46 184 läst ·
126 svar
46k läst
126 svar
Hur kyla övervåningen
Jag förklarade dåligt.KnockOnWood skrev:
Modernare öppningsbara fönster, ex.vis vändbara, följer karmen så man får inte den plats för att sätta in hemsnickrade myggfönster. Det var den typen jag menade. Går nog bara på fönster och dörrar med gångjärn.
Det jag upplever har fungerat är att hindra solen från att lysa in genom fönstren så att värmen inte kan avges inomhus. Gardiner är inte bra till detta då värmen då avges just inomhus.
Bäst är givetvis vertikalmarkiser eller liknande, men vill man bara snabbt komma undan värmen så kan man i brist på annat sätta Biltemas återanvändbara solfilm på utsidan av fönstren. Vi gjorde det här hemma och det blir väl inte så snyggt, men den är lätt att ta ner igen och funkar rätt bra.
Har man 2+1 fönster, som vi hade i en lägenhet, så sätter man solfilmen på insidan av det yttre fönstret. Det funkade kanonbra i den lägenheten.
Om man inte har nåt emot att det blir becksvart inne så borde man kunna sätta aluminiumfolie med blanka sidan utåt på insidan av fönstren för att reflektera bort ljus och värme. Den idén föll dock inte i god jord här hemma
Bäst är givetvis vertikalmarkiser eller liknande, men vill man bara snabbt komma undan värmen så kan man i brist på annat sätta Biltemas återanvändbara solfilm på utsidan av fönstren. Vi gjorde det här hemma och det blir väl inte så snyggt, men den är lätt att ta ner igen och funkar rätt bra.
Har man 2+1 fönster, som vi hade i en lägenhet, så sätter man solfilmen på insidan av det yttre fönstret. Det funkade kanonbra i den lägenheten.
Om man inte har nåt emot att det blir becksvart inne så borde man kunna sätta aluminiumfolie med blanka sidan utåt på insidan av fönstren för att reflektera bort ljus och värme. Den idén föll dock inte i god jord här hemma
Jag har frikyla och är riktigt nöjd med den investeringen. Det känns även som att varmvattentillverkningen snabbas upp eftersom bergslingan har en högre temp, så elkostnaden för fläkt och pump (typ 80 watt) kanske bara blir en vinst.Tomture61 skrev:
Nackdelar (i mina ögon):
Man måste ha bergvärme
Man kanske inte kan sätta aggregatet där man vill pga rördragning från befintliga bergslingan
Fördelar (i mina ögon)
Ingen driftskostnad (ingen snåljåp kan få för sig att snåla med kylan)
Ingen bullrande fläkt på utsidan (hatar dessa)
Mvh Linus
Renoveringsnovis
· Vassbacken Västra Götaland
· 606 inlägg
solfilm på fönstren och en portabel ac.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 198 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 198 inlägg
OBS , det är 3 st rum . Frånluftsvärmepump innebär att den nya luften tas från ventiler i ytterväggen. Luftflödet är således från rummen till en ventil i taket, tex badrummet.knutars skrev:
Vi har samma situation som TS. 3 sovrum på övervåningenövervåningen som ska kylas och FLVP. Lätt över 30 grader om inget ventileras.
Vi har köpt en LLVP och satt längst upp i trappen och så en stor fläkt mitt emellan rummen på övervåningen som blåser runt luften. Kommer då ner till 21 grade efter några timmars körning i alla rummen uppe.
Många grannar är avundsjuka ....
Vi har köpt en LLVP och satt längst upp i trappen och så en stor fläkt mitt emellan rummen på övervåningen som blåser runt luften. Kommer då ner till 21 grade efter några timmars körning i alla rummen uppe.
Många grannar är avundsjuka ....
Har min luftvärmepump precis vid trappan.
Hängande i trappan och i höjd med luftutsläppet har jag hängt upp en flyttkartong (fixerad med snöre) som gör att luften transporteras rakt upp mot övervåningen.
Istället för 34 grader innertemp har jag nu 20-22 grader.
Fungerar bra, men lite störande när man ska gå upp och ned.
Hängande i trappan och i höjd med luftutsläppet har jag hängt upp en flyttkartong (fixerad med snöre) som gör att luften transporteras rakt upp mot övervåningen.
Istället för 34 grader innertemp har jag nu 20-22 grader.
Fungerar bra, men lite störande när man ska gå upp och ned.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Skärma av solen utomhus och en kylanläggning är ju ungefär vad som går att göra. Vädra när det är kallare ute än inne och håll allt stängt när det är varmare ute än inne.
Termisk massa hjälper ju till en del att utjämna skillnaderna mellan dag och natt.
Termisk massa hjälper ju till en del att utjämna skillnaderna mellan dag och natt.
Renoveringsnovis
· Vassbacken Västra Götaland
· 606 inlägg
Om man har solfilm så värms inte rummen lika snabbt, därför kan man rulla sin ac mellan rtummen, slangen kan man hiva ut genom fönstret, det är ju ändå en tillfällig lösning. Hur är rummen placerade? Man kanske kan sätta acn centralt och cirkulera rummet med fläktar? Jag kyler halva övervåningen genom att ha dörren till min svala källare öppen och en fläkt i öppningen.knutars skrev:
Ett litet krux med det dock, det finns knappt några portabla AC kvar att köpa nu...knutars skrev:
Något hål i väggen behövs dock inte, det räcker med ett öppningsbart fönster; man hivar ut slangen, spänner fönstret mot slangen mha något lagom elastiskt och sen "drevar" man "springorna" med handdukar, lakan, etc. Kör så här hemma i sovrummet. Det ser lite redneck ut, men funkar bra
F.ö. så räcker knappast en portabel AC till den yta som TS vill kyla. Min är på 12000 BTU/h och fixar att kyla vårt sovrum i denna värme, men inte mycket mer än så.