Godkväll!
Jag har ett äldre, runt, bord i teak med en sarg vars insida är byggd i furu. Skivan är 29mm tjock och bordet är 1500 mm i diameter. Tyvärr har sargen spruckit på några ställen vilket gör att vi inte kan använda bordet längre. Vi har haft det som utebord med en press över.

Jag skulle vilja göra i ordning bordet men tror inte det kommer funka att byta ut de spruckna delarna. Jag funderar därför på att helt ta bort sargen och bara ha kvar själva skivan. Frågan är hur man ska göra för att stabilisera skivan när sargen tas bort?

Kan det fungera att limma/skruva några reglar på undersidan, 90 grader mot riktningen på teakstavarna i skivan? Eller finns det något att bra sätt? Utan stabilisering tänker jag att skivan riskerar att slå sig eller i västra fall spricka.

Alla tips mottages tacksamt!

• Äldre runt teakbordsskiva med sprucken sarg. Skivan har en central cirkulär öppning, står ensam i ett garage med träverktyg och material i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Runt teakbord med sprucken sarg står lutat mot en vägg i verkstadsmiljö, synligt tecken på skada och användning som utebord.
    Skapa konto
  • Närbild på undersidan av en rund teakbordsskiva med sprucken sarg, omgiven av träbitar i verkstadsmiljö.
    Skapa konto
  • Äldre runt teakbord med sprucken sarg, sedd från sidan. Bordsskiva 29 mm tjock, diameter 1500 mm. Står i verkstad med verktyg och lådor i bakgrunden.
    Skapa konto
Går det inte att limma ihop igen?
Det finns olika limmer både epoxi med lång öppentid och vanligt trälim.

En träbit och två spännband sätter press på träet.

Sätter du tvärslår under ska de absolut inte limmas, infästningen mellan dem och skivan måste tillåta att skivan sväller och krymper med växlingar i luftfuktigheten. Gör de inte det kommer skivan att spricka eller lossna beroende på hur stark infästningen är.

M magnu skrev:
Går det inte att limma ihop igen?
Det finns olika limmer både epoxi med lång öppentid och vanligt trälim.

En träbit och två spännband sätter press på träet.
Det är en bra tanke, jag har testat vid ett tillfälle men det sticker alltid ut småbitar och det är mycket svårt att få det att sitta kvar. Alternativ skulle kunna vara att ta ur en del och ersätta, men då måsta jag hitta tunna skivor av teak och antagligen basa dom för att får det att funka.

P Pettman skrev:
Sätter du tvärslår under ska de absolut inte limmas, infästningen mellan dem och skivan måste tillåta att skivan sväller och krymper med växlingar i luftfuktigheten. Gör de inte det kommer skivan att spricka eller lossna beroende på hur stark infästningen är.
Bra tips, tack. Gäller att skruva då, fast med lite överdimensionerade, eller avlånga, hål så att skivan kan expandera/krympa fast inte slå sig?

Avlånga är nog bättre, det räcker med att ändan av hålet mot skivan är avlångt så man kan borra från bortsidan igenom och sedan vända på biten och skava upp hålet med borren, alternativt skava upp typ halvvägs igenom med en lite större borr.

• Gilla
Hobbyisten
  • Laddar…
Har nu fått order av chefen (dvs hustrun) att kanten med teak ska vara kvar…
Den är 6mm tjock och det finns teak i 6mm på calexico wood. Frågan är om det går att böja 6mm teak tillräckligt mycket utan att det spricker? Vad tror ni?

Det finns i 3mm tjocklek också men då drar det iväg rätt ordentligt i pris…

H Hobbyisten skrev:
Har nu fått order av chefen (dvs hustrun) att kanten med teak ska vara kvar…
Den är 6mm tjock och det finns teak i 6mm på calexico wood. Frågan är om det går att böja 6mm teak tillräckligt mycket utan att det spricker? Vad tror ni?

Det finns i 3mm tjocklek också men då drar det iväg rätt ordentligt i pris…
Borde gå att basa den men då behöver du något att ånga virket i.

P Pettman skrev:
Borde gå att basa den men då behöver du något att ånga virket i.
Ok, funkar det att basa teak, det är ju ganska tätt och tar inte åt sig fukt?

Har någonstans ifrån för mig att det främst är värmen som mjukar upp ligninet som gör att basning fungerar och att ånga mest är ett bra sätt att komma till lagom temperatur. Men du får göra dina egna efterforskningar.

• Gilla
Hobbyisten
  • Laddar…
T
H Hobbyisten skrev:
Ok, funkar det att basa teak, det är ju ganska tätt och tar inte åt sig fukt?
Ja, det går att basa teak. Det är som Pettman skriver värmen som löser upp ligninet och tillåter att fibrerna kan "glida" lite mot varandra. Blir lite svårt med en bit i ett stycke med tanke på 5m längd dock.
Du skulle kanske kunna göra det i flera delar med laskad skarv om du inte får till det med en lång trumma.

• Gilla
Hobbyisten
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.