Jag håller på att renovera ett litet badrum. Golvet är i beige/sandfärgat klinker och där vill jag ha en fogmassa i snarlik färg, men väggarna däremot kommer att vara i vitt standardkakel, och där tycker jag att den beiga färgen skulle se för "smutsig" ut, så vill istället ha en ljusgrå fog.
Golvet är redan lagt men ej fogat men, vad blir snyggast/bäst i fogen mellan vägg och golv? Till saken hör att det är ett gammalt hus, så väggarna är inte spikraka.
Jag har en känsla av att det bästa är att först foga ända ut mot vägg med den beiga fogen och att sedan bara foga resten av väggen med ljusgrå, men eftersom det är det första badrummet jag gör så kanske det finns något annat att beakta.
Relaterat till det, man läser ibland att man bör använda mjukfog/silikon i hörn etc, men andra avråder från det. Hur ska man tänka där?
Huset är ett trähus med väggar i plywood+ gips, golvet är plywood + flytspackel. Rummet är alltid uppvärmt, men ena väggen är yttervägg, så årstidsskiftningar kan säkert uppstå pga fukt och temperatur
Tacksam för råd!