A
Om man har en grupp avsäkrad på 10A.

Hur lång kan en kabel som är:

0,75mm2
1,0mm2
1,5mm2

vara utan att det blir brandrisk/överbelastning.

• Gilla
Purrl och 1 till
  • Laddar…
tommib
Ladda ner ElDim och kolla

https://sourceforge.net/projects/eldim/

Jag hoppas nu att du pratar om en förlängningssladd. Minsta dimension som är ok att förlägga fast är 1,5kvmm.

Du måste ta hänsyn till tänkt effektuttag och utlösningsvillkor, det räcker inte med att ange kabelarean.

• Gilla
tompaah7503 och 2 till
  • Laddar…
Risken för överbelastning och brand ökar inte med längden på kabeln om du inte har den tätt hoprullad. Är det lång kabel och hög effekt på maskinen du kör kan den tappa ork därför att spänningsfallet blir stort.

• Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
tommib
Nja.... i den matade änden ökar risken för brand i och med att utlösningsvillkoret kanske inte uppfylls vid kortslutning.

I sladden så är det rätt.

• Gilla
Knutte_ och 1 till
  • Laddar…
Nja Tommib, kortslutningsströmmen kommer att minska och därmed risk för brand men säkringen kommer att lösa för överbelastning i stället.

Har man 23 ohm i sladden så löser aldrig säkringen och en 1,5 mm2 kabel kommer aldrig att bl farligt varm trots det är kortslutning i borteränden.
Men det blir ju fara för person om det är kortslutning mot skyddsjord.

Protte

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Utlösningsvillkoret har väl att göra med att eventuella jordade delar av apparaten inte skall bli spänningsförande under en längre tid. Om kabeln skulle vara så lång att säkringen inte ens löser termiskt vid kortsluten kabel så är det väl inte fråga om överbelastning och därmed ingen brandrisk. Såvida vi inte talar om brandrisk på grund av gnistor.

Det finns goda skäl att inte ha en för klen och lång kabel, och eldim är bra till att undersöka detta. Men skyddet mot brand och överbelastning är ett annat skydd än skyddet mot kortslutning.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
A
Ja, Jag förstår också att det inte skall användas i fast installation. Men exempelvis om jag har en skarvsladd på 25m. Ganska normal längd kopplad till ett eluttag avsäkrat med 10A. Sladden är 3g1mm2. Finns det möjlighet att överbelasta den innan säkringen löser? Tar det som exempel eftersom jag har en just sådan skarvsladd för utomhusbruk. Och om jag dessutom kopplar ihop 2 st, 50m är jag illa ute om något skulle gå snett? Detta har jag gjort många gånger då jag exempelvis kört med Grästrimmer.

-Tack för de utförliga svaren ni tar er tid och ger! Det är nöjet med Byggahus!:cool:

Som sagt, om du kopplar ihop två skarvsladdar till 50m. Så överbelastar du inte själva kabeln. Men det kan bli farligt om du får kortslutning mot jord i en apparat som du står och håller i. Då finns det risk att säkringen inte löser ut direkt. Och din apparat blir då spänningsförande med ca. halva nätspänningen, ev under flera sekunder till säkringen till slut löser ut.

Kabelns längd gör att kortslutningsströmmen blir för låg för att säkringen skall lösa ut snabbt.

En skarvsladd på 1 kvmm kan bli överbelastad om den läggs dåligt så att den inte får kylning. Ett direkt farligt sätt att använda en sådan kabel är om den är upprullad när du belastar den. Men då räcker det med några meter kabel, längden spelar inte så stor roll, annat än att risken för att en lång kabel skall vara dåligt utrullad givetvis är högre än för en kort kabel.

• Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
VikStri skrev:
Ja, Jag förstår också att det inte skall användas i fast installation. Men exempelvis om jag har en skarvsladd på 25m. Ganska normal längd kopplad till ett eluttag avsäkrat med 10A. Sladden är 3g1mm2. Finns det möjlighet att överbelasta den innan säkringen löser? Tar det som exempel eftersom jag har en just sådan skarvsladd för utomhusbruk. Och om jag dessutom kopplar ihop 2 st, 50m är jag illa ute om något skulle gå snett? Detta har jag gjort många gånger då jag exempelvis kört med Grästrimmer.
Du har sannolikt ytterligare två säkerhetsfunktioner:

1. Din grästrimmer lär vara dubbelisolerad om den är från de tre senaste decennierna i alla fall. Därmed kan inte situationen med strömförande hölje inträffa.
2. Du bör ha en jordfelsbrytare som ändå skulle bryta strömmen om höljet blir strömförande och du får strömgenomgång vid beröring.

I praktiken är alltså enda problemet med en lång skarvkabel spänningsfallet, dvs att maskinen fungerar dåligt. Däremot är det dåligt om du verkligen kopplar in en apparat som är skyddsjordad, samt inte har jordfelsbrytare.

• Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
prototypen skrev:
Har man 23 ohm i sladden så löser aldrig säkringen och en 1,5 mm2 kabel kommer aldrig att bl farligt varm trots det är kortslutning i borteränden.
Protte
Jag får det till att 23 ohm i en 1,5 mm² skarvsladd innebär att den är 1000 m lång. Är det någon som kan sätta ihop några skarvsladdar och kontrollmäta? Jag har inte så många skarvsladdar.

• Gilla
larsbj och 1 till
  • Laddar…
Räcker nog md den teoretiska "provningen".

I andra sammanhang har jag varit med om att vi var tvungna att verifiera system med många km fiber mellan enheterna. Det ingick att verifiera att enheterna kunde kompensera bort fördröjningen med precision i pico sekundsklass, adaptivt. Om fibern blir lite varmare så ändras längden och kompenseringen måste räknas om. Stora rullar med fiber i klimatskåp för att kunna ändra temp. Jag såg aldrig hur stora rullarna var, de och skåpen stod i en annan byggnad.

hempularen skrev:
En skarvsladd på 1 kvmm kan bli överbelastad om den läggs dåligt så att den inte får kylning. Ett direkt farligt sätt att använda en sådan kabel är om den är upprullad när du belastar den. Men då räcker det med några meter kabel, längden spelar inte så stor roll, annat än att risken för att en lång kabel skall vara dåligt utrullad givetvis är högre än för en kort kabel.
Det kan hända den bäste. Jag vill i alla fall tro det eftersom det hänt mig... ;) Skulle göra något i hallen, frun ropar "Diskmaskinen har stannat!!!". Just det, innan köksrenoveringen så var ju uppdelningen på grupper inte så logisk. River snabbt fram en 15m sladdvinda som jag inte använt än, drar ur tre meter eller så och pluggar in i närmaste uttag som har ström. Krisen avvärjd snabbt och lätt. Återgår till det jag egentligen håller på med. Efter några minuter så hör jag återigen "Diskmaskinen har laggt av igen!!!"...

När jag rullar ut kabeln ur vindan så är den så varm att den närmast rinner ur... :o Hurra för termosäkringar.

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
tommib
prototypen skrev:
Nja Tommib, kortslutningsströmmen kommer att minska och därmed risk för brand men säkringen kommer att lösa för överbelastning i stället.

Protte
Om kortslutningsströmmen går ner till 8A på en 10A säkring så kommer den säkringen aldrig lösa, varken magnetiskt eller termiskt. Däremot utvecklar en kortslutning på 8A en rätt bra effekt även om det blir spänningsfall i kabeln. Därmed kan det börja brinna i kortslutningspunkten. Från första posten framgick inte att det var en grästrimmer som skulle användas. Det kunde lika gärna varit en vattenpump i ett uthus eller en vinsch till linbana...

Avemo skrev:
Jag får det till att 23 ohm i en 1,5 mm² skarvsladd innebär att den är 1000 m lång. Är det någon som kan sätta ihop några skarvsladdar och kontrollmäta? Jag har inte så många skarvsladdar.
Det lär bli betydligt mer än 23 ohm pga alla skarvar. Det lär väl bli mellan 20 och 40 skarvar?

Mikael_L
lars_stefan_axelsson skrev:
Det kan hända den bäste. Jag vill i alla fall tro det eftersom det hänt mig... ;) Skulle göra något i hallen, frun ropar "Diskmaskinen har stannat!!!". Just det, innan köksrenoveringen så var ju uppdelningen på grupper inte så logisk. River snabbt fram en 15m sladdvinda som jag inte använt än, drar ur tre meter eller så och pluggar in i närmaste uttag som har ström. Krisen avvärjd snabbt och lätt. Återgår till det jag egentligen håller på med. Efter några minuter så hör jag återigen "Diskmaskinen har laggt av igen!!!"...

När jag rullar ut kabeln ur vindan så är den så varm att den närmast rinner ur... :o Hurra för termosäkringar.
Ja man ska inte underskatta förlusteffekterna. Det blir ca 0,25W/meter vid 10A i en 1,5mm[SUP]2[/SUP] kabel. Låter inte mycket, men en 25 meters rulle genererar då drygt 6W och är det knappt någon kylning så blir det rätt varmt i de inre kabelvarven.

Och sen är det inte heller ovanligt med 1mm[SUP]2[/SUP] och t.o.m 0,75[SUP]2[/SUP] förlängningskablar, = mycket varmare.
Om jag inte missminner mig är det dock förbjudet att ha under 1mm[SUP]2[/SUP] om förlängningskabeln är typ mer än 2 meter lång. Dock ser man ju ibland hur en massa korta förlängningsgrendosor är seriekopplade i en lång rad. Ofta är det dock inte några 10A då, men men ... :|

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.