L Leifur skrev:
Precis som jag skrev tidigare så måste man hantera kondensvattnet. Detta gäller oavsett om man kyler luft i rör i marken eller i en AC.
Och hur menar du att man skall kunna "ta hand om" kondensvattnet där nere, två meter under markytan?
Inse att det är praktiskt omöjligt!

T Thomas_Blekinge skrev:
Visst. Men hur många i Sverige har blivit sjuka av legionässjukan?
Ca 170 under 2017.

• Gilla
Sylvestris och 2 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Och hur menar du att man skall kunna "ta hand om" kondensvattnet där nere, två meter under markytan?
Inse att det är praktiskt omöjligt!
Knappast omöjligt, men väl bängligt för det hemmapul vi hade i åtanke. Rören måste vara släta inuti, det måste vara jämt fall ner mot kondensvattenfälla. Både rör och fälla måste kunna rengöras lätt. En del pyssel helt klart, men inte omöjligt. Dock helt klart enklare att cirkulera vatten och värmeväxla.

Jag ska väl inte påstå att det är ett lyxbekymmer men denna hetta som varit senaste tiden får vi nog drömma om de närmaste 10 åren (eller längre).
Jag har en hyggligt stor fläkt på en av mina balkonger (där jag även har en TV) och brukar sitta därute även på en del av natten och ha det skönt. De som har källare brukar flytta ned dit för att sova när värmen tränger på.
För den som har bergvärme är det naturligtvis väldigt enkelt och billigt att använda sig av det som kallas frikyla. Däremot är det naturligtvis en stor initialkostnad att skaffa bergvärme (om det ens är möjligt där man bor).
Så det handlar nog mest om att försöka "överleva" på bästa sätt, redan till helgen kommer den vanliga svenska sommaren tillbaka och då kanske detta är ett övergående problem! :cool:

Vi har markiserna utfällda och rullgardinerna nerdragna hela dagarna. Plus att fönstrena är öppna på olika sidor av huset hela dagarna; så att det blir lite drag.
På övervåningen kan man ju ha alla fönster helt öppna under natten. Tycker man att det är olustigt så kan man ju skaffa ett larm. Vi har det ”nästan” lite kallt på nätterna

L Linuxs skrev:
Jag har frikyla och är riktigt nöjd med den investeringen. Det känns även som att varmvattentillverkningen snabbas upp eftersom bergslingan har en högre temp, så elkostnaden för fläkt och pump (typ 80 watt) kanske bara blir en vinst.

Nackdelar (i mina ögon):
Man måste ha bergvärme
Man kanske inte kan sätta aggregatet där man vill pga rördragning från befintliga bergslingan

Fördelar (i mina ögon)
Ingen driftskostnad (ingen snåljåp kan få för sig att snåla med kylan)
Ingen bullrande fläkt på utsidan (hatar dessa)

Mvh Linus
Får man fråga hur stor investeringen var? Jag har försökt hitta någon uppskattning var en sån installation kan tänkas gå på, men lyckas inte. En BVP-firma jag pratade rekommenderade en portabel AC! :surprised:

Vi installerade BVP för fyra år sedan och varje sommar sen dess har vi suktat efter frikyla...så visst, denna sommar är/har varit exceptionell gällande hur lång värmeböljan varit, men nästan varje sommar är det några dagar som är väldigt varma.

Vi har sovrummet i söderläge, och varje sommar tackar jag min lyckliga stjärna att vi valde ett hus med källare! Jag ligger just nu i gästrummet här nere, och det är nog värmerekord här med 23,9°...vilket är på tok för högt för mig egentligen, men det är ändå svalare än sovrummets 28,3°. :oops:

Tomture61
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det var en idé som man försökte på 1980-talet, men som snabbt skrotades.
För när luften kyldes ner där nere i marken, så fälldes det ut fukt, och det började växa mögel.
Och mögelsporerna var inte särskilt hälsosamt att få in i inomhusluften.
Så glöm den idén!
Beror på hur det byggs , kortfattat är alltid cementrör bäst men pvc rör är släta invändigt , närmast huset på lägsta punkten grävs en brunn där kondensvattnet samlas . Problemet löst , finns ett företag i Sverige som pysslar med just detta.

Tomture61
T Thomas_Blekinge skrev:
Stenbyggda hus har mycket högre termisk tröghet dvs de sparar nattenens eller tom vinterns kyla längre. Den som har besökt en gammal kyrka i en medelhavsstad vet det.
Men det funkar inte alltid fullt ut. Var i en lägenhet i Rom där det var olidligt hett nattetid fast huset var stenbyggt.
Bygga i lättbetong gör ingen stor nytta för det är ju bara luft. Att bygga klokt för värme och kyla går bra men det kostar en del pengar. Dagens billigbyggen har inte utrymme för det.
Om huset är högt invändigt (värme stiger) och golvet har kontakt med marken (kyla) så kan stenhus funka.

Tomture61
Ingen som sett en LLVP som är inbyggd i en isolerad låda med inluft kanal och utluft kanal.
Förslagsvis placeras denna på vinden !

Tomture61 Tomture61 skrev:
Man vill inte gärna lämna en dörr/fönster öppet över natten , pga inbrottsrisken . Detta på nedervåningen då.

Har läst att med bergvärme kan man skapa frikyla
Jag har bergvärme och skulle gärna vilja veta mer om denna frikyla. Hur fungerar det och hur gör jag?

Tomture61
G Ganescha skrev:
Jag har bergvärme och skulle gärna vilja veta mer om denna frikyla. Hur fungerar det och hur gör jag?
Har tyvärr ej bergvärme så........
Kanske ngn annan vet ?
Har enbart läst mig till detta , tror man har ett kylbatteri kopplat till FTX anläggningen tex eller pumpar kall vätska till kylbatteri som kan sitta i taket i de rum som ska kylas.

Har tyvärr ej bergvärme så........
Kanske ngn annan vet ?
Har enbart läst mig till detta , tror man har ett kylbatteri kopplat till FTX anläggningen tex eller pumpar kall vätska till kylbatteri som kan sitta i taket i de rum som ska kylas.
Ja, googlade lite snabbt och det va en del jobb med nya rör dragningar, fläktar osv.
Inget för mig med andra ord, för avancerat :-)

Om huset är högt invändigt (värme stiger) och golvet har kontakt med marken (kyla) så kan stenhus funka.
och det funkar även i låga hus med källare, där golvet inte har direktkontakt med marken.

Tomture61
Ja , källaren ligger ju i marken som är kall :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.