26 775 läst ·
34 svar
27k läst
34 svar
Hur lång kabel kan man dra utan märkbart spänningsfall
Bara en tanke:pefo skrev:1400m, då kommer du nog billigare undan med AKKJ. 4x50mm2 kostar tex hos LL Elprodukter ~75kr/m och motsvarar 4x35mm2 koppar. Går sökert att få ner priset ytterligare med tanke på den kvantitet du ska ha.
Vid närmare eftertanke klarar du dej nog med 3x50 för ~50kr/m eftersom du kan ha jordtaget i närheten av stugan.
AAKJ 3x50 har en impedans vid jordslutning på 2,1 mOhm per meter, dvs 2,8 Ohm på 1400 meter. Kanske lite mycket men någon med linjebyggnadskunskaper kan säkert reda ut saken!![]()
(Om man utgår från att han kan skaffa sig billiga kablar)
Borde man inte kunna parralellkoppla två kablar som har 2,8Ohm per kabel och då få en kabel som har 1.4 Ohm resistans?
Kanske inte så användbart förslag
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
kan ankor läsa, nä men sjökaptener.
Borde man inte kunna parralellkoppla två kablar som har 2,8Ohm per kabel och då få en kabel som har 1.4 Ohm resistans?
Det är nog billigare med en kabel med dubbel area.
Protte
Borde man inte kunna parralellkoppla två kablar som har 2,8Ohm per kabel och då få en kabel som har 1.4 Ohm resistans?
Det är nog billigare med en kabel med dubbel area.
Protte
Du får dra ut din egen serviskabel, dock måste behöriginstallatör lämna in papper på att kabeln är ok.
Sedan är det väl krav på TN-S system i sverige i dag (förutom i gatubelysningsanläggningar).
Då skulle jag nog föredra en SE-N1XV 5G35 med ett 16A abonnemang hos dig. Alternativt en 4G35 och enfas abonnemang.
Sedan är det väl krav på TN-S system i sverige i dag (förutom i gatubelysningsanläggningar).
Då skulle jag nog föredra en SE-N1XV 5G35 med ett 16A abonnemang hos dig. Alternativt en 4G35 och enfas abonnemang.
Hur påverkar sneda belastningar mellan faserna och det långa avståndet till trafons jordade nollpunkt och den "nolla" som du får vid jordtaget.
Jag tänker på skillnaden i "motståndet" för faserna, genom kabeln,mellan trafon och förbrukaren och nollans "motstånd" genom marken till trafon.
Åtminstone i mina trakter är markens konduktivitet så låg att problem skulle uppstå.
Särjordning i elinstallationer är så vitt jag vet förbjuden sedan nån gång på 60-talet.
Jag har aldrig sett att man använt treledare efter transformatorn i Sverige däremot i vissa länder där man har trefas 220 volt, Däremot behöver man naturligtvis ingen "nolla" före trafon.
Jag tänker på skillnaden i "motståndet" för faserna, genom kabeln,mellan trafon och förbrukaren och nollans "motstånd" genom marken till trafon.
Åtminstone i mina trakter är markens konduktivitet så låg att problem skulle uppstå.
Särjordning i elinstallationer är så vitt jag vet förbjuden sedan nån gång på 60-talet.
Jag har aldrig sett att man använt treledare efter transformatorn i Sverige däremot i vissa länder där man har trefas 220 volt, Däremot behöver man naturligtvis ingen "nolla" före trafon.
Det är inte godkänt att ha treledarsystem på lågspånningsidan. måste vara så att vissa här har läst på dåligt om sina egna anläggningar. Som elmont skriver så finns det inte treledarsystem på lågspänningsnäten i sverige.
Jag har säkert fel eftersom jag inte varit uppe i stolpen och sett hur det är ihopkopplat på nära håll. Förutom de tre fasledarna så sitter det då säkert en PEN ledare nånstans för ledningen mellan transformator och sista stolpen ser ut att vara av nyare årgång. Anläggningen i övrigt är dock från Hedenhös tid och med tanke på hur det ser ut i elskåpet så kan vad som helst finnas. Men det lär väl ge sig när elbolaget får tummen ur och vi får det nya elskåpet inkopplat.
Om man nu läser SS 436 40 00, under punkt 312, samt följer potentialutjämningsstandarden. Så klarnar det varför man skall ha TN-S servis.
Nu är alla nätägare inte med på detta, utan bygger av gammal vana TN-C.
"Måste du ha femledare ?"
Nu är alla nätägare inte med på detta, utan bygger av gammal vana TN-C.
"Måste du ha femledare ?"
Om man, rent hypotetiskt, skulle vilja ha en tre-ledar servisledning och koppla jord och nolla på eget jordtag. Måste man inte se till att jorden är snabbare än nollan då? Strömmen tar ju snabbaste vägen. Jag menar, så den inte väljer att gå via neutralen. Hur gör man då?
Man ska inte göra så för den jord nolla man får har för dåligt samband med trafon och den verkliga nollan, så din fråga är rent hypotetisk och kan aldrig bli aktuell och därmed helt ointressant att besvara.