Enklast är att skruva fast en list/regel i väggen som sätts rak med vattenpass (glöm inte vattenpasset!). Sedan ställer man skåpen på denna. Den regeln/listen ingick när jag monterade ett Ikea-kök för många år sedan. När jag fick ett kök från Kvik några år senare ingick den inte, utan den fick handlas separat då.

pacman42 pacman42 skrev:
Enklast är att skruva fast en list/regel i väggen som sätts rak med vattenpass (glöm inte vattenpasset!). Sedan ställer man skåpen på denna. Den regeln/listen ingick när jag monterade ett Ikea-kök för många år sedan. När jag fick ett kök från Kvik några år senare ingick den inte, utan den fick handlas separat då.
nja, möjligtvis på den gamla faktum serien. Metod har egen metallskena som skåp hängs upp i.

Monterat 2 IKEA-kök och väldigt smidigt och lätta kök att montera.
Montera och sätta upp ett kök går på en helg om man har alla grejer tillgängliga.

• Gilla
DIMS och 1 till
  • Laddar…
S Sson85 skrev:
nja, möjligtvis på den gamla faktum serien. Metod har egen metallskena som skåp hängs upp i.
Ja, det var gamla faktum. Poängen var dock att man behöver ett vattenpass.

• Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Poängen var dock att man behöver ett vattenpass.
En smartphone räcker.

• Appbutikssida för en vattenpassapp med ikoner, betyg och nedladdningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Dilato skrev:
En smartphone räcker.
Nej du, jag har programmerat mot de sensorerna. De kräver kalibrering för att visa rätt...

• Gilla
e_kjellgren och 1 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
D Dilato skrev:
En smartphone räcker.
Ett ögonmått och en synvinkel kommer man långt med!

Lite mer allvarliga råd är att hyra/köpa en 360-laser när man ska montera upp skenan. Speciellt om rummet är lite skevt så kommer alla skenor på samma höjd. Sen gäller det också att väggarna inte buktar in för mycket säger jag vis av erfarenhet..

• Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Ett ögonmått och en synvinkel kommer man långt med!

Lite mer allvarliga råd är att hyra/köpa en 360-laser när man ska montera upp skenan. Speciellt om rummet är lite skevt så kommer alla skenor på samma höjd. Sen gäller det också att väggarna inte buktar in för mycket säger jag vis av erfarenhet..
Om väggen buktar utåt så blir det ännu svårare att få det bra (också vis av erfarenhet, men jag hade i det köket en hantverkare som fick lösa det). I bägge fallen så kan man få skåpen på plats mha distanser, men när skivan skall dit så blir det inte tätt mot väggen.

En helt annan erfarenhet också: använd inte MDF-skivor runt fönstret ovanför diskbänken, de kommer att suga vatten och svälla oavsett hur bra du skyddar dem...

• Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Inne på 4de ikea köket. Ngt tankar nedan.

innan skivan läggs på.
-montera och koppla in kran, diskmaskin
-färdigställ eventuell el dragning
-montera blindfronter (vid diskho, spis)

- var noga att du verkligen har rätt avstånd mellan skåpen och golvet.
- var noga med att skåpen har räta vinklar innan du spikar fast bakstycket.
- om du har ett 20cm golv skåp montera fästbeslag samt täcksida innan du monterar skåpet.

• Gilla
Sson85 och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.