P
I höstas köpte jag ett äldre fritidshus i mellersta delen av landet. Det är ett 1,5-våningshus med kakelugn, kallvind och öppen krypgrund där en fjärdedel är källare. Byggd runt 30-talet tror jag.

Billigt blev det då huset är slitet. Tidigare har det nog tagits omhand på ett någorlunda sätt men senaste ägaren lät det stå orört i ca 2-3 år.

Största problemet just nu är (eller har varit) grunden. Blindbottnar har mörknat och ramlat ned. Viss röta även på bjälkarna i källaren. Aningen svajiga golv på vissa ställen.

Utöver det är listan är lång av saker som behöver göras

Nu vet jag att det kostar både tid och pengar att fixa gamla hus, så det får ta sin tid.
Men, jag är i valet och kvalet om jag ska slänga upp en liten gäststuga på tomten så att jag kan bo lite mer ordentligt när jag är på plats och fixar. Det kommer rent ekonomiskt göra att starten av renoveringen får vänta mycket längre.

Eller så river jag golven, ser till att balkar blir bytta/förstärkta och att fuktproblemet hanteras. Sen först fokusera på sovrum och kök så att de blir mer beboeliga. Nackdelen blir att det kommer ta längre tid eftersom jag inte kommer kunna vara på plats lika ofta och länge.

Hur hade ni gjort?

Jag hade köpt en billig husvagn och ställt upp vid huset, där har du (och eventuell familj) sovmöjligheter, enklare matlagning, samt toa.
Äldre husvagnar (så länge de inte är fuktskadade) behåller sitt värde, så du kan förmodligen sälja den för en hyfsad peng när huset är beboeligt igen.

• Gilla
Bono_R
  • Laddar…
Hej,
Vi har kört med en halvgammal husvagn under vårt stugbygge. Kompletterat med en campingdusch och en soldusch har vi haft helt ok standard. Nu kommer vi behålla vagnen eftersom vi brukar rulla med den på sommaren men vi skulle fått igen pengarna vid en försäljning.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
P
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jag hade köpt en billig husvagn och ställt upp vid huset, där har du (och eventuell familj) sovmöjligheter, enklare matlagning, samt toa.
Äldre husvagnar (så länge de inte är fuktskadade) behåller sitt värde, så du kan förmodligen sälja den för en hyfsad peng när huset är beboeligt igen.
Det var ju ett väldigt enkelt, men genialiskt, sätt att lösa det hela. Hade nog aldrig kommit på tanken med husvagn måste jag ärligt säga…

Det enda jag skulle oroa mig för att den blir stulen då tomten ligger bredvid en väg och lite ensligt. Men man kan ju alltid ta bort hjulen och palla upp den.

P
M Mseli skrev:
Hej,
Vi har kört med en halvgammal husvagn under vårt stugbygge. Kompletterat med en campingdusch och en soldusch har vi haft helt ok standard. Nu kommer vi behålla vagnen eftersom vi brukar rulla med den på sommaren men vi skulle fått igen pengarna vid en försäljning.
Det verkar vara vanligare än jag trodde med husvagn under renoveringar/byggen
Och som du skriver, man kan ju åka runt med den lite då och då också.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.