Byggahus.se

Hur låter bomljud?

1. C
    Renoverare Nivå 6
    Hej!
    Här kommer en generell fråga: hur låter bomljud som kan uppstå bakom kakel/klinker. När jag söker på det så skrivs det om att det låter ihåligt. Lite diffust kan jag tycka. När jag knackat på plattorna i mitt kök så har jag svårt att avgöra om det låter ihåligt eller ej.

Har någon ett tips på hur man hör detta, eller snarare skillnaden mellan bom- och ickebomljud. Hade varit kul om det fanns någon film eller ljud på nätet som visar detta, men jag har inte hittat något...

2. Hällvetet
    Husägare Nivå 6
    Om du knackar i massiv betong jämfört med om du knackar på en Gipsvägg?
    Svårare än så är det inte.
    Knacka runt lite på plattorna, man brukar höra ganska bra om det låter ihåligt.

3. J
    Medlem · Nivå 9
    Det är stor skillnad på hur en bomplatta låter på en gipsvägg alt på en betongvägg, en bomplatta på en betongvägg/betonggolv
    är lätt att höra.
    Lite svårare på en gipsvägg, men man hör skillnad, men jättesvårt att beskriva med ord hur det låter.
    Vad föranleder frågan?

4. Bästa svaret

C
    Medlem · Nivå 6
  5. C
    Renoverare Nivå 6

AHA! SÅ den första plattan har bomljudet medan den andra inte har det?

6. C
    Medlem · Nivå 6
    Precis :)

7. C
    Renoverare Nivå 6
    Mer intresserad av fenomenet. Har sett en del frågor om det och att protokoll anmärker på det så jag blev nyfiken. Vill gärna knacka runt lite hemma :)

8. C
    Renoverare Nivå 6
    hahaha va tydligt det hörs! Tusen tack för en klockren demo!

9. C
    Medlem · Nivå 6
    Kanske ska tillägga det att de där plattorna sitter på murstocken. Hade de suttit på gips så hade det inte varit lika stumt ljud i den plattan som sitter, men när du hör ljudet av en lös platta så kommer du inte tveka på att den är lös.

• Laddar…
  10. K
    Medlem Nivå 4
    En replika på ovan

Logga in för att se filmer.
    • Laddar…
  11. C
    Renoverare Nivå 6
    Tackar! Detta borde bli en tråd där alla kan bom(ba) in sin ljud ;)

12. Zolt
    Byggnadsvårdare · Nivå 6
    "" har du bom, lägg upp de här":crysmile::crysmile:

• Laddar…
  13. P
    Allvetare · Nivå 3
    Ett tips är att ta en skruvmejsel med handtag av plast. Vänd på den och dra handtaget över plattskarvarna. Då hör man direkt när det kommer ett udda ljud över skarven på en "bomplatta".

• Laddar…
  14. S
    Medlem Nivå 5
    En eller flera lösa plattor kan sitta kvar bra i många år. Behöver inte vara något problem i sig.

15. Tokslut
    Medlem Nivå 12
    Tappa inget på klinkers med luft under bara :seenoevil: