Ska till att kapa vindsivorna nere vid takfoten och frågan är hur långt ner man ska släppa dom? Är det efter tycke och smak som gäller eller?
Och hur är det med hängrännan, ska den passera vindskivan eller stannar man precis kant i kant, och är det tänkt att vattnet som rinner på vindskiveplåten ska rinna ner i rännan?

Ja, många frågor blir det men är man novis så är man;)

• Gilla
Joakim Lindeblom och 1 till
  • Laddar…
Som plåtslagare säger jag att du ska kapa vindskivan i mitten på rännans kant. Så du kan släppa vattnet från vindskiveplåten ner i rännan. Men tycker du det är snyggare på något annat sätt så har det ingen större betydelse.

• Gilla
Joakim Lindeblom
  • Laddar…
Vad bra att du tyckte så:) för det är precis så det kommer det bli, vi har testat lite med olika längd och kom till slut fram till att det borde bli både bäst och snyggast.

Jag vill slippa se änden på rännorna och låter därför vindskivan vara så lång att den precis täcker rännan. Plåten på vindskivan släpper jag någon knapp centimeter förbi vindskivans ände och låter det vattnet droppa till marken.

• Gilla
Joak
  • Laddar…
är det inte snyggare om vindskivan slutar vid takfotsbrädan? och vindskiveplåten ytterligare nån cm...
känns så men har inte jämfört :)

Om man tycker hängrännor är snyggt så.....:)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.