Vi skall bygga om köket och har varit hos flera tillverkare och ingen verkar ha stenkoll på detta.

Någon här som vet hur långt ifrån det kan vara för att få tillräckligt fall?

Fall på vad? Vattenröret behöver inget fall.

J
Ska ni dra röret i sockeln eller öppna golvet? Ikea har väl slimmat sockeln så det knappt går att dra alls där?
Kolla tex gelias guide på fall på avloppsrör cl/m fall, mät sockeln och bojarna, helst inte 90 grader (men jag misstänker det i princip bara vad som går).

• Gilla
Lars101
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Ska ni dra röret i sockeln eller öppna golvet? Ikea har väl slimmat sockeln så det knappt går att dra alls där?
Kolla tex gelias guide på fall på avloppsrör cl/m fall, mät sockeln och bojarna, helst inte 90 grader (men jag misstänker det i princip bara vad som går).
Tack för svar, är helt okunnig men det jag hört nämnas på våra köksmöten är att dra den i sockeln. Just nu lutar vi åt Ikea, men det kanske blir problem då eftersom det är en bra bit mellan tänkt placering av sinken.

useless useless skrev:
Fall på vad? Vattenröret behöver inget fall.
Avloppsvattnet?

B
I princip kan man ha 0.1% lutning, men finns höjdutrymme så brukar jag försöka hålla 1% lutning. Blir lite mer förlåtande när man bygger om man får lokala sträckor med sämre lutning.

Det känns som det sedimenterar och ger ökad tendens att få stopp om lutningen är nära 0%, framförallt om det är 50mm rör.

• Gilla
Lars101
  • Laddar…
Man bör ha iallafall 1% lutning. Så om röret kommer upp ur golvet och ska anslutas till vattenlåset under diskbänken kan avståndet vara ca 50-60 meter. Oftast är det andra faktorer som begränsar...

• Gilla
Lars101
  • Laddar…
BirgitS
Lars101 Lars101 skrev:
Tack för svar, är helt okunnig men det jag hört nämnas på våra köksmöten är att dra den i sockeln. Just nu lutar vi åt Ikea, men det kanske blir problem då eftersom det är en bra bit mellan tänkt placering av sinken.
Ikea har typ 8 cm fritt bakom lådorna så det brukar gå att dra rör längs väggen i stället.

• Gilla
Lars101
  • Laddar…
Jag tror vi kanske kan klara oss genom att dra röret bakom diskmaskinen som om jag förstått det rätt inte går ända in till väggen, sedan genom ett dött hörn. Efter det välja en låda längst ned som är 37 djup och den sista dryga metern i sockeln.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.