409 läst ·
9 svar
409 läst
9 svar
Hur kort får en betalningsperiod vara?
Hur kort betalningsperiod - betalningsfrist får en faktura utställd till en konsument ha?
Anledningen till att jag frågar är att ett bensinbolag där jag har ett kreditkort nyligen har ändrat sin faktureringsrutin så att brytpunkten för faktura nu är den 20:e i månaden med sista betaldatum den 30:e. Detta är tio dagar, helgdagar inräknade och om den 30:e infaller på en helgdag, som tex denna november, har man 8 dagar på sig att betala denna månads faktura. Som grädde på moset skickar man denna faktura med B-post vilket med dagens Postnord innebär att det tar en vecka att få den och man har då slutligen i praktiken 2-4 dagar på sig att betala den.
Jag anser detta vara oseriöst.
Jag har inga problem att betala men när man är borta lite då och då på tjänsteresa ett par dagar - två veckor vill man att månadens rutinräkningar ska finnas den 15:e - 20:e varje månad, inte dröja till framåt 26:e - 27:e.
Vad säger konsumentlagstiftningen? I mitt tycke är detta "oskäligt villkor", på lite vardagligare språkbruk ett jävla beteende.
Anledningen till att jag frågar är att ett bensinbolag där jag har ett kreditkort nyligen har ändrat sin faktureringsrutin så att brytpunkten för faktura nu är den 20:e i månaden med sista betaldatum den 30:e. Detta är tio dagar, helgdagar inräknade och om den 30:e infaller på en helgdag, som tex denna november, har man 8 dagar på sig att betala denna månads faktura. Som grädde på moset skickar man denna faktura med B-post vilket med dagens Postnord innebär att det tar en vecka att få den och man har då slutligen i praktiken 2-4 dagar på sig att betala den.
Jag anser detta vara oseriöst.
Jag har inga problem att betala men när man är borta lite då och då på tjänsteresa ett par dagar - två veckor vill man att månadens rutinräkningar ska finnas den 15:e - 20:e varje månad, inte dröja till framåt 26:e - 27:e.
Vad säger konsumentlagstiftningen? I mitt tycke är detta "oskäligt villkor", på lite vardagligare språkbruk ett jävla beteende.
Håller med, verkar dock vara "standard" för just kreditkortsfakturor har jag märkt.Fotografen skrev:
Idiotiskt nog har jag också noterat att brytpunkten (för vilka transaktioner som är med på fakturan) ligger långt tidigare, så de kunde gott klämma ur sig fakturan betydligt tidigare.
Man får aktivt välja bolag med rimligare förfallotider.
Gissar att det är ett sätt att försöka "tvinga" kunderna att utnyttja autogiro.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur får man ut den kabeln från slangen i en så kort bi
El -
Får man skarva OSB på kortsidan utan kortling bakom?
Byggmaterial & Byggteknik -
Hjälp! Färdiga skärmväggar till kortsida altan, inga passande mått..
Altan & Uteplats -
Åtgärda sönderkörd infart kortsiktiga och långsiktiga lösningar.
Grund & Markarbeten -
Får inte ihop laminatgolv kortsidor
Golv