3 438 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Hur kraftfull UPS behöver jag?
Efter 2st strömavbrott inom 24h så har jag kommit fram till att vi behöver en UPS som kan hålla mitt synology 1812+nas vid liv så pass länge att den hinner stängas ner vid strömavbrott.
Sedan vill jag att det ska kunna hålla följande saker vid liv i minst 1 tim:
1 st logger2020, (1-wire och elförbruknings övervakningssystem)
1 st linksys 4200 router
1 st Cisco 24p switch( http://www.komplett.se/cisco-sg100-2...266#!tab:extra )
1 fiber modemet
Har googlat och kollat runt men jag har inte lyckats hitta hur mycket ström de drar.
Är det någon som vet hur mycket ström de drar eller som av erfarenhet vet ungefär många VA jag behöver?
Är det någon som har erfarenhet av UPS och automatisk nerstängning/uppstart av Synology nas och som kan rekommendera en prisvärd UPS?
Sedan vill jag att det ska kunna hålla följande saker vid liv i minst 1 tim:
1 st logger2020, (1-wire och elförbruknings övervakningssystem)
1 st linksys 4200 router
1 st Cisco 24p switch( http://www.komplett.se/cisco-sg100-2...266#!tab:extra )
1 fiber modemet
Har googlat och kollat runt men jag har inte lyckats hitta hur mycket ström de drar.
Är det någon som vet hur mycket ström de drar eller som av erfarenhet vet ungefär många VA jag behöver?
Är det någon som har erfarenhet av UPS och automatisk nerstängning/uppstart av Synology nas och som kan rekommendera en prisvärd UPS?
Jag har en APC ES BE700G till en liten server, router, fibermodem, två switchar, Synology DS212 och en netbook med 1-wire. Har aldrig provat köra till batterierna tar slut, men det räcker alla gånger 1 timme i sleep mode. Har ställt in Nasen att den ska stänga ner sig när batterinivån blivit låg och sedan starta när strömmen är tillbaka. Finns även en "server"funktion i Nasen så den kan säga åt andra enheter att det är strömavbrott, tex NUT i Ubuntu.
Nu har jag sällan längre strömavbrott bara korta ibland, bra att få info via epost/sms till telefon från nasen.
Om du tittar på respektive strömadapter så står strömmen och spänningen angiven på de flesta produkter.
Du kan även mäta förbrukningen enkelt med en sk Energimätare. Finns guider på nätet också, men bäst är nog att mäta sin förbrukning. http://www.apc.com/tools/ups_selector/index.cfm
Nu har jag sällan längre strömavbrott bara korta ibland, bra att få info via epost/sms till telefon från nasen.
Om du tittar på respektive strömadapter så står strömmen och spänningen angiven på de flesta produkter.
Du kan även mäta förbrukningen enkelt med en sk Energimätare. Finns guider på nätet också, men bäst är nog att mäta sin förbrukning. http://www.apc.com/tools/ups_selector/index.cfm
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Jag har exakt samma UPS som @Sune73, eller rättare sagt jag har tre stycken. I förra veckan var det planerat avbrott hemma (DSO:n gjorde något underhåll) och jag tänkte det var ett bra tillfälle att testa. i mitt fall har jag följande last:
UPS1:
Inteno fiberswitch
TG799v2 router
Mac mini (ej i sleep mode, kör två vituella maskiner som har konstant aktivitet)
HP V1410-16G switch
Ubiquiti Nanobridge M5 (trådlös brygga modell kraftig)
UPS2:
Axis 241Q kameraserver
Strömförsörjning till 4 st analog kameror
Ubiquiti Aircam HD
Airport express
15" touchskärmsdator med WXPe
UPS3:
Time Capsule
2x Ubiquiti aricam HD
ReadyNas Duo
Strömavbrottet var planerat till två timmar så jag tänkte jag skulle få köra dem i botten. Dock slutade avbrottet efter bara drygt 1 timme (kanske 1h10m) och då fanns det fortfarande lite kräm i alla UPS:er, UPS1 & UPS2 rapporterar sin status till respektive dator och sist jag kollade innan strömmen lite oväntat tidigt kom tillbaka var det runt 10% enligt mätaren. UPS3 är kopplad till ReadyNas:en. Jag tror den är ställd på att stänga av när det är 20-30% kvar i batterikraft, och det gjorde den efter knappt 40 minuter. Jag vet inte riktigt status efter det, men den gick fortfarande när strömmen kom tillbaka efter dryga timmen.
/U
UPS1:
Inteno fiberswitch
TG799v2 router
Mac mini (ej i sleep mode, kör två vituella maskiner som har konstant aktivitet)
HP V1410-16G switch
UPS2:
Axis 241Q kameraserver
Ubiquiti Aircam HD
Airport express
UPS3:
Time Capsule
2x Ubiquiti aricam HD
ReadyNas Duo
Strömavbrottet var planerat till två timmar så jag tänkte jag skulle få köra dem i botten. Dock slutade avbrottet efter bara drygt 1 timme (kanske 1h10m) och då fanns det fortfarande lite kräm i alla UPS:er, UPS1 & UPS2 rapporterar sin status till respektive dator och sist jag kollade innan strömmen lite oväntat tidigt kom tillbaka var det runt 10% enligt mätaren. UPS3 är kopplad till ReadyNas:en. Jag tror den är ställd på att stänga av när det är 20-30% kvar i batterikraft, och det gjorde den efter knappt 40 minuter. Jag vet inte riktigt status efter det, men den gick fortfarande när strömmen kom tillbaka efter dryga timmen.
/U
Ok, tack. jag hade räknat med att det skulle behövas minst 1000VA... Men då borde BE700G räcka för mina behovsune73 skrev:Jag har en APC ES BE700G till en liten server, router, fibermodem, två switchar, Synology DS212 och en netbook med 1-wire. Har aldrig provat köra till batterierna tar slut, men det räcker alla gånger 1 timme i sleep mode. Har ställt in Nasen att den ska stänga ner sig när batterinivån blivit låg och sedan starta när strömmen är tillbaka. Finns även en "server"funktion i Nasen så den kan säga åt andra enheter att det är strömavbrott, tex NUT i Ubuntu.
Du kan även mäta förbrukningen enkelt med en sk Energimätare. Finns guider på nätet också, men bäst är nog att mäta sin förbrukning. [länk]
Att kolla på strömadaptern ger inte förbrukningen. De är över dimensionerade, tex en dator med 1200w nät agg drar ju inte 1200w vid normal drift.
Det kommer bli en APC eftersom de jag kan få bra pris på dem direkt fr Selga och de flesta av deras modeller stödds av synology
Men vilken serie ska man välja?
Har man någon nytt/fördel av att de lite dyrare serierna Backup UPS RS eller Smart Backup?
Tack för inputenullberg skrev:Jag har exakt samma UPS som @Sune73, eller rättare sagt jag har tre stycken. I förra veckan var det planerat avbrott hemma (DSO:n gjorde något underhåll) och jag tänkte det var ett bra tillfälle att testa. i mitt fall har jag följande last:
UPS1:
Inteno fiberswitch
TG799v2 router
HP V1410-16G switch
UPS2:
Axis 241Q kameraserver
Ubiquiti Aircam HD
Airport express
UPS3:
Time Capsule
2x Ubiquiti aricam HD
ReadyNas Duo
/U
Det du belastar dina UPSer är betydligt mer än vad jag kommer utsätta min för!
noone70 skrev:Ok, tack. jag hade räknat med att det skulle behövas minst 1000VA... Men då borde BE700G räcka för mina behov
Att kolla på strömadaptern ger inte förbrukningen. De är över dimensionerade, tex en dator med 1200w nät agg drar ju inte 1200w vid normal drift.
Det kommer bli en APC eftersom de jag kan få bra pris på dem direkt fr Selga och de flesta av deras modeller stödds av synology
Men vilken serie ska man välja?
Har man någon nytt/fördel av att de lite dyrare serierna Backup UPS RS eller Smart Backup?
Jag har en APC Smart-UPS till min Synology DS414 och det var klockrent att ansluta. Nu vet jag iofs inte vad som är smart i "Smart".
Klicka här för att svara