Knackade bort 3 m2 klinker i helgen i vår hall. Fem plattor hade märkbara ihåliga bomljud men de satt likväl lika förb***at fast i betongplattan som de övriga när jag gick loss med huggmejseln...

Tokslut Tokslut skrev:
Tappa inget på klinkers med luft under bara :seenoevil:
Hmmm... det gäller att se till så man bom(m)ar att tappa nått på dessa plattor ;) ?

Mikael_L
Sockerhög Sockerhög skrev:
Knackade bort 3 m2 klinker i helgen i vår hall. Fem plattor hade märkbara ihåliga bomljud men de satt likväl lika förb***at fast i betongplattan som de övriga när jag gick loss med huggmejseln...
Ofta är ju en bom bara att det saknas täckning av fix under en del av plattan, det är ju inte så att de är helt lösa, bara inte blivit "hellimmade".

P
Jag har sett en besiktningsman ta fram en golfboll och studsa på alla plattor vid en entreprenadbesiktning. Det rådde inget tvivel om var det var bom.

• Gilla
claym
  • Laddar…
C claym skrev:
Hej!
Här kommer en generell fråga: hur låter bomljud som kan uppstå bakom kakel/klinker. När jag söker på det så skrivs det om att det låter ihåligt. Lite diffust kan jag tycka. När jag knackat på plattorna i mitt kök så har jag svårt att avgöra om det låter ihåligt eller ej.
Har någon ett tips på hur man hör detta, eller snarare skillnaden mellan bom- och ickebomljud. Om du knackar på alla och det är någon som är ihålig så kommer du höra skillnaden
Hade varit kul om det fanns någon film eller ljud på nätet som visar detta, men jag har inte hittat något...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.