7 882 läst ·
38 svar
8k läst
38 svar
Hur lång tid tar det att montera ett Ikea-kök?
Enklast är att skruva fast en list/regel i väggen som sätts rak med vattenpass (glöm inte vattenpasset!). Sedan ställer man skåpen på denna. Den regeln/listen ingick när jag monterade ett Ikea-kök för många år sedan. När jag fick ett kök från Kvik några år senare ingick den inte, utan den fick handlas separat då.
nja, möjligtvis på den gamla faktum serien. Metod har egen metallskena som skåp hängs upp i.pacman42 skrev:
Enklast är att skruva fast en list/regel i väggen som sätts rak med vattenpass (glöm inte vattenpasset!). Sedan ställer man skåpen på denna. Den regeln/listen ingick när jag monterade ett Ikea-kök för många år sedan. När jag fick ett kök från Kvik några år senare ingick den inte, utan den fick handlas separat då.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 329 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 329 inlägg
Ett ögonmått och en synvinkel kommer man långt med!D Dilato skrev:
Lite mer allvarliga råd är att hyra/köpa en 360-laser när man ska montera upp skenan. Speciellt om rummet är lite skevt så kommer alla skenor på samma höjd. Sen gäller det också att väggarna inte buktar in för mycket säger jag vis av erfarenhet..
Om väggen buktar utåt så blir det ännu svårare att få det bra (också vis av erfarenhet, men jag hade i det köket en hantverkare som fick lösa det). I bägge fallen så kan man få skåpen på plats mha distanser, men när skivan skall dit så blir det inte tätt mot väggen.Ossian K Olsson skrev:
En helt annan erfarenhet också: använd inte MDF-skivor runt fönstret ovanför diskbänken, de kommer att suga vatten och svälla oavsett hur bra du skyddar dem...
Inne på 4de ikea köket. Ngt tankar nedan.
innan skivan läggs på.
-montera och koppla in kran, diskmaskin
-färdigställ eventuell el dragning
-montera blindfronter (vid diskho, spis)
- var noga att du verkligen har rätt avstånd mellan skåpen och golvet.
- var noga med att skåpen har räta vinklar innan du spikar fast bakstycket.
- om du har ett 20cm golv skåp montera fästbeslag samt täcksida innan du monterar skåpet.
innan skivan läggs på.
-montera och koppla in kran, diskmaskin
-färdigställ eventuell el dragning
-montera blindfronter (vid diskho, spis)
- var noga att du verkligen har rätt avstånd mellan skåpen och golvet.
- var noga med att skåpen har räta vinklar innan du spikar fast bakstycket.
- om du har ett 20cm golv skåp montera fästbeslag samt täcksida innan du monterar skåpet.
Klicka här för att svara