5 993 läst ·
77 svar
6k läst
77 svar
Hur lång teknisk livslängd har en hydrofor?
Låter enkelt, och rimligt, men lite låg månadssumma om man ska få ihop 100-250 tusen i närtid på var det 100 hushåll?Jarlingar skrev:
På den tiden då TS hydroforer tillverkades kan man nog utgå från att det var tjock och väl varmgalvade plåt, hur det är i dag vet jag inte.S Stefan1972 skrev:
Jag har svårt att tro att det är svårare och tyngre att tillverka och hantera en hydrofor en en ackumulatortank och gissar därför att man kan köpa ett par 1500l tankar ink transport för 170 000kr. Det tar väl en dag att installera, mitt estimat 20000kr ink nödv kopplingar. Totalt bör byte kunna göras för 200 000kr även om det går åt en kranbil en förmiddag för att bekvämt få ur de gamla och in de nya.
Kontakta Gävle Galvan (dess efterträdare troligtvis då industriproduktion oftast flyttat utomlands) för offert på tankar, de har ju i många decennier varit marknadsledande.
Porer som rostat igenom är så gott som alltid en lokal defekt i materialet.S Stefan1972 skrev:
Då den redan är bortkopplad så är det inte svårare för TS än att öppna luckan och inspektera.
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Så gott som alltid vet jag inte om jag håller med om...........rost inifrån på dylika komponenter är ju inget ovanligt....
Medlem
· Stockholm
· 4 488 inlägg
Hej.I ivp skrev:
Jag vill påstå att det verkligen har med pengar och hur de fonderas att göra.
Det är ingen flagad fasad vi pratar om här.
Om vattnet rasar ikväll och någon får reda på att det pratas på nätet istället för att fixa problemet snarast så finns en viss risk att folk inte blir helt nöjda.
Byt hydrofor snarast tycker jag.
En hydrofor på 1500 liter lär väl kosta 50K plus jobb.
Jag har svårt att se att det skulle kosta mer än 75K, men jag är ju van att göra allt själv så jag kanske har en skev prisbild..
/Workingclasshero
Du kan väl inte rimligen tro att det enda vi gjorde när vi upptäckte läckan var att starta en tråd på BH? Självklart så har vi kontaktat en firma för att komma ut och titta och ge offert, men det gick snabbare att få ett ungerfärligt svar här så att vi har diskussionsunderlag för olika scenarion när vi går igenom ekonomin i styrelsen medans vi väntar på offerten. Jag bedömer läget som allvarligt men inte akut eftersom vi har 2 tankar och vi kan köra på bara en. Går den andra hydroforen sönder också så ringer vi självklart ut en VVS:are på jour som får lappa ihop det (eller följer råden i tråden här om att borra/gänga och dra in en M6 med gummipackning).Workingclasshero skrev:
Hej.
Jag vill påstå att det verkligen har med pengar och hur de fonderas att göra.
Det är ingen flagad fasad vi pratar om här.
Om vattnet rasar ikväll och någon får reda på att det pratas på nätet istället för att fixa problemet snarast så finns en viss risk att folk inte blir helt nöjda.
Byt hydrofor snarast tycker jag.
En hydrofor på 1500 liter lär väl kosta 50K plus jobb.
Jag har svårt att se att det skulle kosta mer än 75K, men jag är ju van att göra allt själv så jag kanske har en skev prisbild..
/Workingclasshero
Om du verkligen vill diskutera hur man fonderar pengar i en samfällighet för underhåll och reparation i den här tråden så kan jag naturligtvis inte hindra dig.
Om din uppskattning på 75KSEK stämmer så är det ett ickeproblem, när kan du komma
Produkter som diskuteras: "Spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
Hade en hydrofor från 60 talet som började läcka under, satte en innerslang, en träbit och en liten domkraft under. Sen glömde jag bort den och åren gick, tror det blev typ 5år innan jag skulle flytta från där den stod i en gammal jordkällare till den nya källaren under utbyggnaden och insåg att jag behövde en ny...
Efter det låg den nog 10 år bakom garaget när jag fick för mig att bygga en garagekamin av den, och det var rätt mycket ganska djupa rostporer, knackade hål och svetsade igen typ 5-10st.
Den kaminen har jag kört 4 år nu och hitintills inga fler läckage.
Så, om det är ont om pengar så ta dit någon som svetsar, det finns nästan garanterat gott om material runt hålet som räcker för att svetsa i oavsett svetsmetod.
Eller borra 6mm hål och sätt i en skruv med plastbricka och mutter om det går att komma åt, eller gänga.
Efter det låg den nog 10 år bakom garaget när jag fick för mig att bygga en garagekamin av den, och det var rätt mycket ganska djupa rostporer, knackade hål och svetsade igen typ 5-10st.
Den kaminen har jag kört 4 år nu och hitintills inga fler läckage.
Så, om det är ont om pengar så ta dit någon som svetsar, det finns nästan garanterat gott om material runt hålet som räcker för att svetsa i oavsett svetsmetod.
Eller borra 6mm hål och sätt i en skruv med plastbricka och mutter om det går att komma åt, eller gänga.
Jag förstår inte varför ni vill chansa med vattnet och ha så gammal utrustning som dessutom har börjat läcka.
Det är inte kul att vara utan vatten då är några tusingar per hushåll inte mycket.
Vad har ni för månadsbelopp på vattnet till era medlemmar. Oavsett så måste den öka markant. Hur gamal är själva djuphåls?
Det är inte kul att vara utan vatten då är några tusingar per hushåll inte mycket.
Vad har ni för månadsbelopp på vattnet till era medlemmar. Oavsett så måste den öka markant. Hur gamal är själva djuphåls?
Medlem
· Stockholm
· 4 488 inlägg
Bara för att du ska få en uppfattning om hur jag tänker, så har jag haft ögonen öppna och en sprillans rostfri hydrofor har dykt upp alldeles gratis. Sen har jag 2 rörmokare som tjatar på mig att få komma och montera den. I ditt fall så hade jag ringt runt till landets alla skrotar, hyresvärdar, vattenverk och rörmokare ( ja inte alla förstås) och frågat om de har något tips om en begagnad hydrofor, eller 2 eller vad som krävs. Det finns saker överallt som bara står. Gräv där du står. Var nu lite full i faen och ring runt lite och se vad som kan dyka upp, lycka till.I ivp skrev:Du kan väl inte rimligen tro att det enda vi gjorde när vi upptäckte läckan var att starta en tråd på BH? Självklart så har vi kontaktat en firma för att komma ut och titta och ge offert, men det gick snabbare att få ett ungerfärligt svar här så att vi har diskussionsunderlag för olika scenarion när vi går igenom ekonomin i styrelsen medans vi väntar på offerten. Jag bedömer läget som allvarligt men inte akut eftersom vi har 2 tankar och vi kan köra på bara en. Går den andra hydroforen sönder också så ringer vi självklart ut en VVS:are på jour som får lappa ihop det (eller följer råden i tråden här om att borra/gänga och dra in en M6 med gummipackning).
Om du verkligen vill diskutera hur man fonderar pengar i en samfällighet för underhåll och reparation i den här tråden så kan jag naturligtvis inte hindra dig.
Om din uppskattning på 75KSEK stämmer så är det ett ickeproblem, när kan du komma![]()
/Workingclasshero
I mina ögon låter det nästan bättre att tillfälligt försöka laga den läckande tanken isåfall. Hade det varit ett hushåll hade din tanke varit bra. Men, nu gäller det en samfällighet med ca 40 hushåll. Att då börja leta begagnade tankar, blir då inte heller mer än en tillfällig lösning. Att hitta två begagnade likadana 1500l hydrofortankar är nog omöjligt. Det kanske gick att hitta två olika tankar som med lite speciallösningar gick att få en funktionell lösning med. Men, hur länge och hur bra?Workingclasshero skrev:
Bara för att du ska få en uppfattning om hur jag tänker, så har jag haft ögonen öppna och en sprillans rostfri hydrofor har dykt upp alldeles gratis. Sen har jag 2 rörmokare som tjatar på mig att få komma och montera den. I ditt fall så hade jag ringt runt till landets alla skrotar, hyresvärdar, vattenverk och rörmokare ( ja inte alla förstås) och frågat om de har något tips om en begagnad hydrofor, eller 2 eller vad som krävs. Det finns saker överallt som bara står. Gräv där du står. Var nu lite full i faen och ring runt lite och se vad som kan dyka upp, lycka till.
/Workingclasshero
Att dessutom hitta två rörmokare som "bönade och bad" om att komma och få göra jobbet, låter inte särskilt sannolikt att de skulle hitta heller.
Nej, ska man nu byta tankar, så gör man det ordentligt, med nya tankar.
Sen skadar det absolut inte att hålla ögonen öppna då priset på tankar inte är lika överallt. Men börja inte leta efter begagnat. Då kan det vara dags att laga, eller byta om bara något/några år igen.
Du sammanfattar väl precis hur jag tänker just nu.A AG A skrev:I mina ögon låter det nästan bättre att tillfälligt försöka laga den läckande tanken isåfall. Hade det varit ett hushåll hade din tanke varit bra. Men, nu gäller det en samfällighet med ca 40 hushåll. Att då börja leta begagnade tankar, blir då inte heller mer än en tillfällig lösning. Att hitta två begagnade likadana 1500l hydrofortankar är nog omöjligt. Det kanske gick att hitta två olika tankar som med lite speciallösningar gick att få en funktionell lösning med. Men, hur länge och hur bra?
Att dessutom hitta två rörmokare som "bönade och bad" om att komma och få göra jobbet, låter inte särskilt sannolikt att de skulle hitta heller.
Nej, ska man nu byta tankar, så gör man det ordentligt, med nya tankar.
Sen skadar det absolut inte att hålla ögonen öppna då priset på tankar inte är lika överallt. Men börja inte leta efter begagnat. Då kan det vara dags att laga, eller byta om bara något/några år igen.
Efter sjukdomar, påskledigheter och tjänsteresor har vi äntligt lyckats få till en inspektion på plats av en firma. Han tog bort inspektionnsluckan till hydroforen och konstaterade att det såg bra ut, mycket gods kvar, endast en liten por som gått igenom så han trodde att den kommer hålla länge till om man lagar, inte värt att byta ut. Tyvärr så hade han inte med sig någon rörpropp så han kunde inte laga direkt på plats och vi kom fram till att vi gör ett försök att laga själva först i helgen och om vi inte får till det så ringer vi ut honom igen.
Eftersom man bara får ett försök per dimension på sig så köpte jag ett Dormer "kvalitetskitt" med M6 borr+gängtapp (istället för mitt befintliga billigaste på Jula set). Nu är egentligen bara frågan om vi ska köra, gängtejp, gängsnöre, eller lin. Förväntar mig överhuvudtaget inte att det ska bli konsensus i den frågan här på byggahus
Bonusfråga, har lin+kit något bäst före datum?
Eftersom man bara får ett försök per dimension på sig så köpte jag ett Dormer "kvalitetskitt" med M6 borr+gängtapp (istället för mitt befintliga billigaste på Jula set). Nu är egentligen bara frågan om vi ska köra, gängtejp, gängsnöre, eller lin. Förväntar mig överhuvudtaget inte att det ska bli konsensus i den frågan här på byggahus
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "gängtejp"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Eftersom du har så liten gänga som M6 ska du nog inte räkna med att vad du än använder av det du har där tätar i gängan speciellt bra särskilt inte när längden i godset är så kort. Jag skulle skaffat en planbricka också och sen göra ett snöre av lin och pasta som får pressas mellan plåten och brickan utvändigt och som bonus lite tejp på skruvens gänga där är det nog bara tejp som kan göra någon verkan på M6. Någon flytande gängtätning på skruven skulle nog varit bättre och sen bricka med lite smort linsnöre utvändigt.I ivp skrev:Efter sjukdomar, påskledigheter och tjänsteresor har vi äntligt lyckats få till en inspektion på plats av en firma. Han tog bort inspektionnsluckan till hydroforen och konstaterade att det såg bra ut, mycket gods kvar, endast en liten por som gått igenom så han trodde att den kommer hålla länge till om man lagar, inte värt att byta ut. Tyvärr så hade han inte med sig någon rörpropp så han kunde inte laga direkt på plats och vi kom fram till att vi gör ett försök att laga själva först i helgen och om vi inte får till det så ringer vi ut honom igen.
[bild]
Var ju bra efter alla spekulationer i tråden att det visade sig vara en typisk enstaka por i en relativt frisk tank du drabbats av.
Om man inte skulle få det helt tätt på första försöket, finns det någon långsiktig nackdel att det droppar lite? Mängden vatten är ju helt obetydlig kontra totala förbrukningen per dag, jag tänkte mer om det riskerar att lagningen går sönder i förtid om det pressas ut lite vatten hela tiden? Utrymmet i sig är helt okänsligt som ni ser på bilden i trådstart.GK100 skrev:
Eftersom du har så liten gänga som M6 ska du nog inte räkna med att vad du än använder av det du har där tätar i gängan speciellt bra särskilt inte när längden i godset är så kort. Jag skulle skaffat en planbricka också och sen göra ett snöre av lin och pasta som får pressas mellan plåten och brickan utvändigt och som bonus lite tejp på skruvens gänga där är det nog bara tejp som kan göra någon verkan på M6. Någon flytande gängtätning på skruven skulle nog varit bättre och sen bricka med lite smort linsnöre utvändigt.
Var ju bra efter alla spekulationer i tråden att det visade sig vara en typisk enstaka por i en relativt frisk tank du drabbats av.