Hur kort betalningsperiod - betalningsfrist får en faktura utställd till en konsument ha?

Anledningen till att jag frågar är att ett bensinbolag där jag har ett kreditkort nyligen har ändrat sin faktureringsrutin så att brytpunkten för faktura nu är den 20:e i månaden med sista betaldatum den 30:e. Detta är tio dagar, helgdagar inräknade och om den 30:e infaller på en helgdag, som tex denna november, har man 8 dagar på sig att betala denna månads faktura. Som grädde på moset skickar man denna faktura med B-post vilket med dagens Postnord innebär att det tar en vecka att få den och man har då slutligen i praktiken 2-4 dagar på sig att betala den.

Jag anser detta vara oseriöst.

Jag har inga problem att betala men när man är borta lite då och då på tjänsteresa ett par dagar - två veckor vill man att månadens rutinräkningar ska finnas den 15:e - 20:e varje månad, inte dröja till framåt 26:e - 27:e.

Vad säger konsumentlagstiftningen? I mitt tycke är detta "oskäligt villkor", på lite vardagligare språkbruk ett jävla beteende.

J
Ett företag får ställa ut en faktura med kort betalningstid, till exempel 10 dagar, men det är viktigt att det tydligt framgår i villkoren.
Ingen lag anger en minimitid för förfallodatum.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Unikt namn
Betaltiden räknas väl från när du får fakturan i handen?

C
Fotografen Fotografen skrev:
Jag anser detta vara oseriöst.
Håller med, verkar dock vara "standard" för just kreditkortsfakturor har jag märkt.
Idiotiskt nog har jag också noterat att brytpunkten (för vilka transaktioner som är med på fakturan) ligger långt tidigare, så de kunde gott klämma ur sig fakturan betydligt tidigare.
Man får aktivt välja bolag med rimligare förfallotider.

Gissar att det är ett sätt att försöka "tvinga" kunderna att utnyttja autogiro.

Redigerat:
Det är väl lite olika saker. Dröjsmålsränta (till privatpersoner) får tidigast tas ut 30 dagar efter fakturadatum. Det är väl det som oftast är intressant.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
D Dublin skrev:
Dröjsmålsränta (till privatpersoner) får tidigast tas ut 30 dagar efter fakturadatum.
Om inget annat avtalats, om jag minns rätt, dvs. räntelagen är dispositiv i det avseendet(?)
Likväl kan de ju fakturera påminnelseavgift.

Bara säga upp skiten och gå till nästa som hanterar sin kunder som just kunder.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Värre med bolag som fakturerar med sista betalningsdag runt 20:e då man inte kan behandla den ihop med andra räkningar.

• Gilla
atomlab och 1 till
  • Laddar…
När det är uppenbart att viss saker görs bara för att tjäna extra pengar och göra det så krångligt som möjligt så uppkommer det onekligen en lite sur smak i munnen.

Varför inte E-faktura ?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.