Tänkte införskaffa en kombinerad maskin. Hur kraftig behöver man för att runda av hörn på plåtar runt 2-3mm slipa borr runt 10 mm och liknande jobb
Har provat ett par billiga bänkslipar som började sakta ner när man vässade svetselektroder, biltema har en maskin, men de anger inte någon effekt.
Finns det hyffsade maskiner i det lägre prissegmentet?
Har provat ett par billiga bänkslipar som började sakta ner när man vässade svetselektroder, biltema har en maskin, men de anger inte någon effekt.
Finns det hyffsade maskiner i det lägre prissegmentet?
Nix.RealElwood skrev:
ALLT nytt i det prissegmentet är skit!
Biltemas kombimaskin är på 240W, det slipbandet stoppar man utan problem med tummen.
Det är enligt min åsikt bättre att skaffa en separat bandslip med rejäl motor och en bänkslip med rejäl motor.
En bandslip för metallbearbetning med 50-100mm band bör ha en effekt på minst 1000W, gärna mer. Annars blir man bara frustrerad över hur kass den är.
Jag har en liten 500W bandslip och den är verkligen värdelös, den orkar ingenting!
Rycker upp en gammal tråd.
Hur många watt bör en hobby-bänkslipmaskin vara på?
Jag tänkte hitta en gammal begagnad bänkslip att ha i verkstaden.
En sådan som har en slipskiva på ena sidan o en ståltrissa eller kanske putstrissa på andra sidan.
Alltså en sådan här modell:
Någon som har erfarenhet?
Jag har ev. hittat en äldre maskin.
5 tums skivor, 220volt o 1,1 A.
Gissar på att den då är på ca 250W?
Hur många watt bör en hobby-bänkslipmaskin vara på?
Jag tänkte hitta en gammal begagnad bänkslip att ha i verkstaden.
En sådan som har en slipskiva på ena sidan o en ståltrissa eller kanske putstrissa på andra sidan.
Alltså en sådan här modell:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Någon som har erfarenhet?
Jag har ev. hittat en äldre maskin.
5 tums skivor, 220volt o 1,1 A.
Gissar på att den då är på ca 250W?
Verktygstokig
· Norrbotten
· 891 inlägg
Har en gammal 3-fas maskin med 200mm skivor, står 0,44kW på den men misstänker att det är uteffekt då det krävs mycket för att den ska sakta ner!
Ja, som alla andra säger; köp inte en ny billig maskin. Begagnat kommer rel. ofta upp, kan du ha trefas är det verkligen en fördel. Arboga 308 är en fin maskin som går att sätta bandslip på ena sidan, fanns som tillbehör, om du vill ha en kombimaskin. Annars är det nog bättre att ha två fristående maskiner, bandslip och bänk/pelarslip med trissor.
Avverkningsmässigt är väldigt stor skillnad på roterande slipsten och bandslip. Fördelen för bänkslipen är att du kan ha tex polertrissor och stålborste på den vilket är hur jag använder dem, slipning gör jag med bandslip.
Avverkningsmässigt är väldigt stor skillnad på roterande slipsten och bandslip. Fördelen för bänkslipen är att du kan ha tex polertrissor och stålborste på den vilket är hur jag använder dem, slipning gör jag med bandslip.
Medlem
· stockholms län
· 271 inlägg
Om du inte tänker bygga egna så skulle jag också säga att du ska titta noga på vad det är för slipstöd - det verkar vara/ha varit populärt att sätta dit värdelösa stöd i bockad plåt som ibland inte går att justera på vettigt sätt ens.
Klicka här för att svara

