Hej!

Den röda och den svarta sladden gick av vid bläcken på ladduttaget på min Husqvarna 305 från 2017.

Har ni tips på hur man lagar detta själv eller köper reservdel? Kan förstås lämna in men skulle tycka det var kul att fixa själv. Har försökt tejpa ihop ändarna men det släppte bara...

Stiften går att dra ut enkelt.

Tacksam för svar!
 
  • Trasigt ladduttag med lösa stift från en Husqvarna 305 ligger på en träyta bredvid en rulle tejp och en ringformad komponent.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Brutna röda och svarta sladdar i ladduttag på en Husqvarna 305 från 2017, med exponerade stift och andra färgade sladdar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en liten svart kontakt med två stift, omgiven av en suddig bakgrund med en sax och lådor på ett träbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Koppla ihop ledarna med två wago-klämmor.
 
E etompau skrev:
Koppla ihop ledarna med två wago-klämmor.
Stiften är för korta för att gå in i en klämma så då måste jag ha en tråd emellan i alla fall. Funderar på typ en flatstifthylsa eller att löda... Men tänkte om nån har ett bättre förslag innan jag kör till Biltema och handlar grejer som hamnar i lådan för att det inte funkar.
 
Skippa den trasiga kontakten, gör en egen hopkoppling med ledarna.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Klipp av kontakten på sladden och koppla ihop sladdarna med två Wago.
 
Tack för svaren, kan ni beskriva lite mer detaljerat hur ni tänker er det?

Ni tänker att jag typ gör en liten "fast installation" mellan stickkontakten och laddstationen?
 
K kollebolle skrev:
Tack för svaren, kan ni beskriva lite mer detaljerat hur ni tänker er det?

Ni tänker att jag typ gör en liten "fast installation" mellan stickkontakten och laddstationen?
Den blir ju inte "fast" om du använder Wago 221, du kan ju koppla isär enkelt (öppna med spaken, dra ur sladden).
Två såna här:
Wago 221 kopplingsklämma med orange spak och transparent hölje för enkel anslutning och frånkoppling av elsladdar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

kopplade på dom här:
Två oskyddade kablar, en röd och en svart, i en kopplingsbox med flerfärgade kablar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D Dilato skrev:
Den blir ju inte "fast" om du använder Wago 221, du kan ju koppla isär enkelt (öppna med spaken, dra ur sladden).
Två såna här:
[bild]
kopplade på dom här:
[bild]
Tack!
Jag gjorde en egen variant där jag tog bort stiften och satte in i en klämma. Blev bra och funkar!
 
  • Hemmagjord kabelanslutning med borttagna stift, ansluten via en klämma, i en elektrisk apparat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.