2 112 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Hur långt från vattenröret kan man ha kökssinken?
Ska ni dra röret i sockeln eller öppna golvet? Ikea har väl slimmat sockeln så det knappt går att dra alls där?
Kolla tex gelias guide på fall på avloppsrör cl/m fall, mät sockeln och bojarna, helst inte 90 grader (men jag misstänker det i princip bara vad som går).
Kolla tex gelias guide på fall på avloppsrör cl/m fall, mät sockeln och bojarna, helst inte 90 grader (men jag misstänker det i princip bara vad som går).
Tack för svar, är helt okunnig men det jag hört nämnas på våra köksmöten är att dra den i sockeln. Just nu lutar vi åt Ikea, men det kanske blir problem då eftersom det är en bra bit mellan tänkt placering av sinken.J JohanLun skrev:
I princip kan man ha 0.1% lutning, men finns höjdutrymme så brukar jag försöka hålla 1% lutning. Blir lite mer förlåtande när man bygger om man får lokala sträckor med sämre lutning.
Det känns som det sedimenterar och ger ökad tendens att få stopp om lutningen är nära 0%, framförallt om det är 50mm rör.
Det känns som det sedimenterar och ger ökad tendens att få stopp om lutningen är nära 0%, framförallt om det är 50mm rör.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 193 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 193 inlägg
Ikea har typ 8 cm fritt bakom lådorna så det brukar gå att dra rör längs väggen i stället.Lars101 skrev:
Jag tror vi kanske kan klara oss genom att dra röret bakom diskmaskinen som om jag förstått det rätt inte går ända in till väggen, sedan genom ett dött hörn. Efter det välja en låda längst ned som är 37 djup och den sista dryga metern i sockeln.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur långt in från husknuten bör fasadbelysningen sitta
Belysning -
Stolpsko i gjuten betongplatta på mark - hur långt från kant?
Grund & Markarbeten -
Hur långt från köksbänken får frånluften vara?
Ventilation -
Hur långt ifrån elementrör
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur långt avstånd från huset kan solceller sitta?
Solceller, Solfångare, Solenergi