2 712 läst ·
10 svar
3k läst
10 svar
Får 4st RK 10mm² plats i 25mm flexslang?
Jag skulle säga att det lär bli tight. Men går nog kortare sträckor.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Är du tvungen att använda TN-C då? (Det krävs endast ifall matad elcentral har utgående TN-C-ledningar som inte kan bytas i detta nu).
Om TN-S fungerar så kanske du kan använda 5G6 mm²?
Annars skulle 6 mm² till fasledarna och 10 mm² till PEN fungera.
Det beror på om 6 mm² fungerar dimensioneringsmässigt.
Om TN-S fungerar så kanske du kan använda 5G6 mm²?
Annars skulle 6 mm² till fasledarna och 10 mm² till PEN fungera.
Det beror på om 6 mm² fungerar dimensioneringsmässigt.
Detta är innan nollan tas ut så TN-C är det som gäller.
Det är rör mellan ute skåpet och elcentralen som ska dras en annan väg då röret blir för kort, det gamla sitter med 10mm² så tänker ersätta med samma.
Även om det endast är avsäkrat till 16A och det inte finns några direkt planer på att säkre upp högre än 25A så tänker jag använda 10mm².
Kanske lika bra att köpa 32mm flexrör istället.
Det är rör mellan ute skåpet och elcentralen som ska dras en annan väg då röret blir för kort, det gamla sitter med 10mm² så tänker ersätta med samma.
Även om det endast är avsäkrat till 16A och det inte finns några direkt planer på att säkre upp högre än 25A så tänker jag använda 10mm².
Kanske lika bra att köpa 32mm flexrör istället.
Beror på hur mycket böjar du har men kan du lika enkelt få dit ett 32mm så är det ju såklart att föredra.F fixarpelle skrev:Detta är innan nollan tas ut så TN-C är det som gäller.
Det är rör mellan ute skåpet och elcentralen som ska dras en annan väg då röret blir för kort, det gamla sitter med 10mm² så tänker ersätta med samma.
Även om det endast är avsäkrat till 16A och det inte finns några direkt planer på att säkre upp högre än 25A så tänker jag använda 10mm².
Kanske lika bra att köpa 32mm flexrör istället.
Går det att lösa anslutningsmässigt är det inget som hindrar dig från att gå över till TN-S redan men du har kanske en mängd centraler som sitter efter som i så fall behöver kopplas om.
Annars hade nog de flesta satsat på 5x6 här men det är ju bara du Tråd skapare som kan förutsättningarna.
Då drar jag ett 25mm flexrör och går ner till 6mm² och övergår till TN-S vid jordanslutningen i ute skåpet.E El-Löken66 skrev:Beror på hur mycket böjar du har men kan du lika enkelt få dit ett 32mm så är det ju såklart att föredra.
Går det att lösa anslutningsmässigt är det inget som hindrar dig från att gå över till TN-S redan men du har kanske en mängd centraler som sitter efter som i så fall behöver kopplas om.
Annars hade nog de flesta satsat på 5x6 här men det är ju bara du Tråd skapare som kan förutsättningarna.
Klicka här för att svara
