Får 4st RK 10mm² plats i 25mm flexslang?
 
Invändig diameter är strax under 20 mm på slangen och rk 10 är runt 6,5. Kan gå, men blir riktigt tight.
 
  • Gilla
MH1001
  • Laddar…
Ska inte vara några problem
 
Jag skulle säga att det lär bli tight. Men går nog kortare sträckor.
 
Inga problem OM du inte har många och tvära böjar. Är det en matning och du vill köra med en penledare?
 
E
E elmont skrev:
Inga problem OM du inte har många och tvära böjar. Är det en matning och du vill köra med en penledare?
Avsäkring? 3x6+10?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
E elmont skrev:
Inga problem OM du inte har många och tvära böjar. Är det en matning och du vill köra med en penledare?
Ja det är matning till central 3+1 TN-C och inte speciellt långt.
Var lite osäker på vad som får plats i flexrör 25mm då dom ar mindre invändigt än VP-rör.
 
Är du tvungen att använda TN-C då? (Det krävs endast ifall matad elcentral har utgående TN-C-ledningar som inte kan bytas i detta nu).
Om TN-S fungerar så kanske du kan använda 5G6 mm²?
Annars skulle 6 mm² till fasledarna och 10 mm² till PEN fungera.
Det beror på om 6 mm² fungerar dimensioneringsmässigt.
 
Detta är innan nollan tas ut så TN-C är det som gäller.
Det är rör mellan ute skåpet och elcentralen som ska dras en annan väg då röret blir för kort, det gamla sitter med 10mm² så tänker ersätta med samma.
Även om det endast är avsäkrat till 16A och det inte finns några direkt planer på att säkre upp högre än 25A så tänker jag använda 10mm².
Kanske lika bra att köpa 32mm flexrör istället.
 
E
F fixarpelle skrev:
Detta är innan nollan tas ut så TN-C är det som gäller.
Det är rör mellan ute skåpet och elcentralen som ska dras en annan väg då röret blir för kort, det gamla sitter med 10mm² så tänker ersätta med samma.
Även om det endast är avsäkrat till 16A och det inte finns några direkt planer på att säkre upp högre än 25A så tänker jag använda 10mm².
Kanske lika bra att köpa 32mm flexrör istället.
Beror på hur mycket böjar du har men kan du lika enkelt få dit ett 32mm så är det ju såklart att föredra.

Går det att lösa anslutningsmässigt är det inget som hindrar dig från att gå över till TN-S redan men du har kanske en mängd centraler som sitter efter som i så fall behöver kopplas om.

Annars hade nog de flesta satsat på 5x6 här men det är ju bara du Tråd skapare som kan förutsättningarna.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Beror på hur mycket böjar du har men kan du lika enkelt få dit ett 32mm så är det ju såklart att föredra.

Går det att lösa anslutningsmässigt är det inget som hindrar dig från att gå över till TN-S redan men du har kanske en mängd centraler som sitter efter som i så fall behöver kopplas om.

Annars hade nog de flesta satsat på 5x6 här men det är ju bara du Tråd skapare som kan förutsättningarna.
Då drar jag ett 25mm flexrör och går ner till 6mm² och övergår till TN-S vid jordanslutningen i ute skåpet.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.