A AG A skrev:
Exakt teknisk livslängd vet jag inte. Dock kan vara säker på att den inte är så lång som 60år. Snarare 30år isåfall. Ändå är det ju inte ovanligt att de håller 70-80år, men det har inget med tekniskt livslängd att göra.
Jag skulle dock tro, att det gick fint att göra en lagning med metallepoxy/plastisk metall, så det höll några år till. Det gick säkert att gassvetsa också. Men oavsett vad ni gör, så är det bara en tillfällig lösning.
Svetsa galvad hydrofor med gassvets?
Har Du fler goda tips😂

13th Marine 13th Marine skrev:
Det var just eftersom det skiljde sig så pass mycket från vad jag själv hade förväntat mig som jag frågade, ifall jag missat något moment eller någon kraftigt fördyrande del.

Men det är väl bara för TS att begära in en näve offerter och så får vi hoppas att vi får ta del av resultatet =)
Vad hade du själv förväntat, och hur mycket räknade du för tankar, material och arbete?

Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Har Du fler goda tips😂
Jag ber så mycket om ursäkt att jag inte är expert på svetsar. Men, som jag sa, var svetsning bara em tillfällig lösning.
Visare är det väl ingen katastrof om jag har fel vad gäller en sådan sak. Den som svetsar vet säkert vilken typ av svets som är mest lämplig ändå.
Orsaken till att jag sa gassvets, var att min ackumulartank lagades, tillfälligt, med gassvets. Samt att jag hörde att gassvetsen är väldigt mångsidig.

• Gilla
Bjober och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Vad hade du själv förväntat, och hur mycket räknade du för tankar, material och arbete?
Man kommer nog inte ifrån att din beräkning ligger i högre delen av skalan. Om TS lagar eller kör med en tank en tid och tar det lugnt och sätter sig in i vad som krävs för jobbet och mer detaljerat beskriver och begär vad som ska göras kommer det bli en nöjd kund.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Om jag jämför med mitt värmepumpsbyte så känns det som ett jobb som borde ta en dag för två man, och då är man två främst för att baxa åbäket på plats.
Så spontant känns tre mandagar generöst. 1250kr/h, ger 30kkr för arbetet.

Materialet, hur mycket delar utöver hydroforen är det vi pratar om? En handfull kopplingar, något rör?
Det känns som jag tar i om jag säger 10kkr.

Men jag jobbar inte med detta,och våra siffror är rätt långt från varandra, så därav min fråga då jag gärna vill förstå vad som skiljer sig.

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Har Du fler goda tips😂
Gas går bra, bara man sörjer för god ventilation och använde friskluftsmask.
Gasen bränner bort galven, så man behöver inte slipa.
Gasen är oxå bra för att känna på/läsa av materialet, man ser var det är tunnt eller tjockare.

Ja, jag har svetsat hydrofor med gas och en massa annat galvat.

• Gilla
Bjober och 2 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Gasen är oxå bra för att känna på/läsa av materialet, man ser var det är tunnt eller tjockare.

Jadu @Christer G.V. .
Du kanske ska vara lite mer säker på din sak, innan du dumförklarar folk för okunnskap😄

GK100 GK100 skrev:
Man kommer nog inte ifrån att din beräkning ligger i högre delen av skalan. Om TS lagar eller kör med en tank en tid och tar det lugnt och sätter sig in i vad som krävs för jobbet och mer detaljerat beskriver och begär vad som ska göras kommer det bli en nöjd kund.
Absolut. Men riktigt så tolkade inte jag frågan. Frågan var väl mer vad det hamnar på om man ringer en rörmokare och ber om en offert för fast pris.
Inte vad det kostar om han sätter sig och letar efter bästa priser på tankar, material och förhandlar med flera olika firmor.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Om jag jämför med mitt värmepumpsbyte så känns det som ett jobb som borde ta en dag för två man, och då är man två främst för att baxa åbäket på plats.
Så spontant känns tre mandagar generöst. 1250kr/h, ger 30kkr för arbetet.

Materialet, hur mycket delar utöver hydroforen är det vi pratar om? En handfull kopplingar, något rör?
Det känns som jag tar i om jag säger 10kkr.

Men jag jobbar inte med detta,och våra siffror är rätt långt från varandra, så därav min fråga då jag gärna vill förstå vad som skiljer sig.
Men, som sagt, vad ligger dina siffror på då?

A AG A skrev:
Men, som sagt, vad ligger dina siffror på då?
Jag tyckte du fick de där.
40+30+10k, dvs 80k generöst räknat.

Jag tyckte du fick de där.
40+30+10k, dvs 80k generöst räknat.
Tack!
Förhoppningsvis får vi höra vad offerterna säger.
Kanske skulle vi satsa en slant...är du med?😄

• Haha
13th Marine
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:

Är det inte enklare, billigare och bättre att borra och sätta in en bult och mutter om man ska göra en tillfällig reparation istället för att byta de bytesmogna hydroforerna?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fins det ett genomgående hål redan så är säkert flera på gång och kommer att visa sig sinom tid, att plugga eller att svetsa igen hålet så köper man sig lite tid, tills det börja spruta på någon annan del av hydroforen, plugga dem och det snart rinner på ytterligare ställen, men till slut måste alltihop ändå bytas.

Brukr vara ganska tjockt gods i hydroforer.

Borra, gänga och dra i en skruv med Loctite.

Höj avgiften med 100:- / hushåll / månad tills ni har pengen för byte.

Köp en hel kartong m6 skruv så kan ni laga måååånga por-hål.

• Gilla
  • Haha
AG A och 1 till
  • Laddar…
Tjock plåt när de är nya möjligen........det blir väldigt sällan porer genom kärnfrisk plåt. Porer uppstår ju när plåten rostat så pass och blivit tunnare och till slut så tunt att det bryter igenom materialet.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.