P
TheImprovisor TheImprovisor skrev:
Två normalhändiga personer skruvar ihop och monterar ett IKEA-kök av den storleken på en helg skulle jag påstå.
Vad innebär "av den storleken"?
Hur många enheter? Luckor eller lådor? Täcksidor? Lådbelysning? Framdragna passbitar? Takanslutning? Dubbla väggskåp? Grepplist eller bygelhandtag? Infräst belysning? Vad har viför bänkskiva och stänkskydd? Integrerad kyl/frys? Plan- eller underlimmad ho? Osv, osv...

TheImprovisor
D DIMS skrev:
ett kök av vår storlek 11-12 kvm.
ACME skrev:
Vad innebär "av den storleken"?

P
Att rummet är 11-12 kvm säger noll och ingenting om hur lång tid köket tar att bygga.

• Gilla
Joak
  • Laddar…
TheImprovisor
ACME skrev:
Att rummet är 11-12 kvm säger noll och ingenting om hur lång tid köket tar att bygga.
Frågan var, som jag förstod den, hur lång tid det tar att sätta ihop ett IKEA-kök. Att kökets 11-12 kvm redan finns på plats får vi förutsätta.

Allt runtomkring med målning, stänkskydd, lister osv tillkommer och tar lika lång tid oavsett vilken inredningslösning du väljer.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
Frågan var, som jag förstod den, hur lång tid det tar att sätta ihop ett IKEA-kök. Att kökets 11-12 kvm redan finns på plats får vi förutsätta.

Allt runtomkring med målning, stänkskydd, lister osv tillkommer och tar lika lång tid oavsett vilken inredningslösning du väljer.
Ja, men du skrev att köket skruvas ihop och monteras av två personer på en helg. Alla som har monterat några kök vet att det kan skilja bra många timmar beroende på vad som ska monteras. Att hävda att det tar två dagar utan att veta ett skvatt mer än golvets yta blir helt taget ur luften och enbart missvisande för oinsatta som funderar på hur lång tid det kan ta.

TheImprovisor
ACME skrev:
du skrev att köket skruvas ihop och monteras av två personer på en helg.
Ja, och jag svarade då på frågan om tidsåtgång för att skruva ihop och montera skåpsmodulerna.

• Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
P
Ja, och jag svarade då på frågan om tidsåtgång för att skruva ihop och montera skåpsmodulerna.
Så ett halvt kök då..🤦🏻‍♂️

tycker hth vs ikea inte sparar mer än ca 1 dag. Ofta tar vitvaror och socklar längre tid på hth jämtfört med ikea. ifall du har vh7Lister räkna med ytterliggare timmar.

• Gilla
Anonymiserad 23608
  • Laddar…
P
S Sson85 skrev:
tycker hth vs ikea inte sparar mer än ca 1 dag. Ofta tar vitvaror och socklar längre tid på hth jämtfört med ikea. ifall du har vh7Lister räkna med ytterliggare timmar.
Hur upplevs kvaliteten på HTH vs IKEA?

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Vilka förkunskaper hade ni?🤔
Inte mycket. Det var den första renovering vi/jag gjorde. Men jag är rätt duktig på att läsa på i förväg. Och jag har inte tummen mitt i handen.

Jag och svågern byggde upp golvet i sonens sovrum (10 m ²) efter vattenskada förra helgen. Det tog fyra timmar, det inkluderade platonmatta, två lager XPS, golvspån, lumppapp och parkett. Han har i princip inga kunskaper. Bara man vet vad man skall göra så behöver man inte vara snickare.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
ACME skrev:
Hur upplevs kvaliteten på HTH vs IKEA?
Beror på vilka lådor och lådfronter man väljer på hth, och främst fronter på ikea.
hth standard låda vs ikea är ganska lika.
hth stommar 16mm, ikea 18mm.
Hth har fler speciallösningar.
finns fronter på både ikea och hth som är mellan ca 15-20mm.
Fronterna känns något mer gedigna på hth ifall man tar de bättre.

Hade satsat på stenskivor och siemens vitvaror, går att lösa till både ikea och hth.

• Gilla
Anonymiserad 23608
  • Laddar…
Ca 17 stommar. Inklusive ett högskåp och två mindre ovan kyl och frys.

Ganska litet men jag förstår vad ni menar. Så ca 17 stommar då som ska monteras ihop av två personer som inte direkt är händiga men vill ha raka skåp och luckor 😊

Ossian K Olsson
ACME skrev:
..och helst rita och göra plockordern själv. IKEA verkar ha börjat med något nytt system som kräver tre tidsbokade besök med köksplanerare och sedan ska ordern gås igenom av deras controller. Där har man tappat tre-fyra veckor.
Va? Det har jag helt missat. Vi var på IKEA och fick köksplanering vid vårt första kök och jag var väldigt nöjd då med den ”speciallösningarna” han gjorde.

Ossian K Olsson
D DIMS skrev:
Ganska litet men jag förstår vad ni menar. Så ca 17 stommar då som ska monteras ihop av två personer som inte direkt är händiga men vill ha raka skåp och luckor 😊
Du behöver inte vara speciellt händig. Du behöver en vinkelhake, en skruvmejsel och en hammare. Lite tålamod och sen ta det i din egen takt.

Att ni klarar av det rent tekniskt är det inget fråga om! IKEAs skåp är otroligt lätta att få ihop.

• Gilla
DIMS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.