5 590 läst ·
7 svar
6k läst
7 svar
Hur laga trasig borrmaskin!
Hej!
Tänkte fråga om detta är något ni tror man kan fixa själv.
Jag har en mindre borrmaskin, 500W Bosch, som jag ofta använt som skruvdragare då man kunnat reglera farten med avtryckaren precis som en vanlig skruvdragare.
Kruxet nu är att det blivit någon typ av glapp. Ofta händer inget då man trycker på avtryckare. Det har ibland funkat om man vinklat den lite.
Min far sa alltid att det kan vara "kolen" som är slut då elektriska maskiner börjat ge upp. Men då kanske det är värre tänker jag.
Känns trist att kasta om det är enkelt att fixa.
Kan ju vara så att det bara är 220-matningen som lossnat inuti, men införingen ser väldigt fräsch ut.
Alla teorier är välkomna!
Mvh
Fredrik
Tänkte fråga om detta är något ni tror man kan fixa själv.
Jag har en mindre borrmaskin, 500W Bosch, som jag ofta använt som skruvdragare då man kunnat reglera farten med avtryckaren precis som en vanlig skruvdragare.
Kruxet nu är att det blivit någon typ av glapp. Ofta händer inget då man trycker på avtryckare. Det har ibland funkat om man vinklat den lite.
Min far sa alltid att det kan vara "kolen" som är slut då elektriska maskiner börjat ge upp. Men då kanske det är värre tänker jag.
Känns trist att kasta om det är enkelt att fixa.
Kan ju vara så att det bara är 220-matningen som lossnat inuti, men införingen ser väldigt fräsch ut.
Alla teorier är välkomna!
Mvh
Fredrik
Ja det där låter som om strömsladden i "botten" på maskinen glappar.
Ofta kan man behöva byta sladd, eller som GordonE skrev, klippa av, skala och sätta fast den på nytt. Man behöver "dela" på borrmaskinen och lossa sladden längst ner i handtaget.
Tips Fotografera hur sladden sitter innan du skruvar loss, så riskerar du inte att sätta fel när du sätter dit den nya sladden.
Ofta kan man behöva byta sladd, eller som GordonE skrev, klippa av, skala och sätta fast den på nytt. Man behöver "dela" på borrmaskinen och lossa sladden längst ner i handtaget.
Tips Fotografera hur sladden sitter innan du skruvar loss, så riskerar du inte att sätta fel när du sätter dit den nya sladden.
Det är väl bara att skruva isär maskinen och titta efter inuti om allt ser O.K. ut, kol, lager etc., eller om nå't är uppenbart trasigt/bränt? Med maskinen isärskruvad kan du ju också fästa polerna från ett ficklampsbatteri på inkommande strömförsörjningskabel och på så sätt testa i andra änden om den strömmen kommer fram genom kabeln när du vrider, vänder och vickar på den, eller om det är nå't brott någonstans och i så fall lokalisera var längs kabeln som brottet finns?
Redigerat:
Jag hade lagat!Marre666 skrev:
Dels för att det troligtvis är ett enkelt fel, och dels att den gamla maskinen nog är betydligt hållbarare och bättre än en nyproducerad, billig maskin.
Hej!
Nu är den lagad, 5 cm kortare sladd!
Funkar som ny.
Jäsikens vad glad jag är!
Den har en sån himla skön avtryckare som gör att man kan smyga i skruven, både små som stora.
Tusen tack för hjälpen!
Mvh
Fredrik
Funkar som ny.
Den har en sån himla skön avtryckare som gör att man kan smyga i skruven, både små som stora.
Tusen tack för hjälpen!
Mvh
Fredrik
Hej!
Funkar som ny.
Tusen tack för hjälpen!
Mvh
Fredrik
Funkar som ny.
Tusen tack för hjälpen!
Mvh
Fredrik
Klicka här för att svara