I ivp skrev:
Det är lite blandat med villor, bostadsrätter och lägenheter. Ca 100 personer skulle jag gissa på, vi gör av med ca 15m3 per dag i snitt.
Det verkar som om du "blev ledsen" över vad det troligtvis kommer att kosta.
Men kolla vad @Dilato skriver. Det innerbär isåfall en engångskostnad på 2-3kkr/hushåll. Det är i det närmsta försumbart, om det slås ut på runt 40år.

Om ni väljer att byta så tycker jag det är lämpligt att byta båda samtidigt. Arbetskostnaden kommer ju inte vara så stor skillnad på. Det som blir dyrare är ju den extra hydroforen.

• Gilla
ivp
  • Laddar…
Sen med tanke på en del förslag här så innebär ju inte en liten por att plåten är kärnfrisk i övrigt......En por på det där viset innebär ju oftast att det troligen är mycket värre på insidan och en liten por bara är toppen på ett isberg. Nu är det ju inget jättetryck på dylika men att bara täta poren hjälper nog ganska lite i längden.

• Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Det verkar som om du "blev ledsen" över vad det troligtvis kommer att kosta.
Men kolla vad @Dilato skriver. Det innerbär isåfall en engångskostnad på 2-3kkr/hushåll. Det är i det närmsta försumbart, om det slås ut på runt 40år.
Jo 200-300kkr är lite svettigt för en samfällighet i vår storlek. Vi får katastrofal ränta hos banken eftersom vi inte har någon säkerhet. 100pers är 40 hushåll typ, det är inte alla som fixar en engångs utgift på 7.500:- Nåväl det kostar vad det kostar och så får vi lösa det på bästa sätt i styrelsen. Jag hade hoppats på att kunna betala av lånet i år inte utöka, därav ledsen smiley.

MultiMan
Finns det inga undansatta pengar för reparationer? Är föreningen helt ny?

Edit: Vägsamfälligheten jag är med i har iaf runt 40' trots bara 8 hushåll. Det var betydligt mer tidigare men för 2 år sedan fixade vi en del med vägen. Inga extra kostnader för hushållen.

• Gilla
AG A
  • Laddar…
I ivp skrev:
Jo 200-300kkr är lite svettigt för en samfällighet i vår storlek. Vi får katastrofal ränta hos banken eftersom vi inte har någon säkerhet. 100pers är 40 hushåll typ, det är inte alla som fixar en engångs utgift på 7.500:- Nåväl det kostar vad det kostar och så får vi lösa det på bästa sätt i styrelsen. Jag hade hoppats på att kunna betala av lånet i år inte utöka, därav ledsen smiley.
Om ni kan få tag på någon vettig allmänkunnig tex rörmokare, mekaniker som öppnar luckan och gör en bedömning av läget bör det sen gå att tillfälligt laga med urborrning och igängning av lämplig plugg, skruv. Så kan ni enkelt ordna en respit och kan gå igenom olika lösningar framåt i lugn och ro.

Det bör hålla ganska länge så om nu tillståndet är någorlunda på kärlet. Undvik allt vad klet med tex kemisk metall osv heter. Svårast är nog att hitta rätt person för detta i nutid. Annars kan ni ju köra med en tank det är inga större problem med det heller så länge.

• Gilla
ivp
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Finns det inga undansatta pengar för reparationer? Är föreningen helt ny?

Edit: Vägsamfälligheten jag är med i har iaf runt 40' trots bara 8 hushåll. Det var betydligt mer tidigare men för 2 år sedan fixade vi en del med vägen. Inga extra kostnader för hushållen.
Precis som du själv säger, reparationsfonden går upp och ner beroende på vilka oförutsägbara reparationer man haft de senaste åren. Nåväl, tänkte inte att det här skulle bli en tråd om hur vi fondererar utan om vad man kan göra med den läckande hydroforen och hur mycket det kostar.

S Stefan1972 skrev:
Sen med tanke på en del förslag här så innebär ju inte en liten por att plåten är kärnfrisk i övrigt......En por på det där viset innebär ju oftast att det troligen är mycket värre på insidan och en liten por bara är toppen på ett isberg. Nu är det ju inget jättetryck på dylika men att bara täta poren hjälper nog ganska lite i längden.
Håller med, det verkar vara konsensus i tråden om att det är läge byta inte laga.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
A AG A skrev:
Någonstans 200-300kkr skulle jag tro.
Vill du bryta ner priset?
Hydrofor, kringmaterial och arbete tänker jag på då.

I ivp skrev:
Håller med, det verkar vara konsensus i tråden om att det är läge byta inte laga.
Du kan gott laga för att få lite tid det är inga problem med det. Eller köra med en tank det går också fint.

Söker du på hydrofor i din storlek är prisbilden utan att gå mot lägsta ca: 40 kkr för en tank. Jobbet att byta är i sig enkelt så är ni lite kalla och undersöker allt några varv ska det inte behöva bli så blodigt. Det bör kunna landa väl under 200 kkr. Du får vara lite bättre inköpare/kravställare så du inte hamnar där många trådar på forumet brukar stå och stampa med vansinnespriser för ingenting.

• Gilla
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Vill du bryta ner priset?
Hydrofor, kringmaterial och arbete tänker jag på då.
Jag har räknat:
En hydrofortank på 1,5m3. 40-50kkr.
Arbete, installation, samt bortttagande av det gamla. 100kkr
Kringmaterial, resor, och diverse annat ca. 50kkr.
Totalt omkring 250kkr

A AG A skrev:
Jag har räknat:
En hydrofortank på 1,5m3. 40-50kkr.
Arbete, installation, samt bortttagande av det gamla. 100kkr
Kringmaterial, resor, och diverse annat ca. 50kkr.
Totalt omkring 250kkr
Tack!

Spontant tycker jag det låter som väldigt mycket arbete och kringmaterial för att byta ut en hydrofor.
Låt oss säga att rörisen tar 1250kr i timmen inkl moms, det skulle innebära 2v arbete, eller 1v för två man. Vad är det som skulle göra att det tar mycket längre än en dag?
De som bytte min värmepump var två under en dag, men då inkluderade det lite omdragning av rör.

Även materialet tycker jag låter högt, vad är för det delar som gör att priset sticker iväg så?

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Tack!

Spontant tycker jag det låter som väldigt mycket arbete och kringmaterial för att byta ut en hydrofor.
Låt oss säga att rörisen tar 1250kr i timmen inkl moms, det skulle innebära 2v arbete, eller 1v för två man. Vad är det som skulle göra att det tar mycket längre än en dag?
De som bytte min värmepump var två under en dag, men då inkluderade det lite omdragning av rör.

Även materialet tycker jag låter högt, vad är för det delar som gör att priset sticker iväg så?
Jag förstår din tanke. Men enligt min erfarenhet sticker alltid priserna iväg när det gäller arbeten av detta slag. Dessutom är det en samfällighet/förening som ska faktureras, vilket också får det att bli lite dyrare, av någon anledning. För det sista efterfrågade TS ett fast pris, vilket också ger lite pålägg.
Men som du märkte blev min uträkning ca 250kkr. Men jag skrev 200-300kkr som kostnadsförslag. Vilket innebär att det inte behöver bli fullt så mycket arbete och kringmaterial.

A AG A skrev:
Jag förstår din tanke. Men enligt min erfarenhet sticker alltid priserna iväg när det gäller arbeten av detta slag. Dessutom är det en samfällighet/förening som ska faktureras, vilket också får det att bli lite dyrare, av någon anledning. För det sista efterfrågade TS ett fast pris, vilket också ger lite pålägg.
Men som du märkte blev min uträkning ca 250kkr. Men jag skrev 200-300kkr som kostnadsförslag. Vilket innebär att det inte behöver bli fullt så mycket arbete och kringmaterial.
Det var just eftersom det skiljde sig så pass mycket från vad jag själv hade förväntat mig som jag frågade, ifall jag missat något moment eller någon kraftigt fördyrande del.

Men det är väl bara för TS att begära in en näve offerter och så får vi hoppas att vi får ta del av resultatet =)

Jag skulle laga med skruv/packning eller svets. Band runt med packning bakom är oxå en lösning.
Kemisk metall funkar till mycket, men inte på utsidan av en trycksatt tank.
Sen ta upp detta på årsmötet, att det är ett kommande problem som måste lösas och betalas på ett eller annat sätt.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.