Har en öppen spis med en installerad kassett från roslagsspisen och nu kan man helt plötsligt inte öppna spjället i skorstenen längre. Man kan vrida på handtaget men den vill inte fastna i upprätt läge (öppet spjäll) den bara trillar tillbaks till stängt läge. Det är en liten öppning i spjället vilket gjort att man ändå har kunnat elda de senaste två dagarna, bara det att man får gå långsamt fram så att suget hinner byggas upp. Men jag vet att man inte kan köra så här en längre tid.
Har försökt lysa in med ficklampa men kan inte se vad felet är därifrån. Tror ni man kan sätta någon metallpinne som för att hålla uppe den inifrån eller måste man knacka upp murstocken och lösa det därifrån?
Någon som varit med om något liknande? Det är ett vridspjäll för övrigt!
Har försökt lysa in med ficklampa men kan inte se vad felet är därifrån. Tror ni man kan sätta någon metallpinne som för att hålla uppe den inifrån eller måste man knacka upp murstocken och lösa det därifrån?
Någon som varit med om något liknande? Det är ett vridspjäll för övrigt!
Vridspäll är en lucka som du öppnar och stänger kanalen i skorstenen.
Kan du få upp ett metallrör/pinne så blir det enbart något provisoriskt. Bäst om du knackar loss teglet och kommer åt spjället och ser om det går att reparera eller behöver bytas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan du få upp ett metallrör/pinne så blir det enbart något provisoriskt. Bäst om du knackar loss teglet och kommer åt spjället och ser om det går att reparera eller behöver bytas.
Klicka här för att svara