Funderar på att bygga ett tak över en del av altanen och glasa in det senare om något år. Tänkte bygga med limträ till tak och stolpar och tak av kanalplast för att vara förberett för glas senare.

Tänker mig ett ganska enkelt tak liknande det på bilden till en början, 15kvm stort räcker till oss. Ska enbart vara för sommarbruk, isolera golvet med cellplast och lägga en matta på. För isoleringen tänkte jag skruva reglar i underkant av skruvreglarna för att kunna skjuta in isolering senare.

Är det något annat jag borde tänka på redan nu för att göra det lättare att glasa in senare? Vilka fallgropar och nybörjarmissar kan jag undvika?

• Enkelt vitmålat limträtak över en trädaltan vid ett grönmålat hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Isolera på en gång om du kan, cellplasten håller ju att ligga oskyddat.
Och lägg en svart markduk eller likande över cellplasten så du inte ser det vita mellan springorna.

Inglasningen kan kräva bygglov om det är en fasadändring.

Ok den klarar sig, även i något år i oskyddat läge? Någon särskild cellplast man ska använda då?

Jepp, bygglov krävs så det får jag fixa den dagen det ska glasas in i sånt fall tänker jag.

Kolla noga hur plåten som ska sitta mellan fasaden och taket ser ut och ta höjd för att den får plats. Undertecknad klantade till det med bakfall som följd.

• Gilla
raubtier
  • Laddar…
C crillux skrev:
Kolla noga hur plåten som ska sitta mellan fasaden och taket ser ut och ta höjd för att den får plats. Undertecknad klantade till det med bakfall som följd.
Tack, det ska jag tänka på! Jag får nog klura lite för det är inte mycket till spelrum mellan överkant på fönster och takfoten.

• Gilla
crillux
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.