Hej!
Vi skall lägga ett papptak (shingel) och det känns i det stora hela rätt hanterbart.
Vårt hus är en tillbyggd västkuststuga på ca 100 m2, takytan är ca 135 m2. Huskroppen är uppdelad i två sektioner som är förskjutna i förhållande till varandra, det gör att man inte kan lägga raka våder tvärs över.
Det skall först läggas på underlagspapp och sedan shingel.
Är det någon som har tips på hur man gör för att få bästa möjliga resultat? Kanske någon har tips på någon instruktonsfilm?
Vi skall lägga ett papptak (shingel) och det känns i det stora hela rätt hanterbart.
Vårt hus är en tillbyggd västkuststuga på ca 100 m2, takytan är ca 135 m2. Huskroppen är uppdelad i två sektioner som är förskjutna i förhållande till varandra, det gör att man inte kan lägga raka våder tvärs över.
Det skall först läggas på underlagspapp och sedan shingel.
Är det någon som har tips på hur man gör för att få bästa möjliga resultat? Kanske någon har tips på någon instruktonsfilm?
Besserwisser
· östergötland
· 2 658 inlägg
Jag har aldrig lagt något sådant..,men massa annat...
Först fotplåt
sedan hade jag mätt mig ner baklänges från den övre kanten.. i värsta fall skurit i takfoten på den nedre halvan för att få en rak linje hela vägen..
Snörslå ut alla överkanten på shingelplattorna
Först fotplåt
sedan hade jag mätt mig ner baklänges från den övre kanten.. i värsta fall skurit i takfoten på den nedre halvan för att få en rak linje hela vägen..
Snörslå ut alla överkanten på shingelplattorna
Produkter som diskuteras: "Snörslå"
Snörslå & krita
Snörslå och krita är verktyg som ofta används i byggindustrin för att mäta och markera långa, raka linjer över stora ytor. Med hjälp av en sträng, kallad en linje eller snörslå, som är täckt med krita, kan du skapa en rak, synlig linje
Läs mer
Hej!
Tack för snabb respons. Ja, det låter vettigt. Hoppas kunna hitta underlagspapp som är ungefär lika bred som förskjutningen för att slippa skära så mycket.
Må gott
Peter
Tack för snabb respons. Ja, det låter vettigt. Hoppas kunna hitta underlagspapp som är ungefär lika bred som förskjutningen för att slippa skära så mycket.
Må gott
Peter
Jag hade börjat på den lägre fotplåten, höger til vänster. Rad för rad tills jag kunnat forsatt ut över nästa fotplåt. Sedan hade jag renskurit eventuellt överhäng längs den övre fotplåten.
Enligt min erfarenhet så är inte överkanten på shinglen helt hundra lika. Så ideen m måttning å snörslag tror inte jag fungerar.
Enligt min erfarenhet så är inte överkanten på shinglen helt hundra lika. Så ideen m måttning å snörslag tror inte jag fungerar.
Hej!Mikipedia skrev:
Jag hade börjat på den lägre fotplåten, höger til vänster. Rad för rad tills jag kunnat forsatt ut över nästa fotplåt. Sedan hade jag renskurit eventuellt överhäng längs den övre fotplåten.
Ok. Tackar för din tanke. I första skedet är det underlagspappen som jag är osäker på hur jag skall hantera och därefter kommer utmaningen med shingel. Vi får väl se hur det går
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Lägga fog som stelnar mellan smågatsten i efterhand, tips?
Trädgård allmänt -
Hur gör man där taket byter vinkel när man skall lägga plåttak
Tak & Vind -
Hur nära rökröret kan jag lägga golvet?
Byggmaterial & Byggteknik -
Höjda ROT avdraget, kan man senarelägga faktura?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Lägga om platt "papptak" med invändiga brunnar
Tak & Vind