Vi satte en luftvärmepump i juni på ovanvåningen. Kör i princip dygnet runt nu. Helt underbart. Har en på bottenvåningen också.

På köper förbi också bättre värme uppe till vintern. Men om jag haft vattenburen värme kanske jag inte gjort det. Lite mer tveksamt då. Vi körde en Invest Living för 80-100 m2 för 10995kr inkl installation.

• Gilla
oleufven
  • Laddar…
Tomture61
Testade faktiskt den iden, med 2 stora kylklampar, mjaa, ngt lite kallare, kanske.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Man måste stänga ute värmen och det effektivaste är givetvis markiser på fönstren. Själv kör jag bergvärme och frikyla mot ett kylbatteri i tilluften. Forcerar ventilationsflödet sommartid och vid 30 grader ute får jag ner tilluften till 15-16 grader. Lägre än 14-15 bör man inte gå för att undvika daggpunkt. Jag ser nu när det har varit riktigt fuktig luft så rinner det konstant ur kondensledningen från kylbatteriet.

Jag klarar få ner temperaturen till 23 grader i sovrummen på övervåningen och då har jag ännu inte fått upp mina vertikalmarkiser :D

• Gilla
vigge01
  • Laddar…
Snailman
Vitt Drehkippfönster öppet i kipp-läge mot en neutral bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är väl ingen lösning här, men jag har sådana här fönster i mitt hus, det på bilden är i kipp läget. (Drehkippfönster)

De måste ju brytas upp av eventuella oönskade gäster, och katter lär ha svårt att hoppa in, jag har även några fönster som altandörrar med samma funktion

Redigerat:
  • Gilla
Kallebo och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
Mina egna fönster är vippfönster , som har en låsning när det öppnas ,kan öppnas ca 10 cm sedan måste en hake frigöras.
Känner man till detta så är det en enkel sak att öppna fönstret helt från utsidan.

T tompaah7503 skrev:
Sverige har ingen vana vid att det är varmt, de senaste decenniernas byggtradition har ingen som helst inriktning mot att ge skydd från värme. Varje gång jag ser nybyggda (byggda senaste 40 åren) villaområden tänker jag samma sak:
  • Hus utan termisk massa. Lätta konstruktioner, blir tokigt varma så fort solen lyser in, ingen utjämnande förmåga
  • Galet mycket fönster, så all solbelysning kommer rakt in
  • All skuggande vegetation bortröjd, troligtvis vid byggskedet så att det ska vara rationellt att bygga
Sist, det man inte ser utifrån men lär se om man besöker dessa hus: man har tagit noll och intet hänsyn till väderstreck. Sovrum i söderläge är så dumt så man tror att de medvetet satsat hårt på att bygga så korkat som möjligt.

Med alla dessa dumma val vid placeringen av huset, planlösningen och de övriga tekniska valen så har man byggt in sig i ett livslångt helt onödigt, kostsamt och komplicerat teknikberoende.
Har hus i Thailand och där tänker man inte heller på det trots att tempen ligger runt 30 nästan jämt och uppemot 45 den varma säsongen.
Det livslånga komplicerade onödiga,kostsamma och komplicerade teknikberoendet består av en AC:-)

När jag som oerfaren nybyggare läser detta är jag iaf glad över att vi strävade efter så många sovrum som möjligt i norrläge och att vi inte har några större fönster i söderläge Sen själva konstruktionen är ganska standard. Tyvärr ingen markvärmepump vi kan utnyttja för kyla på sommaren. Men jag har här på forumet läst om flera som satt in llv pump från jula, den kan man köpa för 5000:-. Känns som att det kan vara värt det även om man främst ska använda den för kylning. Men hur fungerar den att kombineras med frånluftsvärmepump under de kalla dagarna under vintern? Hur optimerar man den kombon? Tänker att det måste ju vara bra om man slipper att flv pumpen kör på el för att stödvärma då.

QUOTE="tompaah7503, post: 3036158, member: 82531"]Sverige har ingen vana vid att det är varmt, de senaste decenniernas byggtradition har ingen som helst inriktning mot att ge skydd från värme. Varje gång jag ser nybyggda (byggda senaste 40 åren) villaområden tänker jag samma sak:
  • Hus utan termisk massa. Lätta konstruktioner, blir tokigt varma så fort solen lyser in, ingen utjämnande förmåga
  • Galet mycket fönster, så all solbelysning kommer rakt in
  • All skuggande vegetation bortröjd, troligtvis vid byggskedet så att det ska vara rationellt att bygga
Sist, det man inte ser utifrån men lär se om man besöker dessa hus: man har tagit noll och intet hänsyn till väderstreck. Sovrum i söderläge är så dumt så man tror att de medvetet satsat hårt på att bygga så korkat som möjligt.

Med alla dessa dumma val vid placeringen av huset, planlösningen och de övriga tekniska valen så har man byggt in sig i ett livslångt helt onödigt, kostsamt och komplicerat teknikberoende.[/QUOTE]

• Gilla
JDA och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
Har de lösningen i mitt hus , tänkte du satsa på värmereglering så funkar det i rummen längst bort . Kan vara lite knepigt att få det att lira tillsamans, men för mig fungerar det.

Snailman
Glömde nämna att jag sen 20 år eller så har en takfläkt i sovrummet (och även i arbetsrummet) den har tre hastigheter och har även lampor i sig, den för inte så mycket väsen, så man behöver inte öronproppar. Det blir ju inte svalare i rummet, men man slipper svettas lika mycket och blir och känner sig svalare.

De liknar denna

Takfläkt med tre hastigheter och integrerade lampor placerad i ett rum.

Tomture61
Min fläkt står på golvet , i sovrummet , 1.2 m hög :)

E Ellieg skrev:
Hej
En enkel, billig, tillfällig lösning

[länk]
Den lösningen lär väl bara flytta värmen till köket där frysen står? Plus att frysens kompressor måste gå mer och skapar mer värme.

Men det kanske kan göra något litet i sovrummet...

Tomture61 Tomture61 skrev:
Ännu bättre kan vara att gräva ned rör på kanske 2-3 meters djup , där luften kyls ned , som dras in i huset.
Det var en idé som man försökte på 1980-talet, men som snabbt skrotades.
För när luften kyldes ner där nere i marken, så fälldes det ut fukt, och det började växa mögel.
Och mögelsporerna var inte särskilt hälsosamt att få in i inomhusluften.
Så glöm den idén!

Redigerat:
  • Gilla
Sylvestris och 3 till
  • Laddar…
Stenbyggda hus har mycket högre termisk tröghet dvs de sparar nattenens eller tom vinterns kyla längre. Den som har besökt en gammal kyrka i en medelhavsstad vet det.
Men det funkar inte alltid fullt ut. Var i en lägenhet i Rom där det var olidligt hett nattetid fast huset var stenbyggt.
Bygga i lättbetong gör ingen stor nytta för det är ju bara luft. Att bygga klokt för värme och kyla går bra men det kostar en del pengar. Dagens billigbyggen har inte utrymme för det.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det var en idé som man försökte på 1980-talet, men som snabbt skrotades.
För när luften kyldes ner där nere i marken, så fälldes det ut fukt, och det började växa mögel.
Och mögelsporerna var inte särskilt hälsosamt att få in i inomhusluften.
Så glöm den idén!
Precis som jag skrev tidigare så måste man hantera kondensvattnet. Detta gäller oavsett om man kyler luft i rör i marken eller i en AC. Kondensvattnet får helt enkelt inte bli kvar stillastående. Legionärssjukan trivs ju i stillastående vatten och sprids bl.a. via luftkonditioneringar.

L Leifur skrev:
Legionärssjukan trivs ju i stillastående vatten och sprids bl.a. via luftkonditioneringar.
Visst. Men hur många i Sverige har blivit sjuka av legionässjukan?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.