämpare du bytte du till. Vart beställde du dessa?
Jag hade för mig att det var Eldkraft men hittar inte just de där nu. Här finns samma: https://jsenergi.com/reservdelar-ni...tionsdampare-kompressor-nibe-310-410-mfl.html
Jag ansåg det helt omöjligt att komma åt att borra och skruva fast fästet på baksidan så den tredje dämparen står bara på durken under kompressorn.
Jag ansåg det helt omöjligt att komma åt att borra och skruva fast fästet på baksidan så den tredje dämparen står bara på durken under kompressorn.
Kakmonstret skrev:
pekk@13 SVINBRA guide!
Har problem med detta brummande men ska följa din guide i helgen, tror det kommer lösa mitt problem då den brukar tystna om jag ger den en lätt smäll på toppen av pannan.
Har problem med detta brummande men ska följa din guide i helgen, tror det kommer lösa mitt problem då den brukar tystna om jag ger den en lätt smäll på toppen av pannan.
Redigerat:
Jag bytte vibrationsdämpare enligt guiden inkl. den dämpare som sitter längst bak. Det var riktigt svårt att komma åt dämparen längst bak men det gick med små rörelser med en fast blocknyckel. Det minskade oljudet men inte helt. Jag tryckte även in de gamla dämparna in under plattan som kompressorn står på. På så sätt fick jag en stadigare infästning av kompressorn. Jag prövade mig fram med olika lösningar (när kompressorn var i drift!) och kontrollera hur det påverkade ljudet. Det var så jag hittade en bästa ljudisolering. Ta ett stadigt grepp runt kompressorn och kontrollera om det påverkar ljudnivån.
Slutligen köpte jag 30 mm ljudisoleringsplatta på biltema som jag skar till och satt innanför fronten.
Att ljudisolera är knepigt då ljuden kan uppkomma på olika ställen pga att vibrationerna från kompressorn fortplantas i hela skåpet, tex en löst sittande frontpanel eller annan plåt som vibrerar. En enkel åtgärd var att jag tryckte in en handduk mellan väggen och plåten längst bak på skåpet. Det reducerade en hel del av ljudet. Slutresultatet blev att jag fick en betydligt tystare värmepump. Det var en ren befrielse att oljudet minskade så mycket. Ni kan jag sova på övervåning och undra om pumpen är i drift eller inte.
Slutligen köpte jag 30 mm ljudisoleringsplatta på biltema som jag skar till och satt innanför fronten.
Att ljudisolera är knepigt då ljuden kan uppkomma på olika ställen pga att vibrationerna från kompressorn fortplantas i hela skåpet, tex en löst sittande frontpanel eller annan plåt som vibrerar. En enkel åtgärd var att jag tryckte in en handduk mellan väggen och plåten längst bak på skåpet. Det reducerade en hel del av ljudet. Slutresultatet blev att jag fick en betydligt tystare värmepump. Det var en ren befrielse att oljudet minskade så mycket. Ni kan jag sova på övervåning och undra om pumpen är i drift eller inte.
Jag körde med bitumenmatta på insidan sv feontplåtarna och på högra utsidan som inte syns. Det gjorde mycket men vibrationsdämparna gjorde det absolut mesta för mig. Hade någon gammal variant med gummidämpare och genomgående skruv.
Ska också beställa en sån där sats vibrationsdämpare, allt som kan hjälpa är välkommet.Kakmonstret skrev:Jag bytte vibrationsdämpare enligt guiden inkl. den dämpare som sitter längst bak. Det var riktigt svårt att komma åt dämparen längst bak men det gick med små rörelser med en fast blocknyckel. Det minskade oljudet men inte helt. Jag tryckte även in de gamla dämparna in under plattan som kompressorn står på. På så sätt fick jag en stadigare infästning av kompressorn. Jag prövade mig fram med olika lösningar (när kompressorn var i drift!) och kontrollera hur det påverkade ljudet. Det var så jag hittade en bästa ljudisolering. Ta ett stadigt grepp runt kompressorn och kontrollera om det påverkar ljudnivån.
Det finns inte nån risk att det blir för varmt om man trycker in handdukar etc runt kompressorn?
Redigerat:
Vad är det under plåten kompressorn står på?nikasp skrev:Nu har jag bytt vibrationsdämpare, fick borra och skruva dit fästen som följde med i satsen då jag en äldre variant. Vilken jäkla skillnad! Nu är det ett mycket lägre helt jämnt brum av kompressorn, som av ett lite ljudligare kylskåp. Helt OK att ha dörren öppen in mot köket. Jag ljuddämpade en sidoplåt med 50x80 cm 3 mm bitumen och även lite inne nära kompressorn också. Nu är ljudet helt jämnt och inget durr eller skaller i plåtar. Har inte haft tid att byta lager på fläkten men den verkar helt OK så det får bli senare.
[bild]
Kan man skruva dit nya självborrande utan att man förstör nått under?
Nu är vibrationsdämparna bytta och det är TYST 
Det var ett jä**a meck att byta ut fästena.
Pallade upp kompressorn på en 45-regel så man kom åt, var lite nervös hur mkt man kunde lyfta upp den men det fick bära eller brista.
Skruvarna satt som satan och det var trångt som f*n, frugan med lite mindre händer och större tålamod fick skruva ur dom flesta skruvarna.
Satte dit dom nya fästena i gamla hålen sen tillbaka med allt.
Det var ett jä**a meck att byta ut fästena.
Pallade upp kompressorn på en 45-regel så man kom åt, var lite nervös hur mkt man kunde lyfta upp den men det fick bära eller brista.
Skruvarna satt som satan och det var trångt som f*n, frugan med lite mindre händer och större tålamod fick skruva ur dom flesta skruvarna.
Satte dit dom nya fästena i gamla hålen sen tillbaka med allt.